4/3 | Den gångna veckan har inte varit mycket att skriva
om. Jag har visserligen tillbringat rätt mycket tid i garaget, men
egentligen inte fått någonting gjort. Det har varit som en
ekvation med en okänd variabel för mycket - jag har saknat något
att "gå på" när stommen i karossen skulle göras.
En veckas velande...
Tack vare ett par snälla entusiaster på ett amerikansk A-fordforum (som tog alla möjliga mått åt mig) lossnade det äntligen. Höger takbalk gick dessutom att plocka ihop någorlunda (bilden, av vänster har jag dock knappt fragment kvar), och med den kunde måtten jag fått verifieras. |
|
Här är bakre änden av min nya takbalk i stålprofil (50x30x2)...... | ||
...och här provas den på plats. C-stolpen kommer att svetsas fast i denna balken, men i framänden skall jag använda originalvinklarna med vilka man skruvar fast balken mot vindrutestolparna. | ||
Sedan gick det undan, här är även den spegelvända
kopian för vänster sida. Men det gick lite för fort,
kopian fick för stor vinkel på en böj i bakre delen (nedre
högra på bilden). Får skära upp och svetsa om imorgon.
För ikväll blir det inget mer svetsande. Jag svetsar ju av princip inte inne i garaget (brandrisken) om jag kan slippa, och nu är det -15°C ute. Det var kallt nog att stå ute mitt på dagen då temperaturen segat sig upp till knappt -10°...... |
||
Originalvinklarna måste lossas från A-stolparna. Även
här såg det iordninggjort ut, men det var rostskyddsmålat
direkt på det ihoprostade under.
Lite värme, rostlösning och några hammarslag får de flesta skruvarna att lossna. |
||
Men så här gick det också :-((... | ||
Har aldrig riktigt gillat "grisknorrarna", men ibland fungerar de rätt
bra att få ut avbrutna skruvar med. Här blev dock resultatet
först att "grisknorren" fastnade den också, men efter mycket
borrande och knackande kom de sista flisorna av skruven ut.
Återstår att hitta en likadan (givetvis tumgängad). |
||
8/3 | Dörrarna kan nu provhängas. Väntar dock på fler
bultar för gångjärnen fram.
Pallar även upp bilen så att den står jämnt. Har jag så ojämnt garagegolv....? |
|
Trots nya C-stolpar känns karossen en aning svampig, och dörrarna
är svåra att få att gå fritt. Konstaterar att plåtarna
som tar vid från C-stolpen i hjulhusets överkant inte är
så stadiga som de borde vara.
Med ett "midjebälte" testade jag att dra ihop bilen lite på mitten, med de tidigare erhållna måtten som riktmärke. Och plötsligt började saker att passa..... |
||
10/3 | Enda utvägen är att göra C-stolparna med en stadig stålprofil ända ner. Möjligen kommer jag att få justera in baksätesdynan någon cm, men detta är nödvändigt. På bilden syns den extra biten provisoriskt fastsatt, bredvid originalfästet. | |
Hjälpprofilen gjorde susen. Inte bara susen, det blev sanslöst
mycket stadigare !
Vinklar och andra mått på befintliga fästen stämde ju inte, men med mellanlägg så kan dessa användas för att skruva fast C-stolpen i bottenplankan. Hjälpprofilen är fastsvetsad i originalfästet på flera ställen (titta dock inte närmare på mina fula svetsfogar, inget är slipat eller tillsnyggat på bilden....). |
||
Köpte ett par nytillverkade plåtdetaljer från Poul i Danmark. Dock var passformen inte perfekt, men de var i alla fall för stora och inte tvärtom. Efter lite justeringar gick bitarna att få dit. | ||
11/3 | "Kepsen" har varit på blästring, men det gick nog lite fort
den här gången. Allt var fullt av våt sand när jag
fick tillbaks prylarna (sannolikt hamnat i snön efter blästring),
och det mesta hann återrosta lite innan det torkat upp.
