Dagbok, A-ford
november - 2006
1/11 Elsystemet var rätt omfattande för en bil konstruerad på 20-talet redan i original. Och nu blir det knappast mindre.....

Förutom att det skall blinka i pilarna istället för att bara lysa, hamnar här även relän för bl a blinkfunktion i bromsljuset. Även om det bjuder mig lite emot vill vi ha det så av säkerhetsskäl.

Flexibla slangar avsedda för elkabel i husväggar får fungera som kabelskydd.

Rattstång med dess kablage åker jag f.ö. på att demontera igen - styrväxeln läcker olja. Skall lämna den till en som har rätt maskiner och kan bearbeta gropen där packboxen skall ligga så att den blir rund och snygg. Mitt amatörförsök gick inte så bra....

Varde ljus !

Efter ett par kvällar mer än jag trodde är elsystemet i princip klart.

7/11 Framvagnen behöver ställas in. Toe-in var sisådär 6 cm innan justeringen. Kanske lite mycket.
Justering av toe-in går till ungefär som på en modern bil - styrstaget är gängat (höger/vänster) i respektive "p-ände". Genom att vrida staget gängas ändarna in eller ut. Det hela låses genom att den gängade delen kläms stum av en bult.
11/11  Fotstegen är också på plats, jag har dock varit lat med kameran.
Egentligen skulle de varit i plåt, men det blev plywood som på vissa pickupmodeller.
Egentligen skall det sitta en kantlist (zink) fastklämd runt om, men jag lade kederlist på innerkanterna istället. Vi tyckte det blev snyggare, och framförallt mindre jobb.

Kantlisten är dessutom i aluminium och skruvad. Vad det är för list vågar jag knappt tala om, men den passar att använda vid mattkanter. Och här har vi ju en gummimattkant ;-).

Den här skulle jag köpt för länge sedan för att kunna rensa och renovera originalgängorna. Har ägnat flera timmar åt att få ut avbrutna skruvar, skruvar som kärvat i gängorna p.g.a. rost och färg.

Jula & Clas Ohlson har två snarlika satser för c:a 500-600:-, som förutom M-gänga även har ett 15-tal tumstorlekar, både fin- och grovgänga. Jag använder gängsatsen mycket även till annat än A-forden, och eftersom min gamla började bli okomplett var investeringen motiverad !

Har hämtat 8 rutor (dyrt !) från glasmästaren, en välrenommerad sådan. Men trots nästan 10 timmars arbete fanns en springa i vindrutans limfog (jo, jag har givit upp det där med gummilist). Upptäckte det inte förrän rutramen och gångjärnet var monterade, så det blev till att fixa det själv.
Vindrutetorkaren kommer på plats. Det är en avkapad marintorkare i rostfritt från Biltema. Ser snarlik ut den spinkiga originaltorkaren.
15/11 Efter att ha bråkat i ett par timmar med gummilister inser jag att även bakrutorna får bli limmade. Jag vill ju ha dem täta !  I synnerhet vid vänster sidoruta (höger är på bild) är det ganska skevt.

Vad gäller rutorna så är tre av de fyra dörrutorna hos glasmästaren igen. Egentligen skulle förarrutan dit också, men den sitter på plats nu. De hade nämligen inte gjort de räta vinklar vi kom överens om på bakdörrarna, utan följt en snett tillskuren originalruta. Skickade med den som exempel på hörnrundningen, vilket var ett stort misstag. 
Men jag får vänta minst en vecka, slipmaterialet de behövde för att justera sidorna var slut. Hmmm.....

När hålen för bakre dörrstopparna gjordes  i C-stolparna var jag rätt frikostig. Så frikostig att det nu behövdes en vinkel med mindre hål i för att gummibrickan (kan anas på bilden) inte skulle åka igenom.
I original är det en tjockare gummicylinder som passar i en grop i trästolpen, men den lösningen fick modifieras en aning.
16/11  Glasmästaren har nu även fått tillbaka vindrutan. Den självsprack efter ett par dagar i det lite svalare garaget (spricka uppe till höger). Tydligen kunde det bli inre spänningar när man skär laminatglas. Först hette det att jag själv bänt till det, men eftersom det var det yttre, gummiinfästade glaset i laminatet som spruckit så var yttre våld uteslutet.

