Dagbok


3/11 Äntligen är presenningen lagd på täckställningen !  Tack, Håkan....
20/11 "Huset" står klart, nu saknas bara båten (skall komma nästa vecka).
5/12 Något försenad anlände båten ikväll. Ett stort tack till Leif-Axel Hofbrink på Norgesbåt som administrerat det hela åt oss.
Tvätt (den är rätt smutsig) får vänta tills det är plusgrader. Byggt trappa, vill inte klänga på stege hela vintern. Båten är f.ö. såphal, akterdäcket (bild) är till största delen istäckt. Inga plusgrader i sikte nästa vecka heller, enligt SMHI.....

6/12 Elektrifierat, täckt framgaveln på "båthuset" m.m. Nu hålls i alla fall vinden utanför (c:a 10 m/s och minusgrader just nu) Tack vare att båten är heltäckt och verkar rätt välisolerad blir det dock hyggligt varmt med en kupévärmare inuti redan efter en liten stund. 
7/12 Sitter och "velar" i timmar och vet inte var jag skall börja. Slutar med något enkelt - durkskivan i fören kommer på plats. Kapar även till skivan som så måningom skall få en dörröppning till toan. Inget kul, skruvar går av, fortfarande busväder (snöar också).
8/12 Idag blev det lite mer fart. Alla väggar till toan tillkapade innan dagens slut, likaså motstående BB-skott mellan garderob och förpik.
Använde gamla reklamaffisher i hård kartong att göra mallar av, ihopklistrade bit för bit med silvertejp. Detta var tidsödande, att sedan kapa till och justera själva plywoodskivorna gick fortare.
Jag har ju valt att göra träinredningen helt själv från lösvirke, men kanske skulle man ändå i alla fall frågat efter mallar. De räta vinklarna är som synes lätträknade.
Å andra sidan fungerade det så småningom riktigt bra med "kartongmallning" också. Bilden visar skottet mellan toa och förarplats.....
...och efter lite småjusteringar så passade det. 
Dagen slutade med att jag plockade hem alla skivor för lackning (och för att såga upp dörröppningen). Med tanke på temperaturen försöker jag lacka så mycket som möjligt i förväg. 
Tyvärr åkte durkskivan från igår upp igen - skivan hade släppt från limmet, som p.g.a. den låga temperaturen inte torkat som det skulle. Får göra ett nytt försök.
9/12 Kapat till en ny durkskiva, limmat med Sikaflex istället och ställt dit åtta stadiga trädgårdsstenar som press. Lämnar värmefläkten på på halv effekt.
11/12 Sågat ur dörröppningen, kantat den och börjat göra dörren. Fasligt många bitar blev det. Efter att ha fräst en kant på fel håll tog jag kväll. Alla som gerat taklist vet vad jag menar....
12/12 Gör klart och limmar ihop dörren. Har bara två limknektar, men med spännband går det också att klämma bra . Trixigt att gröpa ur för låskistan - mina frässtål är för korta.
Kapar och kantfräser dörren, lackar slutligen allt.
13/12 Känner du Murphy ?  Han bodde i vårt garage inatt, och såg till att lacken inte torkade. OK, kanske lite svalt med +12°C, men efter att ha blåst in 3,5 kW i en timme är temperaturen uppe i +25°C. Nu skall det torka.
Det blir stillestånd i projektet p.g.a. lacken. Tittar på Oldsberg på TV istället, vilket familjen inte har något emot.
14/12 Torrare kan lacken inte bli. Men gångjärnen för dörren strulade. För att inte rosta gäller ju RF eller mässing, men det som Coop/Obs säljer som mässing var inget annat än gulfärgat järn, även medföljande skruv. I alla fall är de magnetiska. Slutade med en tur till Biltema, snygga, billiga och (äkta) mässing.
15/12 Ligger efter i min (i och för sig vansinniga) tidplan. Monterar upp skotten kring toan och det andra mot förpiken. Passade inte riktigt. Mycket tid går åt för tillpassning och putsning.
Mallar och kapar fram skotten mot förvaringsutrymmet i förpiken. Med maskeringstejpen flisar det minimalt även på översidan. 
För att slippa se plywoodkanten tänker jag kantfanéra (1,5 mm ekfanér).
1. Fanéren kapas i rätta längder
2. Limningen gjorde jag med kontaktlim, men trälim går nog också bra om man kan hålla det i press en längre tid.
3. När det hela torkat slipas utstickande fanér bort. Det är nu man upptäcker att man skulle varit mer frikostig med limmet och får göra om vissa delar.....
Dagen slutar med att jag hinner göra en lucka för hålet i skottet. I original finns ingen lucka, men det vill vi ha.
16/12 Kommer igång sent med båtprojektet ikväll. Hinner dock malla och kapa till skivorna för kojbottnarna i förpiken. Neråt -10°C (ute).
17/12 Trött. Det mesta går snett, gör i alla fall sidobrädorna till förpikens kojer. Klurigt att fräsa det sneda spåret. Upptäcker fördelen att byggsågen kan såga i förinställd vinkel.
Ooops !  Frässtålet lossnade visst ur hylsan och kom lite djupt. Bara att kassera den biten :-((
18/12 Köper några smålister. Har svårt att hitta någon som vill/kan laminera en skiva till pentryt och toabänken. Svårt att få förståelse för att jag inte vill ha 28 mm spånskiva som pentrybänk. Jobbar på det. Beställer lite på Hjertmans julrea. -14°C på kvällen.
19/12 Provmonterar kantbrädorna. Blir ju rätt likt original. Innan de sätts dit permanent skall skottet under förpiken skruvas på plats.
Idag är det precis två veckor sedan båten anlände.
Tog även en detaljbild av dörren. I original monterar NB Marine en skjutdörr, men av olika skäl vill vi ha en "vanlig". För att kunna öppna den utan slå i fotsteget har jag svängt in den längst ner.
20/12 Fick en smärre chock - stabiliseringsstöttan mot närmaste "fasta" byggnad hade knäckts och säkringsspännbanden hade även de slitits av. Hela båthuset hade flyttat sig en halvmeter i sidled p.g.a. vinden. Vet inte hur mycket det hade blåst men det måste varit rejäla byar....
Har fått skott & lucka under förpiken på plats, samt gjort två durkskivor vid sidan om det som skall bli sittplats. På de 870 vi hittills sett går dynan istället olika långt åt sidorna, men vi har rätt gott om durklaminat så varför inte ?  Trädgårdsstenarna kom väl till pass igen !
21/12 Hållit på med täckskivorna på var sida om förpikstaket. Eftersom vi ville ha en mild allmänbelysning förutom läslamporna och täckskivorna inte levererades färdiga, föddes en idé - en dold ljuslist. För att få plats med en sådan gjordes skivorna lite bredare, samt försågs med en kant.
Beklädnadsmaterial (som NB Marine skickat med) skärs till. 
Bilden visar f.ö. inte pepparkaksbak i köket, även om det är jul och likheter finns.
Förutom limning häftade jag på baksidan, kanske finns fler metoder. Det visade sig tidsödande att få materialet runt den lilla listen (och dessutom få det att stanna kvar).
Det är svårt att återskapa en dunkel "mysbelysning" på bild, men bilden ger i alla fall en liten vink om hur det blev. Välvningen i taket precis där ljusslangen ligger, gör att ljuset sprids bra i hela förpiken. Totaleffekt per sida c:a 7W vid 12V.
Sitter och njuter ett tag och får inspiration, kanske förpiken blir helt klar före julafton. För sedan blir det inget båtbyggande på ett par dagar....
22/12 P.g.a. kylan blir det inte mycket gjort i båten. -12°C vid lunchtid, -15°C nu på kvällen. Värmen inne i båten orkar inte hålla emot. Att krypa runt uppe i förpikskojerna med full vintermundering är inte att tänka på, f.ö. skulle jag kanske redan oklädd må bra av något kilo mindre....
Kapar, klär och monterar dock täckskivan mot ankarboxen i fören. Elkablar för bl a SB ljuslist läggs bakom.
23/12
Ett tag sedan sidan uppdaterades, men även jag har haft julledigt....
