Dagbok, A-ford
jan-feb - 2007
2/1 En bit heltäckningsmatta klipptes till för att passa framgolvet. Efter kantning ser den riktigt professionell ut (kan fixas av de flesta mattaffärer som säljer t ex gångmattor på metervara).

Växelspaksdamasken är en bit från en universell styrväxeldamask.

De renläriga A-fordsentusiaster som ännu inte lämnat denna sajt gör det nog nu.

Jo, jag skall faktiskt ha stereo i A-forden. På bilden syns det som skall bli höger sidopanel fram. Gallret kommer att döljas av klädseln sedan.

Oftast är frampanelerna inte klädda med textil alls, tror jag. Men det ville vi ha, fast på nedersta decimetrarna blir det golvmatta.

Försökte sy ihop matta och tyg som tapetseraren gjort, men efter ett stygn gick vår grövsta nål av. Det var nära att du fick ett besök och lite mer jobb, Karolina.... 
Precis som jag anat blev det häftpistol och lim istället. Även om jag t.o.m. sytt lite båtkapell, är dessa hjälpmedel lite mer min melodi.

Här är vänster panel på plats, på bilden med luckan över säkringsöppningen borttagen. Någon som ser högtalaren ?  Nej, så nu kanske i alla fall någon originalnisse kommer tillbaka till sajten ;-). Den sitter precis till vänster om säkringarna. Högtalaren alltså, inte nisse....

Tyget dämpar diskanten en aning, men mindre än vad jag trodde. 

Här hamnar stereon - under framsoffan. Med sittdynan på plats går den överhuvudtaget inte att se, men är ändå lättåtkomlig. Visserligen är den billig, men har ändå en fjärr med vilken man kan göra det mesta.
Barnen (som ofta är med i garaget) ville givetvis prova om Mamma Mu-skivan fungerade i A-forden också.

- Kom syrran, det är fritt i backspegeln så nu kör vi !

3/1 Baksvepet har varit ett stort orosmoment. I original tror jag klädseln är limmad eller spänd på pressad kartong. Jag skaffade plakatkartong för ändamålet, men den vek sig alltför lätt i böjen.
Det slutade med 4 mm plywood ändå, som med milt våld kunde tvingas kvar i böjarna. Tyget kläddes sedan på plats på den monterade och böjda skivan (med spraylim), för att inte riskera att tyget veckades vid monteringen om den klätts medan den fortfarande var rak.
Här är tyget på plats.
Bältena är inte alltför vackra, men det är bara att finna sig i. Man kommer att se mindre av dem sedan när allt är på plats. Bältesgenomföringarna kommer från en Audi 80 -88. Denna plastbit har där samma funktion fast på hatthyllan.

De små mörka "pluttarna" på sidan om bakrutan är hål med kablar. Här skall innerbelysningarna sitta, när vi nu får tag på några lämpliga (se Saknade delar). I original sitter bara en, uppe vid det gråa i taket.

Lite extra ljudisolering skadar inte. Även sidopanelerna tidigare fick en matta på insidan.
10/1 Har inte haft kameran framme när sidoklädselpanelerna bak gjordes, men principen var densamma som fram. Bortsett från att formen var betydligt mer besvärlig.

Här är nu äntligen baksätet, armstöd och klädsel på plats. Mmmm.....

11/1 Men rutramarna saknas. Sidorutramarna bak nytillverkas inte, och jag fick verkligen söka med ljus och lykta innan jag hittade ett par. Skicket var inte det allra bästa, så efter renblästring måste de repareras och spacklas upp (bilden).
Under varje rutram (utom bakrutan) sitter en dekorlist. Jag har samtliga och i rätt bra skick, men de kräver åtminstone en omgång sprutspackel först.
Askkoppen (extrautrustning ?) på ryggstödets baksida skall också snyggas till. Ytterhöljet (övre på bilden) har tydligen varit lackad i den bruna färg bilen hade som den suttit i, så den skall bli vinröd nu. Jämför också med formspråket på listen ovan, stilen går igen.

På akkoppens insats kommer jag dock bara bättra det svarta och givetvis låta den polerade kanten vara kvar.

