Skilsø vs. NB 870 cruisefart

skrivet av Jakob H 2022-04-03:

Hejsa Ingemar,
Tak for at dele din viden her på siden.
Jeg påtænker køb af ny båd, inden for det næste år. Har kigget meget på NB 870, men ønsker en nyere båd.
Lige nu, står valget mellem en Viknes 1030 eller Skilsø 35 Panorama. Jeg ved, at NB 870 er halvplanende ligesom Viknes, og hvad jeg kan læse mig til, så har de nogenlunde samme sejlegenskaber.
Viknes har de sejlegenskaber jeg søger, men Skilsø er jo en moderne båd, som min frue helt sikkert vil foretrække 😊
Til nu, har jeg kun haft planende både, men jeg er meget tiltrukket af at kunne sejle i området 10-16 knob. Alle de store planende både med 600HP +, ligger jo alle og sejler 9 knop, da det larmer, er ukomfortabelt og dyrt at få dem op i plan.
Så nu kommer mit spørgsmål: Hvordan sejler din nye Skilsø i dette fartområde? Kan du prøve at beskrive forskellen mellem NB 870 og din nye Skilsø? Hvilke fartområder sejler den bedst i? Vil du kunne sejle i området 10-16 knob med optimal brændstofforbrug, eller er det enten 9 knob eller 20? Hvordan sejler Skilsø i hårdt vejr, sammenlignet med NB 870?
Jeg vægter ikke topfart, men derimod komfortabel cruisefart til langture.
Tak for at dele din viden.

Bedste hilsner
Jakob



Svar på detta inlägg:


[ Hem/startsidan ] [ Alla meddelanden ] [ Hjälp ]

Skriv ett svar:

För att få posta inlägg måste Du skriva in de två tecknen som syns längst ner i menyn i sista rutan innan Du klickar på "skicka". Denna åtgärd gör det svårare för spamprogram att fylla forumet med skräp.
Namn:
E-mail:
Rubrik:
Kommentar:
Ev. länk:
Ev. länktitel:
Ev. bildlänk:
Kontrolltecken: