För låga flöden, t ex bensinmotorer utan bränsleretur, kan en givare från RS Components art. nr 256-225 användas. Den klarar ner till 3 liter/h och har slanganslutning för 8 och/eller 12 mm. Samma (?) givare finns hos Farnell art. nr 178-923 med anslutning för 6/8 mm slang.
På en större diesel är den onödigt dyr, så här blev det art nr 446-8286 från RS Components. Den är billib, håller inom några % på 20-200 l/h och har anslutning med vanlig 3/8" rörgänga.
Ett annat riktigt billigt alternativ är 257-149 från RS Components. Klarar ner till 15 l/h, men kräver lite annan inkoppling eftersom det är en lysdiod som skall matas också. Även ELFA har en givare som kan vara intressant, 37-595-11 (mätområde 30-1200 l/h).
En diesel har ju ett kraftigt flöde både fram och på returen även om den egentligen inte drar så mycket. Därför är matchningen av givarna viktig, eftersom det vid en förbrukning på kanske 5 l/h går 40 l/h i matarledningen och 35 l/h i returen. En onoggrannhet på "+/- 3%" på givarna ger då i värsta fallet ett fel på 2,5 l/h - i praktiken 50% felvisning. Å andra sidan är man kanske inte så intresserad av förbrukningen vid låga farter. Vad just Din diesel har för flöde kan ofta tillverkaren tala om. Vår har vid maxlast en förbrukning på c:a 55 l/h, men flödena är större: I matarledningen c:a 110 l/h och i returen c:a 55.
När det gäller bensinmotorer (med förgasare) är det viktigaste att hitta en givare som klarar det låga flödet med hyfsad noggrannhet. Om den då är 1%, 2% eller 5% spelar inte så stor roll som i dieselfallet.
// Ingemar E.