Men de vågar inte ta risken en gång till, utan sätter i ett härdat säkerhetsglas (som i original) istället.

Får limma dit de få rutor jag har istället. Diverse anordningar behövdes för att sätta lite tryck på glasen, på bilden syns en av dem.
20/11 Sista "lösplåten" på plats !
Förutom vindrutan och dess detaljer, förstås...:-(.
Gör iordning dörrmekanismerna i väntan på rutorna. Tråkigt jobb, som skulle visa sig gå rätt snabbt när jag väl kom igång.
Köpte just en original hastighetsmätare på auktion. Min elektroniska skall ju se ungefär likadan ut, så det borde vara lättare att utgå från en original än ingen alls.

Mätaren var fin, men stum. Efter lite övertalning och olja fungerade den dock fint, och under testningen noterades faktorn "varv på vajern per meter visad sträcka". Kom fram till ungefär 1,08. Var tvungen att kolla på bilens låda, och om jag inte gjort helt tokigt så ligger den på 1,14. Ett fel på bara 5%, vilket gör att jag nog skippar det elektriska. Dessutom roterar vajeranslutningen på växellådan åt rätt håll !

Återstår att hitta en originalvajer så jag kan plocka den gängade bussningen som passar i mätaren (se "Saknade delar" i menyn - tacksam för tips !).

24/11 Byggde in två små lampor i hastighetsmätaren också. I original sitter en "ficklampa" mitt på tavlan, riktad nedåt. De andra instrumenten saknar belysningsmöjlighet i original.

Egentligen har A-ford svarta instrument, men vi beslöt på ett tidigt stadium att ha antikvita tavlor för det var roligare (eller nå't). Rätt eller fel, nu är det för sent att ändra.

Vindrutan är tillbaka, nu med nytt glas. Kundmottagaren skulle dock ha extra betalt (fyrsiffrigt belopp !) vilket jag nästan tyckte var oförskämt. Han var nu istället absolut bestämd i att jag knäckt rutan själv (hur då ?), och glaskillen som talat om spänningar i glaset inte hade vetat vad han talade om.
Tråkigt, detta är en firma jag enbart haft positiva erfarenheter av tidigare. Efter lite förhandling blev beloppet reducerat, men roligare kunde det varit.
25/11 Mekanism till höger framdörr är svårt att hitta, antagligen för att där också sitter ett lås. Jag har dock skaffat handtag med inbyggt lås till dörren, och hålet för låscylindern är igensatt.

Dock har jag dubletter av vissa mekanismer, bl a vänster bak. Den ser ut precis som höger fram men är några cm kortare. Tre bitar plattjärn svetsas på och på så sätt kan monteringshålen flyttas ut det som behövs. Muttrarna på ovansidan (som rutramen/innerdekoren sedan skall fästas i) måste flyttas till de yttre alternativa positionerna också, annars stämmer de inte med rutramens hål.

Hissmekanismen kommer också 1,5-2 cm längre bak i dörren. Om man (som jag) inte tänker på detta när skenan i rutans nederkant monteras (se nästa bild), kommer den att gå i skenans ändläge och rutan fastnar halvvägs upp.

Antingen justerar man skenan eller också kortas armen mellan skena och mekanism (bilden). Jag var tvungen att göra det sistnämnda, för rutlimmet hade stelnat innan jag upptäckte mitt misstag. Å andra sidan fungerar ruthissen precis lika bra med en något kortare arm.

Här är förardörrens hiss- och låsmekanism på plats.
Även dörrhandtagen kan nu äntligen monteras, och dörrarna öppnas och stängas på vanligt sätt. Hade köpt träskruv speciellt för dessa från Snyder's, men de är samtliga alldeles för korta. Blir till att åka till Marinbutiken på måndag - jag vill ha spårskruv (helst rostfri), men de helgöppna butikerna har bara krysspår i alla upptänkliga dimensioner.
Den fyrkantiga stången på handtagen var lite olika lång. Samtliga behövde kapas, dock inte lika mycket (0,8-2,0 cm).
Topplisten saknas ännu i alla dörrar. Har väntat med att limma dit den tills rutorna var på plats - då kan nämligen rutan i sig hålla listen i press under torktiden.

Innan det blir kudden ikväll kommer samtliga på plats, och därmed är alla rutor och rutlister ett avslutat kapitel !