Dagbok, A-ford
mars-augusti 2008
15/3
Under vintern har A-forden och allt innehåll i garaget befunnit sig i en lada 6 mil bort. Inte den bästa förvaringen - det har varit fuktigt och mössen har besökt bilen. Dock var det mest muslort och inget verkar söndergnagt.

Vårt garage har nämligen byggts ut. Ett inte helt oproblematiskt bygge -  eftersom det ligger i souterräng har stora mängder berg behövt skrotas bort. Några meter från befintliga byggnader (och sura grannar....).

Men allt gick bra, förutom att byggfirman fick roligare jobb och lämnade bygget strax efter att plattan var gjuten i höstas. Antingen gjorde jag resten själv, eller också blev det när de hade tid "så småningom". Eftersom vi inte kan stå utan garage under "obestämd tid" så var valet lätt.
 

Jag gillar inte riktigt att bromsskivorna är helt nakna. Dels är det rätt utsatta, men framförallt så är de iögonfallande. En bil från 1930 hade normalt inte skivbromsar !

Ända sedan bromsombyggnaden har jag funderat på att montera "falska" bromstrummor eller bromssköldar, som döljer skivan. Fästhål finns förberedda. 
Men var hittar man en lämplig metallring att utgå ifrån ?  Jag har letat kakformar med lämplig diameter och jag vet inte vad. Men så sprang jag på dessa - badrumsplafonder på Jula med sarg i rostfritt stål !

Ett urtag görs för bromsoket....
...och "ringen" provas på plats.
Baksidan, själva bromsskölden, görs av 1,5 mm aluminiumplåt.
"Öronen" viks in och förses med en blindmutter så ytterkransen kan skruvas fast i något.
Motsvarande hål borras i ytterkransen....
...och i botten tas ett stort ovalt hål upp för dränering och för att skräp, småsten m.m. som kan komma in skall åka ut lika snabbt.
Delarna provisoriskt ihopmonterade....
....och provade på bilen.
16/3 Även om det inte behövs för rostskyddet så kräver det estetiska att de målas svarta.
17/3 Bromskölden monterad på bilen. Nu ser man i alla fall inte mycket av bromsskivan utifrån.
Sett från insidan så är den i princip helt täckt.
Bilen på Bil- och MC-mässan på Elmia 2008. 
P.g.a. vädret (snöyra och halka) kom kanske inte fullt så många som man tänkt, men det var i alla fall drygt 76.000 besökare under de fyra mässdagarna.

Resan hem (bilen kördes för egen maskin) var lite besvärlig. Det snöade och sista biten hem var det blixthalka. Jag fick ta sats tre gånger innan jag kom in i garaget, men nu står den i alla fall välbehållen hemma igen.....

20/6 Länge sedan bildagboken uppdaterades !

Sedan sist har bilen fått en ny förgasare. Jag har under en längre tid varit på jakt efter den Weber-modell som bl.a. MISAB säljer som ersättningsförgasare till Volvo B18 - en  34ICH. Fast den kostar över 5.000:-.....

Men efter lite förutsättningslös sökning på nätet upptäckte jag att exakt denna förgasare säljs flitigt av firmor i England. Varför då ?  Jo, den används som ersättningsförgasare till en Rovermodell, och då bestyckad för drygt 2 liters volym. Och det bästa av allt - priset. En låda med fabriksny Weberförgasare, packningar, ny chokevajer (och lite Roverspecifikt som jag inte behövde) hamnade på 1.700:- inkl. frakt :-)).

Givetvis behövde jag göra lite specialare för att få gasvajern att passa (ursprungligen en bromsvajer till cykel). Men i övrigt passade i princip allt rakt av.
Vilken fröjd att skruva på en fabriksny förgasare !
Justeringarna hamnade mycket nära grundinställning som förgasaren hade, och det otrevliga fenomenet att motorn kunde tappa orken och stanna vid för hastigt gaspådrag är helt borta. 
Bra att ha motorintresserade jobbarkollegor. Tack för lånet av CO-mätaren, Jesper !
11/7  Redan till motormässan skulle bilen haft en koffert. Den totala avsaknaden av bagageutrymme har varit lite besvärande - ingen plats för vare sig varningstriangel eller domkraft. Inte heller för fikapåsen.

Att den skulle vara ganska rejäl var ingen tvekan om. På bilden har nederdelen börjat bli klar.

Överdelen skall vara svängd, så här kom rester av den tunna (2 mm) flygplansplywooden till nytta. Samma som jag använde i innertaket.
Ett antal ribbor på insidan ser till att den håller formen genom hela böjen, även mitt på.
Provning på bilen.
Kofferten svartlaserades och kläddes med svart konstläder, limmat med kontaktlim (nej inte den snälla, vattenbaserade sorten).
Här på locket fyller dekorspikarna faktiskt en funktion - att fixera skarven....
...men på resten av gavlarna är de bara för prydnad.
Två lockhållare (Clas Ohlson) ser dels till att locket hålls uppe, dels att det inte öppnas för mycket och slår emot bilen.
Klart !

Egentligen kanske det skulle vara ett par läderremmar för det estetiska också. Men det får vara tillsvidare.

Fastsättningen är enklast möjliga. Lossar man de två vingmuttrarna kan hela kofferten enkelt lyftas av.
Äntligen lite plats. Domkraft och lite annat har fått permanenta fack i kofferten.

Dessutom ligger det nu en antenntråd för bilstereon inne i koffertens sidor. Antennen har ju tidigare suttit i framsoffans ryggstöd med tämligen dålig mottagning som följd. Nu går det dock att lyssna på radio, fortfarande utan någon synlig (och skämmande) bilradioantenn på bilen.
 
 

22/7   När jag var ute och körde häromdagen skulle vägmätaren slå över från 89999 till 90000. Det gick inte - mätaren stannade med åttan kvar på plats och de andra siffrorna halvvägs. Felet var inte svårt att inse - mätaren hade ju varit tämligen stum och igenbeckad när jag köpte den, och högsta siffran hade nog aldrig rört sig på kanske 50 år. Den ringen satt helt enkelt fast....
Frågan var dock hur mycket som vridits sönder inne i mätaren, vajern driver ju allt via kugghjul. Och vajern snurrade fortfarande, för hastighetsmätaren fungerade.

Det som hänt var att några axlar som driver vägmätaren hade drivits ur en bit ur sina säten, så långt att kugghjulen började tanda över.

Se pilarna på bilderna. Som tur var fanns lite luft innanför höljet så att axlarna kunde krypa ut innan de tog i väggen. Annars hade troligen hastighetsmätarvajern eller några kugghjul gått sönder.
Lagad om omslagen till 90000. Eftersom mätaren stod på 87400 vid besiktningen och första turen, så har bilen nu alltså rullat 260 mil i sitt andra liv.

Sannolikt blir det inga mer projekt på bilen nu före vintern. Och i vinter kommer den ställas undan. Men framåt vårkanten kanske dagboken börjar uppdateras igen.....