Gör iordning insidan någorlunda, men lite ojämnheter får vara kvar. Det gör inget att lacken inte kommer att bli jämn och blank som pianolack på undersidan. |
|
Bitarna från Danmark var skumma på ett annat sätt
också.
Om man nu bemödar sig om att ta fram ett pressverktyg (eller vad man nu pressar med) - varför inte se till att dekorlinjerna blir vackert böjda och inte så här krokiga (det är värre i verkligheten än jag lyckades fånga med kameran) ? |
||
Originalfästena för takbalken mot vindruteramen kan återanvändas. Med en liten nerbockning kan de svetsas fast i den nya ståltakbalken, som ju är tunnare än träoriginalet. | ||
Här är alla främre takdelar provisoriskt
sammanfogade.
Jo, jag hade hjälp i garaget ett par timmar idag. Faktum är att det går riktigt bra att ha med barnen (ett i taget) i garaget. Femåringen på bilden har lovat att hon skall spika ihop ett tak, så det behöver jag inte göra...... |
||
Jag skippar träbalken ovanför vindrutan. Plåtdelarna
svetsas ihop istället, på några ställen med ett par
extra plåtbitar. Under kepsen (i skarven mot den gråa plåten
till höger i bild) kommer jag att täta med fogmassa för
att inte riskera att fukt dras in i taket.
Muttrarna för rutramsgångjärnets skruvar svetsar jag fast (två syns till höger i bild). I original är det träskruv som dras in i tvärbalken. |
||
Äntligen har jag fått bukt med formen på vänster
hjulhus, och det kan fixeras med en fastsvetsad platta som skruvas mot
bottenplankan.
Det mörka på bilden är vatten (syns även en del på golvet). Jag har tvingats frångå en av mina heliga regler - att inte svetsa inne i garaget. Vissa saker måste svetsas medan karossen fortfarande står jämnt uppallad. Men med stängd bakdörr, vattenbegjutning och masonitskivor som stoppar hoppande loppor gick det ganska bra. |
||
Äntligen har jag fått en lagom dörrspringa på vänster bakdörr. Visst, det fattas en ovansida på hjulhuset/insteget, men nu har jag något att gå efter som stämmer. | ||
Det gick som sagt "ganska" bra med svetsningen. Ivrig som jag var att
få en snygg utsida när hålen i hjulhusen svetsades igen
för ett par veckor sedan, spacklade jag dem direkt.
Spackel brinner bra om man svetsar på andra sidan plåten, dessutom blir det stoooora sotflagor som singlar likt svarta snöflingor i garaget. Mer vatten..... |
||
Svetstråden tog slut, så jag tog itu med tanken. Den är
faktiskt väldigt fin, sannolikt blästrad och putsad innan den
försetts med rostskyddsfärg av en tidigare renoverare.
Vad skall man tro ? Sabotage ?!? |
||
Vi skall ju ändå öppna tanken på baksidan, för
att kunna lägga relän och 12/6V-omvandlare m.m. här inne.
Den "riktiga" tanken hamnar ju som nämnts där bak.
Och då förstod jag vad det var i tanken - ett fågelbo
! Många ställen har jag sett fåglar bygga bo på,
men aldrig i en bensintank. Men varför inte ? Lyxig fågelholk
med flera rum.
|
||
12/3 | Bilden är inte tagen ur bästa vinkeln, men täckplåten ovanför hjulhuset behöver lite stöd på insidan. Punktar fast en plåt härifrån ner mot hjulhuset, en plåt som också kommer att fungera som fästmöjlighet för klädselpanelen. | |
Så här nära var karossen att bli en (riktig) "rod". Någon har märkt upp den för kapning, men det blev sedan aldrig av. Sannolikt hittade vederbörande ett bättre objekt..... | ||
Vi kommer att ersätta amperemätaren med en vattentempmätare (dock i samma stil), och bränslemätaren kommer att bli elektrisk. Nu när det inte kommer att vara bensin bakom mätarna, är det lika bra att ta upp rejäla hål så att instrument och tändningslås får plats. Alla hål döljs ju sedan ändå av den kromade instrumentpanelen. | ||
13/3 | En (sista ?) laddning med prylar från USA har kommit hem. Fönsterlister, fotstegsgummi och diverse småsaker..... | |
...samt skruvar till dörrgångjärnen !