NB870 har i original princip inga hyllor eller skåp över kojerna i förpiken. Detta tänkte vi råda bot på, och hela dagen ägnades åt en svängd hylla på BB med avslutande skåp. Vad jag dock inte kollade innan var att just denna del av skrovsida är enkelskrov och alltså inte går att skruva i. Bara att kassera hela spektaklet..:-(. Som väl var upptäcktes det hela innan någon allvarligare skada inträffat. 
Vilket silikon passar till "koto" ?  Inget av dessa i alla fall.
Dags att ta julledigt.
27/12 Skåp skall vi ha i förpiken i alla fall. Dessa skulle dock visa sig ytterst tidsödande att malla och göra, dessutom är inte SB/BB-sidorna exakt lika. Bilden visar den eklist (15x15 mm) som utgjorde skåpets hörn/stomme (sammanfogades med plugg).
Skåpets frontram (dvs den del som luckan skall sitta mot) limmas.....
...och spårfräses. Tanken är att fälla in sidorna (6 mm ekfanérad plywood) i listen för att få ett skåp utan skruv.
Här äntligen det färdiga (men olackade) skåpet. Håller med om att vinklarna ser helknepiga ut (det är de också), men skåpet passar faktiskt.
Hann även med att göra luckorna till skåpen. Klicka här för att se mer av hur luckor blir till.
28/12 På de 870 vi sett har skott m.m. varit avslutade med en liten silikonsträng i passande färg mot taket. Vi vill nog ha taklist istället, men för att få passform mot de små böjar och vinklar som listen skall sluta mot insåg jag att det var ohållbart att klippa kartong till detta. En profilmall inhandlades på Biltema, vilken skulle visa sig vara otroligt användbar.
Riktigt risigt väder, snöyra och kraftig blåst.
29/12 Nu sitter förpiksskåpen på plats !  Även täcklisterna för skrovbeklädnadsskarven är nu ditskruvade (färdiglackad eklist). 
Ett tips: dessa skall alltså skruvas i skrovsidan som egentligen inte går att skruva i p.g.a. för tunt material innan man vädrar uteluft. I krokarna av skarven sitter dock en extra plastbit fastlaminerad, vilket ger dubbel tjocklek och tillräckligt att skruva i. Ta rätt på var den ligger och använd borrstopp (som inte flyttar sig) vid förborrningen.
Pedanten i mig har vaknat (vilket väl är tur). Istället för att skivan slutar "naken" mot fönster och skrovsidan skall det dit lister.
Har fått skotta snö hemma två gånger idag. Nere vid båten ryter Vättern ilsket när jag åker hem, det blåser kraftigt, rister i båthuset och snöar lätt fortfarande (-9°C). SMHI har dessutom spått kallare... 
30/12 Monterat sista listerna i förpik samt läslampor o.s.v.- äntligen är den delen i princip klar. Temperaturen har sjunkit ytterligare, och de mycket speciella (och goa) sockar jag fått av hustrun i julklapp just mot frusna tår i båten (:-) hjälper visserligen men inte tillräckligt.
Börjar göra resterande böjda lister mot innertaket. Min lilla, klena bandsåg visade sig vara ypperlig för ändamålet och har nu omvärderats !
31/12 Så blir innertakslisten i färdigt skick. Vänder man på den blir det en drakbåt....
I NB840-modellen finns flera "handtag" i form av urfräsningar ur massiv ek. I vår 870 vill vi ha något liknande att hålla sig i när man kliver upp i salongen. Inspirerad  av 840-modellen gör vi en kant utefter fotsteget och rakt upp med tre funktioner: stöd till fotsteget, avskärma draperiet och ge möjlighet till handledare. På bilden fräses alla kanter runda.
Den (nästan) färdiga "brädan" ser kanske komplicerad ut men gick fort att ta fram. Dock lite segt för sticksågen i 22 mm ekplanka. Återstår lackning och lite tillpassning.

Runt kanter m.m. krävs ibland L-lister med lite större dimensioner. Detta problem står jag inför vid ovanstående kant (20x38 mm). Med så enkla maskiner som klyvsåg och fräs går det dock förvånansvärt lätt att göra dem själv.

F.ö. blev det inte mycket gjort nere vid båten idag. -18°C på eftermiddagen i strålande sol sjönk till -21°C några timmar senare. Efter någon timme ger tårna upp. Bättre med nyårsafton vid en varm brasa i kakelugnen istället !