Att åka på X1/9-träffar med Svenska
X1/9-klubben tycker hela familjen är kul. Det mindre roliga är
att bara halva familjen går ner i familjens nuvarande röda Fiat
X1/9 -80, så vanligen måste andra halvan åka i en "civil"
följebil. Inte lika kul. Tanken har därför funnits en tid
att kanske skaffa en till, så att vi - så länge barnen
tycker det är kul - inte behöver diskutera vem som inte får
åka i den roliga bilen......
Objektet
Riktigt tända på idén blev vi under våren 2010
efter att vi just missat ett lättare renoveringsobjekt till
rätt pris bara några mil hemifrån. Men en köpesannons
på Blocket gav så småningom napp - en Bertonetillverkad
-84 strax utanför Karlstad fanns till salu. Samma ägare sedan
1986 och körts som bruksbil under ett antal år. Jodå,
den har både motor- och kupévärmaruttag och dubbdäck
följde med !
Tectylbehandling i ett tidigt skede hade dock
räddat bilens underrede. Värre var det med sidorna, som hade
en hel del rost. Lite mer än vad ägaren ville minnas att det
var när bilen ställdes in i garaget för 12 år sedan.
Största felet var synroniseringen på 1:an, 2:an och 3:an, samt att avgassystemet var slut. Dock skulle det visa sig att även bromsarna rostat ihop duktigt under åren i garaget. Rosten var tyvärr också i övrigt ganska utspridd - förardörren och plåten längst bak är det t ex inte mycket kvar av nedtill. Men däcken var i alla fall fina, trots sina år i garaget.
Mer spännande skulle det dock bli. Garaget hemma är fullt, så bilen får husera nere i båthuset. Inga problem egentligen, för den får plats även tillsammans med båten och nu under sommaren är ju båten dessutom ute. Men bilen kom dit några dagar innan vi skulle sjösätta, och eftersom det krävdes fyra personer för att rulla in den med de defekta bromsarna så insåg jag snabbt hur mycket enklare det skulle vara att flytta den när båten skulle ut om jag kunde få igång den.
Jodå, med lite ny bensin och motorolja, olja i cylindrarna samt en stunds övertalning med startgas och bra batteri gick den igång. Men när den skulle köras ut visar det sig att inte heller kopplingen fungerar. Allt rör sig fint, men lamellen verkade ha rostat fast. Ut gick väl bra, men att köra in en bil och stanna på rätt ställe utan vare sig fungerande bromsar eller koppling är lite spännande..... Man har ju inte "stoppreflexen" i högerhanden direkt, och ännu mindre i form av att vrida om en tändningsnyckel.
Under "Dagbok" i menyn högst upp på denna sida skall jag försöka lägga ut lite bilder på den kommande renoveringen. Den skall inte renoveras till något superskick, utan tanken är att ordna till det mesta till bra bruksskick och använda bilen att åka med på träffar. I första hand är det den kvinnliga halvan av familjen som kommer ratta denna bil, så jag får väl se det som att jag gör projektet åt min fru. Det är ju dessutom hennes bil.
Kom du hit via en sökmotor ? Här är startsidan !