Nu kan jag äntligen montera dem ordentligt och passa in framdörrarna också. Höger framdörr blev klar, vänster kräver först modifiering i karossen :-(. |
||
14/3 | Vad hjälper det att man har skruv med rätt tumgänga om gängorna behöver rensas från rost och färg innan det går att dra i skruven ? Jag har inga gängtappar i tum, men genom att gänga om hålen till M6 löses flera problem på en gång. | |
Inte heller framänden är rak. Vänster A-stolpe måste
jag klyva längst ner, modifiera och sedan svetsa ihop igen innan dörren
passar. "Tanken" passar inte självmant den heller, på bilden
syns en anordning för att pressa ner den på plats.
Vi tog ikväll också beslutet att svetsa fast (det som var) bensintanken permanent. Då blir det också lättare att täta springorna runt tanken utan att det kommer att spricka upp där. Det är nämligen inte speciellt regntätt här i fronten.... |
||
Jag har som nämnts köpt vissa delar av en dansk leverantör. Han levererar tydligen även till USA, för dessa täcklister (under dörrarna) kom därifrån. "Böjda som original" stod det visserligen i katalogen, men vem som helst kan ju se att det är fel på böjningen på minst en av dem. | ||
Denna lilla bit (gråa listen) tog mig hela kvällen att kapa
till med vinkelslipen, ta upp hål på rätt ställen
och passa in. Har fått svar från Danmark idag, där man
visserligen beklagar att jag inte är nöjd med passformen men
att man samtidigt påpekar att man får räkna med en hel
del "tillpassningsarbete". Undrar om det innefattar att pressa om listen
på bilden ovan till rätt böjning ?
Tycker det verkar lite väl slumpartat resultat, se listerna ovan som exempel. Ni som handlar därifrån - räkna alltså med "tillpassningsarbete" ! |
||
16/3 |
Idag tog jag en ledig dag från jobbet och tillbringade förmiddagen på en bilskrot. Glömde kameran hemma, annars hade jag kunnat visa lite bilder på en bilskrot i vinterskrud: Flera dm snö på biltaken, snö över knäna runt bilarna, 5-6 minusgrader och frisk vind. Här skulle jag med mina masonitmallar hitta en bil vars tak stämde med A-fordens. Jag skulle bara hitta bilarna först..... En Ford Granada Kombi -82 blev så småningom av med sitt tak, vilket dock krävde nästan 70 m förlängningskabel för kapning på plats medelst vinkelslip. Skrotens truckar körde nämligen fast i snön gång på gång, så de kunde inte lyfta fram bilen åt mig. Nåja, med isskrapan fick jag bort den mesta snön, och isen på taket smälte snällt när vinkelslipen närmade sig. På bilden ligger taket uppochner och har just kapats efter A-fordens
takform.
|
|
Kan det bli bättre ?
Det passar så perfekt att det nästan känns overkligt. Inget behövde knackas till, böjas eller anpassas, det bara passar ändå. |
||
Även bakändens nerböjning blev helt perfekt. Det är
egentligen framänden på Granadans tak, som ju böjer av
lite precis vid vindrutan. Taket är som synes bara fäst med lite
silvertejp än så länge, men ligger ändå perfekt.
Ett jättetack till Janne för att han tipsade mig om bl.a. Ford Granada ! |
||
Så här ser det ut från insidan. Min provisoriska tvärbit skall ersättas av flera andra uppe vid taket så småningom. | ||
Två av Granadans tvärbalkar är skruvade i takets sidobalkar,
och enkla att ta loss. Mot taket sitter de "bara" med karosserikitt, som
dock satt rätt bra efter alla dessa år. Kommer att återanvända
dessa två.
