Re: Skilsø vs. NB 870 cruisefart

skrivet av Ingemar 2022-04-06 som kommentar till Skilsø vs. NB 870 cruisefart skrivet av Jakob H:

Hej,
I fartområdet 10-15 knop kommer alla båtar i denna storlek vara oerhört oekonomiska, helt enkelt för att fysikens lagar bestämmer det.
Däremot gör skrovutformningen att de (samtliga du nämner) fungerar gott att köra i dessa farter utan att fören pekar upp i himlen, MEN - de går då väldigt oekonomiskt.

NB870 har kortast skrov, och dess ekonomiska "lågfart" är max 7 knop. Från 6,5-8,5 knop tredubblas förbrukningen. På 1030 och S35 händer detta först vid någon knop högre.

1030 har jag inte stor erfarenhet av, men 870 behöver den stora motorn (290/315hk) för att gå ekonomiskt och cruisa i 20-21 knop. Den vanligare 222hk fungerar men om båten har mycket utrustning och packning kan det kännas lite "tungt".

S35 är där en mycket positiv upplevelse. En god cruisingfart är 22-24 knop, och då drar den inte mer än NB870. Med den stora motorn (440hk) ligger den dessutom på lagom varvtal med ytterligare 4-5 knop om man drar på fullt.
Både 870 och S35 har ju köl, och man behöver vara lite mer aktiv med trimplanen i 20+ knop än en rent planande båt. Med med Zipwake eller MenteMarins automatik behöver jag nästan aldrig röra trimplanen på S35.

Sammanfattning: Alla går i bra gångläge i alla farter, men 9-15 knop är mycket oekonomiskt. NB870 behöver stora motorn för att gå helt bra i 20 knop, medan S35 är riktigt lyckad och fungerar otroligt bra med sin 440hk i 20-26 knop.



Svar på detta inlägg:


[ Hem/startsidan ] [ Alla meddelanden ] [ Hjälp ]

Skriv ett svar:

För att få posta inlägg måste Du skriva in de två tecknen som syns längst ner i menyn i sista rutan innan Du klickar på "skicka". Denna åtgärd gör det svårare för spamprogram att fylla forumet med skräp.
Namn:
E-mail:
Rubrik:
Kommentar:
Ev. länk:
Ev. länktitel:
Ev. bildlänk:
Kontrolltecken: