Dagbok, A-ford
jan- 2006
12/1 Vid en "garageafton" med några kollegor från jobbet fick jag påpekande om de visserligen väl tilltagna men ändå oklädda hålen i ramen där bromsrören går igenom.

För att vara mina klokare kollegor till lags (och dessutom kanske få en vända mindre till Bilprovningen) förses hålen med gummikanter. Inte helt lätt, fick göra lite olika lösningar. Men nu är kanterna mjuka i alla fall.....

De tidigare inköpta nytillverkade stänkplåtarna med fotsteg har gått vidare till en bättre behövande. Jag får ju förhoppningsvis hem lite glasfiberdelar istället. Fotstegen på bilden hade jag sedan tidigare, också "nytillverkade". Fast för sisådär 20 år sedan ;-).

Det där med glasfiberdelar har vi varit tveksamma till, men efter att ha sett en utställningsbil med glasfiberskärmar (utan att vi visste det) var saken klar. Det är nog inte så mycket utseendet utan hur gott man sover om natten bara av vetskapen att det sitter plastdelar på bilen. Lider dock inte av sådana sömnproblem, bara det ser snyggt och någorlunda original ut.
 

15/1 I väntan på skärmarna m.m. tänkte jag fixa kylarmasken och renovera upp strålkastarna.

Kylarmasken är ju lackad längst ner. Många lager penselmålning såg nu inte så kul ut, men med lite färgborttagare blev jag av med det.

Frågan är - skall jag polera upp denna yta, eller lacka den svart igen som i original ?

Behöver i vilket fall som helst hitta någon som säljer polervax, gärna lokalt. Nästan allt för polering är ju för lack, och det gör inte samma nytta på rostfritt. Autosol som jag kört med hittills blir inte riktigt bra, och kunniga på olika forum kör med tygskiva i borrmaskinen och polervax i två grovlekar. 

18/1 Det visade sig att Clas Ohlson hade två sorters polervax. Tyvärr får jag inte den där riktigt hundraprocentiga djupglansen, men jag kan ju ta det sista sedan när lyktorna sitter på plats. Å andra sidan blev det rätt radikal skillnad ändå, den halvfärdiga i förgrunden. Den som vill se ett otroligt exempel på en som polerar upp diverse bildelar, kolla denna länk.
Lyktsargarnas kant fick jag ta med en polertrissa i den lilla Dremelmaskinen. De var väl inte i snyggaste skick före poleringen....
...men krävde inte speciellt mycket jobb för att i alla fall lyftas upp en bra bit i skick.

Jag har köpt ett "kit" från USA med nya reflektorer och vanlig H4-lampa. Det är riktig, förkromad mässing och nya korkpackningar. Fanns i en dyrare variant med även parkering/blinkersljus på amerikanskt vis, men den ville vi inte ha. Istället tänkte jag montera en hållare för en liten BA9s-lampa enligt vår parkeringsljusstandard på den här sidan. 

Hållare fanns på Clas Ohlson för en tia, mer spännande var det att borra hålet för den utan att borret högg och reflektorn fick defekter. Körde därför upp hålstorleken med Dremeln och ett keramiskt slipstift istället för att borra upp det fullt ut.
 

Reflektorn är som sagt i mässing, och hållaren kan enkelt lödas fast genom att skrapa rent först med en fil.
Här är den färdiga reflektron med lamphållare för parkeringsljus.
Lyktpottornas fästen är fastnitade. Pottorna är i sig i rostfritt stål, dock inte nitarna och kanten innanför sargen. Nitarna borrades ur och en del detaljer som t.ex. kanten rostskyddsmålades.
20/1 Det finns satser att köpa med rostfria skruvar, som på utsidan ser precis ut som originalnitarna (fast utan rost ;-). En sådan har jag skaffat, och monterar ihop lyktan med dessa. På bilden syns också jordkabeln till parkerings- och hel/halvljuslamporna. Jag litar inte på reflektorns jordning via den målade kanten (bilden ovan).
Alla kablar och lampor monterade, sett från baksidan.....
...och här framifrån.
Reflektorn förses med en ny korkpackning mot glaset....
...och lyktan kan monteras ihop. Här ses också kabelskyddet (metallspiral) som bilen även har i original. Jag har dock ersatt bajonettkopplingen av en gummibussning. Dels för att det var enklare, dels för att ändstycket på mina kabelskydd (inköpta på 80-talet) hade blivit rostiga och togs bort.