Passade också på att plocka ett stolsunderrede från samma bil, så nu har jag ett fräscht, justerbart underrede till framsoffan (som vi dock ännu saknar....). |
||
17/3 | Taket punktas fast med allt tätare mellanrum. Det gick hellre än bra, skulle haft något att stå på för att få bättre arbetsställning. Efter denna pärs var högerarmen helt slut. Till råga på allt skulle jag ut och bowla med jobbet på kvällen. Hur det gick skriver vi inte här..... | |
Takbågarna från Granadan återanvändes. I bakgrunden syns de två hemmagjorda, samt den raka tillfälliga tvärbiten. Den kapades bort strax efter att bilden togs. | ||
Passformen mellan framdörren och nedre delen av A-stolpen är
som sagt obefintlig. Dörren svänger in, medan A-stolpen är
betydligt rakare. Och det är stolpen som är fel, på andra
sidan kommer stolpe och dörr väldigt bra överens. Men så
är det också den vänstra sidan som stått utan bärande
trä under många år.
Jag försökte rikta den, men med mina leksaksverktyg händer ingenting. Klyver istället stolpen och klämmer ihop springan..... |
||
...som svetsas ihop. Stolpen blir nu 4-5 mm mer insvängd längst ner. | ||
Och nu passar dörrens linje nästan perfekt med karossen ! | ||
18/3 | Tanken svetsas fast på utsidan längst fram.... | |
....och på undersidan. | ||
Första delen på karossen som (nästan) är klar för lackning. Gamla påfyllningshålet är igensvetsat och spacklat. | ||
19/3 | Projektets yngsta medarbetare hjälper pappa att strukturera upp verktygen. | |
B-stolparnas trä skall ersättas. Den har halvdåligt trä, den andra obefintligt. Eftersom det skall bli fästpunkt även för bilbältet fortsätter jag på stålprofiler. Men 50x30 är en aning för stort för att smita in bra, gör därför en slits i hela kortsidan..... | ||
....som kläms och svetsas ihop i sin nya, smalare form. | ||
Ungefär så här kommer det att bli. Lås, dörrstoppar och annat skall monteras dikt an mot centrumprofilen, plåtsvepet blir mest "dekoration"... | ||
23/3-30/3 | Denna veckan har sedan länge varit vikt åt familjen och
näringen, så det blev medvetet lite stillestånd i A-fordprojektet.
Lite blev gjort i alla fall. Mitt på varje dörr finns en
styrning som skall passa i motsvarande platta, skruvad i B-stolpens trä.
Den får sättas fast med maskinskruv i fastsvetsade gängade
distanser istället.
|
|
Så här ser det ut med ena plattan monterad. Har frångått min princip att inte använda stjärnskruv (de fanns ju knappast 1930), det blir lättare då..... | ||
Varje dörr har ett gummi som den går emot uppe och nere.
Dessa kläms fast i ett bleck, men de nya jag köpt specifikt till
denna bilmodell stämmer inte i dimension. De är för stora.
Gör i alla fall en fästmöjlighet för dem i B-stolpen. |
||
Bilen hade faktiskt tvåstegslås som standard, tror det
var alldeles nytt då. Låsblecket var dock inte justerbart,
men jag vågar inte redan nu bestämma positionen.
Det blir därför justerbart i sidled genom att skruvhålen görs som spår och..... |
||
....en gängad platta sätts på baksidan. Den var dock lite spännande att göra eftersom hålen i blecket är sneda. Då måste plattans hål ha samma vinkel. | ||
Här är den provisoriskt monterad. Det tomma hålet för andra dörrens mothållsplatta syns till höger. Man använde likadana (inte spegelvända) bleck för att skruvarna inte skulle gå i varandra från motstående sidor, utan dra i friskt trä. | ||
Ett nytt emblem är införskaffat, passar på att montera fast det på kylarmasken. |