Dagbok, A-ford
april - 2006
1/4 Vi har som tidigare nämnts tänkt göra en ny tank under baksätet, ungefär som på Ford -32 och framåt.

Jag hade ju fått tag på ett nästan nytt, runt bensintankslock i samma stil som originallocket. Enligt uppgift passade det PV och Amazon. Köpte en gammal Amazontank billigt för att komma åt en krans som locket passade på (på bilden just avkapad).

 En bit överblivet 2"-rör från avgassystemet kommer till användning.
Här nere (vänster bak) kommer den nya tankpåfyllningen att hamna.....
...och så här ser det ut på insidan. Allt döljs sedan av baksätet.
Strax var det någon som skulle hjälpa mig att tanka bilen. Han envisades dock med att det skulle tankas vatten. Får nog ha ett allvarligt tekniskt samtal om bilens grundprinciper om det inte skall gå åt väldigt mycket K-sprit i framtiden.....
- "Vi skall åka till Göteborg, pappa".

Observera den kraftiga vänstersvängen ;-).

Höger B-stolpe är äntligen klar med alla urtag för låsanordningar och annat. Svetsades fast permanent i takbalken......
....och försågs med ett extra fäste i botten. Den är visserligen fastbultad i ekplankan med fransk skruv, men ett bleck till ger vridstabiliteten. Det får dela fästbult med bilbältesrullen.

I original är det en liknande lösning (dock med bredare bas), men bultarna på dessa vinklar var så fastrostade att jag inte lyckades rädda dem.

I original består B-stolpen av en trästomme som klätts med plåt. Denna plåt skall jag sätta utanpå stålbalkarna som bilden ovan visar. 

På den ena var träet nästan helt borta, men den vänstra var bland det friskaste på hela bilen. Att få ut träet skulle visa sig vara svårt, fick till slut böja upp blecken som plåten nubbats fast med för att inte behöva böja isär plåten så mycket. Ibland vore det alltså faktiskt en fördel om det var riktigt risigt.

Plåtarna snyggas till, den ena var ju rätt rostig.

Ärligt talat så går projektet mest på ren vilja nu, vill ha in karossen på lack. Men dit är det långt och våren närmar sig nu snabbt, och därmed båten och platsbehovet för den andra entusiastbilen (X1/9:an). Och nu skall jag göra en likadan stålstolpe till...:-(.

Nåja, detta är lite roligare - gör klart för torkarmotorn. I original sitter den i rutramen, men den måste vara riktigt liten eller nå't. Jag har inte sett en i original. 

Vi har ju inte kvar någon träbalk här uppe, se det blir ett bra ställe att fälla in torkarmotorn på.

Med en liten modifiering av plåten under kepsen så kan axeln komma ut på en plan yta.
Biltemas karosserikitt skall vara övermålningsbart efter genomhärdning, "normalt 7 dygn". Jag har väntat 2-3 veckor och nu kändes det torrt. Emellertid började det ändå "blöda" och grundfärgen reste sig, så det karvades bort. Använd alltså inte detta på ytor som skall målas, oavsett vad som står på förpackningen !
Lade istället övermålningsbar karosserifog från ett ställe som säljer till billackerare. Känns säkrare, även om den var nästan oförskämt dyr.
7/4 Dagen går i stort sett åt att fixa tröskelplåtarna på plats. Ovanpå dessa kommer täckplåtar i aluminium ("sill plates") att täcka skruvar och kanten på golvmattan. En av dem skymtar uppe till höger i bild.
Ovanför dörrarna sitter ytterligare plåtbitar som i original varit fastnubbade på takträbalken. Dessa är rätt illa åtgångna, några har t.o.m. en del rosthål.
Halvvägs, lite slipgrundfärg har kommit på för att underlätta fortsättningen.
10/4 Jag måste svetsa fast plåtarna, har ju ingen träbalk häruppe. Lite svårt att svetsa fast den tunna plåten i den tjocka balken, men det gick. Skarven skall sedan täckas av dropplisten.
Här en bild från insidan.
Den enkla vagnen som karossen står på har fram tills nu haft enkla "kundvagnshjul". Under renoveringens gång har dock vikten ökat och de klena hjulen farit alltmer illa av allt dragande ut och in.

Nya luftgummihjul bultas fast istället, bäst att göra det innan något viker sig.

Den fint iordninggjorda rutramen blästrades. Och precis som allt annat "iordninggjort" såg det ut så här under. Inget är spacklat, man har kört med tjocka lager blymönja som "spackel".

