Dagbok, A-ford
december - 2006
1/12  Har ägnat större delen av veckan (det lilla jag ägnat åt A-forden) åt att skära till och lägga in matta, främst i baksätesutrymmet.

Det drar ihop sig mot jultid, och bilen har faktiskt inte högsta prioritet....

Frambältena har vållat mig en hel del problem. Tanken var att sätta bältesrullen på traditionellt sätt längst ner på B-stolpen (bulten för detta syns på bilden nedan). Men soffan är så bred att en rulle inte får plats.
Kom då på idén att sätta den under soffan, där den får plats med ett par millimeter tillgodo. Men bältet kommer då att gnaga på tyget där det går runt hörnet och fortsätter uppåt. Klyver därför en bit polerat 25 mm rostfritt rör att sätta som kantskydd och för bältet att glida på.
Här ses rullen under soffan. Riktigt glad åt det är jag inte (hållfasthetsskäl), men det är enda rimliga lösningen. Det blir bättre än att vara helt utan bälten i alla fall !
3/12 Här ses rullen och även den rostfria kantbeklädnaden som bältet glider på.
Mittfästet måste dock sättas i soffans bottenträ, något annat alternativ har aldrig varit aktuellt där. Sätter dem inte direkt i träet, utan på ett vinkeljärn så att belasningen kan spridas ut.
Nu börjar det likna något, men sista fästpunkten är ännu inte löst. Har några alternativa lösningar, men alla har någon hake.
Men idag (1:a advent) var det dags för bilen att för första gången på över 50 år rulla för egen maskin, även om det blev utan bakbälten !  Här är den just utkörd ur garaget.
Gjorde också en liten kort vända utanför huset och provade bromsarna. De verkar faktiskt fungera riktigt bra, och inga delar lossnade ens vid tvärnit. Så mycket tvärnit det nu kan bli när man bara kör några tiotal meter.
Imorgon skall jag beställa tid för besiktning. Även om det inte kommer att gå felfritt med en gång så kanske jag slipper det totala körförbud (även provkörningsförbud !) som bilen har i denna förregistrerade status.

Hur det kändes att köra A-ford ?  Ungefär som ett mellanting mellan att köra folkabuss och traktor ;-).

8/12 Jag fick en besiktningstid mycket hastigt och lustigt häromdagen. En av de två som fanns före jul. Nämligen idag....
Någon dokumentation av de senaste dagarnas intensiva kvällsjobb har jag inte hunnit med, men idag kom belöningen - bilen gick igenom registreringsbesiktningen utan några problem alls. Yippeeee !!
10/12 Men den är inte färdig. En bakläxa är en läckande styrväxel - packboxens urfräsning var allt annat än vacker. Rattstång och styrväxel är återigen demonterade (bilden).

En annan spännande sak är hastighetsmätaren. Jag började fundera på om den verkligen kunde stämma, så vi tog en tur med A-ford plus följebil. Jo, trippmätaren stämmer riktigt bra (3% fel), men hastighetsmätaren visar på tok för lite. Sisådär 25%. När jag trott jag kommit upp i knappt 70 har jag hållit över 90. Hur det löses vet jag inte, troligen är det magnetskivan som tröttnat och tappat en del magnetism. Tacksam för tips !

11/12  Bakbältena fick demonteras före besiktningen - de kom i konflikt med ryggstödet bak. Dessutom hamnade de för lågt. Principen vid besiktning är ju "Inga bälten=ok", "dåliga bälten=ej ok".
Funderar nu på att göra en ny tvärbalk och sätta rullen ungefär som på bilden. Den skulle då kunna döljas helt bakom klädseln. Måste dock göras med omsorg, finns nästan bara trä att fästa i här bak.
16/12 Så här blev bakbältena. En extra "stolpe" stadgar upp det. Skall man dra loss rullen nu kommer hela karossen att följa med. Stålbalken i bildens nederkant är ju inte längre direkt bältesfäste, men är nog inte så dum att ha kvar i alla fall - den borde öka krocksäkerheten.
Tidigt bestämde vi att bilen skulle ha ett värmepaket, åtminstone defroster. Det kan vara både immigt och råkallt även på sommaren.
Undrar om det var detta Ford tänkte på när man perforerade plåten under vindrutan såhär ?  Det här går ju att göra något bra av.....;-).
En bit avgasrör kapas till ett  "munstycke" som går att sätta en slang på..... 
....och monteras med en spännbult och tätmassa över ett av hålen i vänsterkanten.

(Ni som undrar över vårt färgval - min kamera har problem med mättat rött & blixt. Denna bild visar dock en lite mer verklig röd färg än den skrikröda som syns på många andra bilder).

19/12 De närmaste ovala hålen täcktes med lite gummiduk, jag vill ju ha upp luften, inte ner den direkt igen. Nu när den svarta täckplåten kommit på plats är defrosteranslutningen nästan helt dold när man tittar från normala vinklar.
Som värmepaket används ett litet aggregat med tvåfartsfläkt, avsett främst för båt. Anslutningarna behövde dock göras om och förses med en kran för att kunna stänga av värmen helt (bilden).
När klämkopplingarna drogs fast i motorrummet började allt snurra. Nu är det även bevisat för mig - vissa av Biltemas klämkopplingar "biter" inte !  Konan sätter sig bra i kopparröret, men det verkar vara toleransproblem/gjutskägg (?) på passformen mot kopplingen. Hädanefter blir det Clas Ohlsons. 

Dessutom var det väl inte helt lyckat med klämkopplingar på båda sidorna - det går inte att demontera värmepaketet utan att såga av rören. Tänkte inte på det.....
Version nr 1 är därmed avvecklad.

Efter inköp av en ny gaslödkolv (för att löda med silverlod, min gamla gick givetvis sönder) löddes rören på plats. Inga klämkopplingar som kan lossna här inte !
Dock var det svårt att få rören på exakt rätt position, så lite justering med milt våld krävdes vid montering i bilen. Då uppstod sprickor på de numera ganska tärda, supermjuka anslutningsrören på själva värmepaketet......
Version nr 2 var därmed också avvecklad.
21/12 De spruckna rören kopplades bort, och jag lödde in nya anslutningar på närmaste rör istället. Det innebar att paketet nu bara hade 8 istället för 12 aktiva rör, men bilen skall ju inte användas vid -20°C.
Paketet fick behålla sina två nakna anslutningsrör rakt ut, och kranen samt övriga delar slanganslöts. Visserligen några fler slangar och klämmor, men det är nog vettigt att ha lite flexibilitet i anslutningarna för att undvika sprickbildning. På bilden är det färdigmonterat.
Montaget från motorrummet. Demontering är nu tämligen lätt. B18/B20 har färdiga anslutningar för värmepaket i bakkanten, så installationen mot motorn blev mycket enkel.

Hur det fungerade ?   Kanonbra !   Inga som helst problem med kapaciteten, och lite pust på rutan blir det också. Paketet skulle kunnat monteras ännu högre upp och ännu mer dolt, men jag var rädd för att hamna för högt i förhållande till kylaren.
För den som behöver ett litet värmepaket kan jag verkligen rekommendera den här modellen. Kostar 1200-1500:- hos t ex Hjertmans.

Åter till hastighetsmätaren, som jag nu tänker försöka lösa lite mer permanent. 
Köpte en ny vajer till 1930 för att få fatt i en gängad hylsa som passar (bilden, 5/8 UNF ?). Men även denna innervajer är ju lika klen som volvovarianten !  Det verkar som att Ford använt både 2,5 och 3,2 mm. Fick nu på ett forum veta att innervajerns diameter skiljer mellan oval och rund mätare. Vår bil är tillverkad precis innan övergången och skall ha oval mätare, men den ovala mätaren vi fått fatt i är från en äldre A-ford.

Hmmm.....

23/12 Så här löste det sig: 
1. Två små vinklade bitar tunn mässingplåt löddes om vajern och filades därefter till 3,2 mm. Därmed passade den i hålet på mätaren.
2. Hylsan sågades av från A-fordsvajern, varvid den gängade ytterdelen kunde tas bort. Yttersta flänsen på volvovajern kapades också, så den gamla M18-muttern och A-fordshylsan kunde byta plats. Slutligen löddes den avkapade A-fordsänden (bilden) ihop med dess avkapade volvodito.
En ny skala gjordes på datorn, och klistrades fast på trumman. Dock är ett tips att först kolla hur mycket man faktiskt kan justera med blecket vid magneten - på denna mätare gjorde det 30 km/h mellan ändlägena. Inte tillräckligt just här, men mycket mer än det "försumbara" som nämns om man letar information på nätet.
27/12 Matta skall in på förargolvet. Men innan den klipps till gjordes en kartongmall på samma sätt som när båtinredningen gjordes. Den skarpsynte kan ana vad åtminstone dottern fick i julklapp....