Dagbok, A-ford
september - 2006
4/9 Jag har flera uppsättningar bakskärmstag. Men de finaste som jag blästrat och gjort iordning passar inte i skärmarna. Sannolikt är de för coupé/roadster, som har lite andra bakskärmar.
Dessvärre passar inte någon av de andra speciellt bra heller. De som passar bäst ser dessutom ut som på bilden. Skulle kollat upp detta innan senaste beställningen från USA - de kostar inte många kronor.
Frågan är om jag inte gör egna av U-profil.
6/9 Stålsätena i draglänkarna på styrningen tänkte jag byta ut mot denna sats, med teflonsäten för styrledernas kulor. På forum har jag läst att det (tillsammans med något kortad styrarm) blir som att ha satt servostyrning på bilen.....
Så här ser det ut före demontering (vänster fram, tvärarmen mellan hjulen). Genom att kulans säte ansätts via en fjäder och är lite flexibelt vid stora krafter, eliminerade man risken för brott eller skador på ingående delar. Observera smörjnippeln, stålsäte mot stålkula kräver smörjning var 80:e mil (500 miles) enligt Fords servicekrav !
Ändarna är gängade (höger resp. vänster) precis som en modern bils p-ändar. Toe-in ställs på samma sätt.
Dock krävdes milt våld för att få ena sidan att förflytta sig i gängorna - bäst att smörja upp och se till att den går lätt nu när den är lös.
7/9 Här är fjädern med inre teflonsätet på plats.
16/9 Lackeraren har faktiskt börjat få färdigt en del saker ! 
Kanske skulle jag valt en ännu mörkare röd färg, men det är för sent nu. Risken finns att det skulle sett tråkigt ut....
19/9 Den nytillverkade vindruteramen i aluminium innebar lite "gör-det-själv". Svetsfogarna i hörnen var helt oslipade, men efter lite arbete är de i princip osynliga. Rutramen skall lackas svart den också så snart den passats in på karossen.
Lackeraren har ringt - karossen och resterande delar är klara för avhämtning !  Förhoppningsvis utan rinningar och annat, får se det imorgon.

Gör "mutterplattor" för bakgångjärnens skruvar. Plattorna skall sitta halvlöst upphängda inne i C-stolpen, och vara det man drar gångjärnsskruvarna i. På det sättet slipper jag lösa muttrar, och får en chans att senare lossa och justera gångjärnet utan att behöva riva bort klädseln för att hålla emot muttrarna. I original är det träskruv, och C-stolpen är gjord i plåtklädd ek....

20/9 Yippiiieee !!

Visst, några smårinningar i det svarta som får poleras, men annars över förväntan. Att få på karossen med motorlyften var inte lätt, men några ljudtekniker som kom på besök för att hämta lite grejor gav mig hjälpande händer. Bara på några minuter var karossen på plats med mänsklig kraft istället !

Nu återstår dock mycket justeringar och annat, men vad roligt allt blev nu :-).

Bottenträet och ramen stämmer inte riktigt överens så att det går att dra så många bultar igenom dem båda som jag vill. Problemet löses med några sådana här aluminiumvinklar.
Listen mellan skärmen och karossen måste kunna böjas. Ett sätt är att klippa lite i den enligt bilden. Om det är så man skall göra vet jag inte, men det fungerar.....
24/9 Hur får man en bakskärm att vilja sitta uppe innan skruvhålen ens är borrade ?  Funderade en del på det innan domkraften hamnade ovanpå hjulet. Sedan var det enkelt.
De insvetsade/inlödda originalmuttrarna var användbara, men gängas först om till M6.
Båda bakskärmarna påmonterade. Innan "hasplåten" kan monteras (den mellan bakskärmarna, i karossens nederkant) måste tanken på plats. Den sitter delvis dold av plåten.
27/9 Men det var inte så lätt. Ramen jag svetsade ihop som tanken skulle vila i, blev en katastrof. Visas inte på bild. Men även placeringen blev mindre bra - jag fick såga ur lite av baksätessockeln (bilden) för att inte bakaxelklumpen skall riskera att slå i tanken vid maximal nedfjädring.
Gör en ny upphängningslösning, med band/plattjärn istället. Varför krånglade jag till det ?
28/9 Ibland har man tur i projektet. Det drar ihop sig till inredning, och jag hade ju ingen stomme till framsoffan. Tänkte börja snickra en efter helgen.
Hittar dock idag en annons på Blocket på en framsoffa, möjligen GM, till en 30-talsbil. Såg väldigt mycket ut som en A-fordsoffa. Den fanns dessutom bara 8 mil hemifrån, så ikväll åkte jag till Skövde. Soffan skulle eventuellt ha hamnat som kuriosa i en frisérsalong, men den var nog lite väl skamfilad för det.
Och kan man tänka sig - det var inte bara en A-fordsoffa, det verkade dessutom vara exakt den modellen som hör till en Town Sedan !
Trots sina 76 år är originalklädseln i förbluffande god kondition. Den kommer dock bli omklädd ändå, men det är nog lättare med en soffa som ser ut som en soffa.....
En annan kul detalj är askkoppen på ryggstödet. Har inte sett den med säkerhet i någon A-ford, fast någon som läser kanske vet ?  Det fattas nog ett lock på den och förnicklingen har givetvis sett sina bästa dagar. I möjligaste mån skall den behållas, vi får se vad tapetseraren säger.
Att det verkligen är rätt A-fordsoffa vet vi efter att ha provat den på resterna av originalunderredet som följde bilen. Passformen på soffan är perfekt, märks speciellt på försänkningen på soffnederkanten som passar mot stålkanten på underredet.
För att bältesrullarna skall gå fria måste dock soffan modifieras en aning nertill/baktill. Men det är en bagatell i sammanhanget.
Ikväll somnar jag lycklig..... Tack, Joachim !!