Rutramen får jag göra iordning separat. Det är ju en lös del.  Det räcker inte med en dag för den här, troligen krävs en veckas jobb. En ny kostar från 2000:- och uppåt, och man kan ha roligare för de pengarna. Eller också tröttnar jag och beställer en ny.....  Vi får se !

11/4 Ett par ytterbackspeglar har införskaffats, avsedda att klämmas runt dörrens (över)kant.
Det ger dock lite "lastbilsutseende" över bilen, så vi vill ha dem skruvade i rutöppningens nederkant istället.

För detta behövs en längre skruv, skruven som i original håller ihop arm och fot skall ju nu gå igenom bilplåten också. Givetvis tumgänga, så jag gängar om den till M6 för att slippa jaga skruv runt halva sta'n.

Plåtblecket (för klämning runt dörrkanten) har kapats av och blivit en plan bit, en gummipackning har klippts till.
Här skall vi borra (högerdörren) !
Inifrån borras träet ur med ett större borr. Vill inte dra skruven genom träet också eftersom det kommer att svikta. Spegeln måste sitta stumt !
Monterad och klar !
Fast det är klart, det går ju inte jämföra med moderna speglar - glaset är knappast vidvinkligt. Dessutom går högerspegeln inte att vinkla riktigt så mycket att man utan att flytta huvudet kan se höger bakhjul. Synd, tror nämligen man mest kommer att använda dessa ytterspeglar vid parkering och backning. Men de är ju snygga.....
14/4 Av de fyra dropplisterna vi fick med till bilen från början finns bara tre kvar, efter att ha förvarats i den industrilokal i närheten som jag hyrde plats i. Två av dem är någorlunda hyfsade, men just de två är tyvärr inte till en fyrdörrars A-ford :-(.

Använder bitar ur den tredje för att sätta ihop två tillräckligt långa dropplister, som sedan punktas fast. I original var de fastsnäppta på en bärarskena, som i sin tur först spikats fast i takträbalken. Låter det tätt ? Näpp.

Nu är listen hyfsat uppspacklad också.
16/4 Passar på att lägga ny rostskyddsfärg inuti, och med ens såg allt mycket fräschare ut. Jag hoppas på att en lackerare skall ta sig an karosseriprojektet snart, för att åtgärda de sista bucklorna och spackla/slipa upp ett underlag som blir bra. Jag är inte bra på sådant här.....
Fotutrymmet snyggas också till.
Takskarven spacklas en andra gång, och nu börjar det bli lite hyfs på det. Dock är taket lite osymmetriskt, troligen beroende på att sidorna (original) var illa tilltygade. Höger sida var platt och ihoptryckt (dessutom med ett par rejäla bucklor), medan vänster var fin men knäckt längre ner på sidan istället. Denna sida saknade ju helt bl.a. bärande C-stolpe.
Vi får leva med osymmetrin.
17/4 Ett par plattor tillverkas som skall agera fäste för blinkpilarna. Ett stort hål i mitten för kabel och två mindre, gängade hål för fäste. Måste dock lägga ett par punktsvetsar på gångjärnssidan också (på bilden höger sida av plattan), får väl göra mig omaket att demontera dörrarna och övre gångjärnen.
26/4 Händer det inget här, eller ?

Nja, projektet har stått lite still i väntan på besök av en som skulle ta över karossen nu och ombesörja resten plus lackering. Men han har ännu inte varit och tittat på den, och dessvärre har jag inga besked om när han kan tänkas komma. Och nu är det snart början av maj och jag måste ha plats för X1/9:an.....
Har inga andra bra kontakter som kan ta den direkt, så det har blivit minst sagt lite dumt. Eventuellt får jag göra allt själv i alla fall och ställa karossen ute under tiden :-((. 

Börjar dock fundera lite på att göra iordning "hasplåten" bak. Lagom stort projekt.
 

Även panelen nedanför vindrutan behöver en omgång. En massa gamla hål efter diverse brytare behöver läggas igen.

Men motivationen har svårt att infinna sig, för närvarande kan jag ju inte planera någonting !

28/4 En lite skojig sak var i alla fall paketet från ETB Instruments i England. Hemma på några dagar, bra pris och färgerna väljer man själv utan extra kostnad. Dessutom var frakten billigare än om jag beställt inom Sverige. Finns visserligen en svensk representant, men de verkade måttligt intresserade av att sälja något.

Men det är inte lika roligt när jag tänker på att jag inte vet när det kan bli dags för instrumenteringen. Kanske inte ens i sommar :-(.