Jag har ju visserligen STP-motorn (230 hk) men den ger ungefär:
3400 rpm (max) = 24 knop
3000 rpm = 20 knop
2800 rpm = 18 knop
2600 rpm = 16 knop
Förra sommaren (första 20 timmarna) var det märkbart sämre "ork" i motorn. Sannolikt behöver den 20-40 timmar för att köras in och få full tätning/kompression.
Toppfarten nu efter 35 timmar är 2-3 knop högre än när den var helt ny. Trots att det nu är en del extravikt påhängt.
Med en 200hk gissar jag att samma siffror som ovan gäller men minus 3-4 knop. Vilken motorbeteckning är det ? Hk-antalet anges ibland på propelleraxeln, men hellre på vevaxeln (det ger högre siffra). Vår 4LHA-STP är angiven till 240hk på vevaxeln, men ibland anges 230 eller t.o.m. 220 hk i listor för denna motor.