Japp, det blir ett litet mätfel. Märks speciellt om man drar av till nästan ingenting från att ha kört hårt ett tag.
Precis som Du skriver är det inte helt enkelt att lägga ihop retur- och framflöde. En variant skulle ju kunna vara just att sätta någon form av kylning, för bränslet används ju även för att kyla bränslepumpen m.m. Funderade lite på det (har ett antal suspekta skisser på behållare o.s.v. !). Yanmar tycker å andra sidan inte om det i sin manual....
Dock tror jag inte att global uppvärmning av bränslet i tanken är märkbart. Kanske om man har lite bränsle, men volymen är ju annars rätt stor. Dessutom ligger oftast tankarna långt ner i båten (=kallare och lättare att kyla av).
Har i princip tagit fram en mätare (kretskort) som skall kunna köras mot en massa olika givare samt även utan retur (=bensin). Dessutom NMEA-ingång & grafisk display. Halvfabrikatsutförande: testad och ihopbyggd elektronik, men man får bygga in det och koppla till givare själv. Men mer om det på annan plats, kanske ;-).
Kul att det finns fler som låter idéerna "flöda"...