13/1 Idag åkte A-forden ut ur garaget för att kunna sprutspackla och slutligen lacka lite innerramar och lister. 
Ett problem jag fått är hur detaljer som i original varit dragna med träskruv skall fästas i t ex dörrstolpen. Hade man från börjat vetat det, kunde balken försetts med isvetsade muttrar på dessa ställen. Men det visste man inte. Inte jag i alla fall....

Men detta går också: Borra ett 8 mm hål i stålbalken. Tryck sedan i en expandersak i M4-storlek avsedd för gipsskivor (Clas Ohlson). Visserligen lite besvärligt att hindra den från att rotera i början, men sedan låser den riktigt fint. Och vips, har man ett gängat M4-hål !

Just ovanstående två skruvhål kommer att användas för att fästa ett kurvhandtag på varje sida (beslaget för detta på bild).
Äntligen är bakruteramen på plats. Den försågs före monteringen med en självhäftande svart tätningslist (D-list) för att fylla tomrummet mot rutan. Jag använde ju inte originalgummilister för att sätta fast rutan (de har som sagt limmats).

Men här hade jag ju kvar originalträet, och därmed också originalskruvhålen. Upptäckte att det tog uselt, så ramen åkte bort mer än en gång innan hålen slutligen lades igen med epoxy. Nu gick det visserligen rätt slabbfritt, men jag kunde gott tänkt på det innan klädseln kom på plats.

15/1  Sidorutramarna med dekorlisten under är nu också på plats.

Härnäst blir det klädselbitarna ovanför dessa fönster och fram över dörrarna som skall göras. Därefter hade jag först tänkt ta dörrsidorna, men innertaket är stökigare så det får lösas först.

Efter båtmässan om några veckor har jag nämligen en känsla av att intresset för problemlösning på A-forden kommer att dala.... 

 

20/1 Intresset är väl ärligt talat inte på topp för bilen ens före båtmässan....

Klädselskivorna ovanför dörrarna behöver i alla fall lite lister som förstyvning och för att ha något att skruva ev. takbågar i. Bra med många skruvtvingar medan limmet torkar.

Klädseln limmar jag faktiskt på plats mot stålbalken i taket, på bilden fixerad med ett par skruvtvingar.
27/1 Så var det innertaket. 
På bilden syns ett tafatt försök att göra träbågar som klädseln skulle kunna häftas fast i. Mitt intresse för att inte förstöra takhöjd kommer i konflikt med nödvändig materialtjocklek, och bågen tenderar att säcka redan utan tyg.

Tror jag gör ett innertak som en skiva i två delar istället (med tyget limmat på istället för spänt), fastskruvade i de stålbågar jag redan har. Har nämligen hittat "flygplywood", som är mycket tunnare än den 4 mm som jag trodde var det tunnast tillgängliga. Tror 2,0 mm blir rätt bra. Återstår bara att hitta någonstans att köpa det.....

14/2 Hela familjen sjuk har gjort att roliga projekt stått stilla en tid...
Jag hittade ett ställe att handla plywood ifrån, men det har tagit ända tills idag innan de skickade det.

På ebay hittade jag äntligen innerbelysningar, dock groteskt svulstiga och stora. Men som enda budgivare blev de billiga, och mittendelen var bara lödd och överensstämde riktigt bra med de ovala A-fordlampor vi letat efter.

Hål sågas upp och en trälist på distanser krånglas in i hålet.
Sargen är för liten för att fästa i, så reflektorbotten får två hål med skruv som dras in i trälisten ovan. I original monterades ju lamporna med skruv genom den svulstiga yttre sargen (som nu är avvecklad).
Ena lampan monterad.....
...och så här blev det !
26/2  Av olika skäl kan jag och kommer inte att kunna prioritera bilprojektet så mycket som var planerat den närmaste tiden. 
Men en del händer i alla fall, bakdörrarna har fått klädsel nertill. Den skall kompletteras med en smal kant runt fönstret också, innan rutramen skall på plats. Men den är ännu inte klar....
Det kanske hade blivit snitsigare med lite dekorsömmar också, men jag är inget proffs på det här utan får nöja mig utan. Det var svårt nog att sy fickan.

När det är dags för framdörrarna skall jag ha med kameran under tiden de görs också.