Nu skall bara andra lyktan göras klar också.....

Lyktornas ljusbild kontrollerades mot en pappskiva på en vägg en bit framför (på bilden dock enbart parkeringsljuset påslaget).

Halvljuset är mycket riktigt nedvinklat, kanske inte lika snyggt och bra som på en ny bil men det kommer säkert att duga. Visserligen är det symmetriskt halvljus, men det var tillåtet på bilar äldre än 60-talet. Helljusbilden blev jämn och snygg, den ena lyktan var i det närmaste perfekt även med moderna mått. Hoppas bara att bilprovningen kommer fram till samma sak så småninom....

22/1 Funderar på vart mina beställda skärmar har tagit vägen. Har fått beskedet "kommer snart" ett tag nu. Börjar bli lite frustrerande, vill ha iväg chassiet (med lackade framskärmar) snart för att börja på den risiga karossen. Framåt senvåren pockar ju båten på uppmärksamheten.....

Sitter ett tag med Word och Paint, och gör tavlor i lite gammal stil till de instrumenten vi skall ha. De körs sedan ut på lasern på ett självhäftande ark, och klistras fast. Amperemätaren kommer att ersättas av en temperaturmätare, och bränslemätaren blir elektrisk. Originaltanken ovanför knäna blir nämligen bara en "dummy", vi kommer att lägga en ny under baksätet á la 1932 och framåt. 

25/1 Eftersom vi nu bestämt att ha tanken under baksätet (och den främre original bara som "dummy"), är det läge att fixa en bränsleledning dit bak också (den undre på bilden, den andra är bromsröret till vänster fram).
Med tanken lägre än förgasaren måste motorn ha en bensinpump. Köper och monterar en sådan. Nu fattas bara ett bränslefilter för slangmontage med kromade gavlar och glastub. Jag har ju sett dem på nätet, men hittar inga just nu. Ett plastfilter med texten "Biltema" är visserligen lika funktionellt, men även om jag inte hållit SÅ hårt på originalstuk så finns det vissa gränser...
Vi vill ha värmemöjlighet, alla vet ju hur råkallt och immigt det kan bli under en svensk sommar. Har sett en A-ford med ett värmepaket från PV/Duett monterat, och det såg inte alls tokigt ut. Skaffar ett sådant via annons, dock i mindre gott skick (på bilden är fläktmotorn demonterad).
Det var inte bara fläktmotorn som var slut. Cellpaketet har frostsprickor och hål på flera ställen.
Efter lite arbete med lödkolven blev cellpaketet tätt, dock blev inte alla lagningar lika snygga som den här.

Men som syntes på bilden ovan är värmepaketet rätt stort, och det kommer att bli väldigt trångt att få in det i vår bil. Jämfört med original har vi en fördelare och en del annat som inkräktar på utrymmet. Beslutet blir att lägga ner detta med PV/Duettpaketet och istället köpa ett varmlufts/defrosteraggregat till båt. Mycket mindre, nytt och färdigt att skruva dit.

Så om någon behöver lite grejor till sitt PV/Duettpaket så har jag över...;-).
 

28/1 Imorgon kväll kommer skärmarna och sidostyckena. Måste därför lösa problemet med reservhjulshållaren, i synnerhet fästet i ramen. Visst, finns att köpa nytillverkade, men precis där den skall fästas ligger rören till bromsoljebehållaren på insidan. Dessutom vill jag ha det fixat nu.

Våra motorfästen som varit till salu har ingen nappat på, så jag tar ett sådant och modifierar. Fästhålen för motorfästet är inte blockerade. Ser kanske lite lustigt ut på bilden, men det skall sitta ett gängat rör i den nedre delen och en låsskruv genom den övre hylsan sedan.