Som jag svarat tidigare tänker jag undvika att ange pris i kronor. Det skulle ändå inte stämma - valutakurser ändras, prissättning på motor och prylar kan justeras. Men den största anledningen är att båtens pris från varvet är starkt beroende av exakt vilka prylar som vi valde att få med därifrån. Visserligen finns två uppspecifierade halvfabrikatsstadier från NB (tett båt/körklar båt), men sedan ville vi ha med tankar, men ingen styrning. Motorn på plats men ingen installation o.s.v. Att skriva ett pris på vad just det vi köpte från varvet kostade i kronor är inte meningsfullt med mindre än att samtidigt specifiera upp hela listan med småprylar vi valde att få med.
Å andra sidan är det helhetspriset som är intressant. om t ex vindrutetorkarmotorerna köpts från varvet eller Hjertmans har betydelse för summan på "satsen" men egentligen inte så mycket på båtens slutpris som "varvsfärdig". Det är mycket lätt att stirra sig blind på vad en halvfabrikatsbåt kostar i kronor från ett varv och därmed glömma att man då måste köpa in mycket av det som saknas från annat håll. Ytterligare ett skäl att inte skriva ut kronor.
Däremot kan man väl säga generellt att ett tomt skal med utsidan någorlunda klar (tett båt) = 25-40% av båtens färdigpris, motorn lika mycket till. Sedan syns det ju i tidskalkylatorn att tiden man lagt ner på "extrasaker" nästan är lika stor som tiden att få den i varvsfärdigt stadie. Samma fördelning gäller kostnaderna, och jag tror inte många är lika tokiga som jag med att plocka in prylar.....;-).
För att ändå stilla en del nyfikenhet - räkna med en god timlön om Du kan göra t ex inredningen & installation själv. Om man köper komplett byggsats (vilket inte vi gjort) är en gissning att den summa som Pål Brynhildsen fick som avdrag på sin Inter9000 i rätt härad (drygt 100.000:-). Men ta detta med en nypa salt. Enda sättet att få reda på vad just den varianten man själv vill ha med de och de prylarna medsända är att ta kontakt med ÅF när man verkligen har allvarliga tankar på att köpa en båt.