Dagbok, A-ford
nov- 2005
1/11 Nu är äntligen de kraftigare fästena till bakre stötdämparna tillverkade och målade. Dags att skruva dit dämparen permanent.
Övergångarna mellan olika dimensioner på kylvattenslangarna har vållat en del huvudbry. De fyra anslutningarna på motorn och kylet har alla olika dimension: 50 mot 32 mm och 45 mot 25 mm. Det blev inte den billigaste lösningen, men rejäl - likadana mässingdelar som används i båten.
Handbromsen kommer på plats. Eftersom vajrarna är Audi 100 var det ingen dum idé att också använda original monteringsclips. Kostade inte många kronor och passar direkt.
Stången mellan spak och vajrarna behöver ett stöd. Ville dock inte ha metall mot metall, så det blev en kabelförskruvning i plast som löste problemet. Givetvis dock med kläminsatsen urtagen så att stången löper fritt.
Oket med justerskruv på plats.
Bilen har inte trycksatt kylsystem, och därmed en lägre kokpunkt än en modern bil. B18/B20 har dessutom ingen egentlig vattentemperaturgivare, utan övertempvarningen sitter snarare i oljan i toppen vid cylinder nr 4. Den larmar inte förrän vid 120°C, och då är nog allt vatten bortkokt.
På sidan vid termostaten finns dock ett uttag i blocket för något extra kylrör, som normalt täcks av en platta (används inte). Jag gör en ny platta och löder in en bussning för en vattentempgivare här.
Var hittar man en liten bit tjock mässingplåt billigt ?  Tja, Biltema hade nedsatt pris på utgående jättegångjärn i polerad mässing. 2 st för 9:90.
Här är anslutningen monterad på plats, med en vattentempgivare iskruvad.
Allt är inte enkelt. En av glidpinnarna sitter fast i okhållaren. Får se om rostlösningsmedlet hjälper.
Frambromsarna skall bytas ut mot skivor. Enklaste är egentligen att sätta på Amazonnav (passar nästan direkt !), men vi vill ha kvar originalfälgarnas bultcirkel. Tanken är att bulta en skiva bakifrån på befintligt nav.
Hmmmm, här blir det trångt.
3/11 Brembo (www.brembo.com) har i princip alla bilmodellers skivor och trummor upplagda på nätet med utförliga måttritningar. Dessutom kan man söka på en viss dimension eller tjocklek. Sidan är guld värd om man behöver en skiva snarare med vissa mått än till en viss modell. 
Valet föll på Volvo 140, främst för att den var billig och lätt att få tag på. Dessutom är den mycket nära Audi 100:s originalskiva i diameter och bromsyta. Men den bygger i minsta laget på djupet.
Vissa delar för de mekaniska bromsarna måste bort, och blir offer för vinkelslipen. 
5/11 Vad skulle man göra utan en snäll svärfar med en stor svarv och tålamod med sin svärsons tokiga idéer ?  Efter en liten stund i svarven, borrmaskinen och vinkelslipen såg skivorna ut så här.....
....och passar ypperligt bakom naven. De skall sedan bultas till naven genom 5 st M10 (ev. M8) pinnbultar.
Provisorisk montering, här framifrån.... 
....och bakifrån.
Millimetrarna är inte på min sida. Även beläggen är groteskt tjocka till den tunga Audin, och överhuvudtaget ser det kraftigt överdimensionerat ut. Nu är ju bromssystemet bestämt, men här saknas c:a 5 mm för att oken skall gå fria från fälgen i värsta läget.

Två åtgärder kommer nog att vidtagas för att lösa problemet: 
1.Oket hyvlas av en aning, det är ju dimensionerat för att kunna tvärnita 2 ton från 200 km/h och det är 18mm (!) gods på den sidan som är kritisk.
2. Istället för att använda en del av den 4 mm tjocka originalbromstrumman mellan nav och fälg (som jag ändå behövde bearbeta) får jag fixa en platta med 6-7 mm tjocklek.
 

8/11 Oken är hyvlade en aning men plattorna som skall ligga mellan nav och fälg (istället för bromstrumman) finns ännu bara i sinnevärlden. Jag kommer dock att behöva dem även för att försänka bultskallarna i som håller bromsskivan i navet, så nu är det inget att tveka på. F.ö. blir det inga pinnbultar i skivan - det fanns gott om gods att gänga fästhål för 5xM10.

Däremot behöver jag något som fäster oket vid navet (bilden). Har kommit på en gedigen lösning, men den kräver att jag hittar en bit plattjärn (eller bit av balk) med minst 125 (helst 140) mm bredd och 5-8 mm tjockt. Det har jag inte gjort än. Eller är det någon som vet nästan "färdiga" bitar som passar på A-ford ?  Funderar på Amazonens fästplatta/vinkel som ser rätt passande ut på ritning, men jag har inga mått....
 

9/11  Kopplade ihop vaccumslangar och lite provisoriskt elsystem för att provstarta motorn. Det gick inte alls....
Den förgasartände som en tok, spottade och fräste. Inga tendenser att starta. Tog kompressionsprov eftersom jag först misstänkte en felaktig insugsventil, men den var exemplariskt hög och jämn på alla fyra. Allt tydde på en grovt felaktig tändning.
Jag hade återmonterat fördelaren i exakt samma läge som den satt tidigare för att i alla fall få en någorlunda rätt tändpunkt. Men tydligen hade drevet följt med en liten bit upp vid demonteringen och sedan fallit tillbaka, dock en kugge fel !  Trodde enda felmonteringen som gick att göra var 180°, men så var det inte. 
10/11 Bilen står en bit in i garaget, och för att inte gasas ihjäl förlängde jag avgasröret ut på garageuppfarten med värmarslang av typen för båtens luftburna värme.

Dock fick jag riva hela avgassystemet igen och lägga monteringspasta i skarvarna. Det hade nog gått lite fort när "han den där" gjorde det, och det läckte givetvis som ett såll.

Nu när jag har vattentempgivare måste jag ju ha en mätare också. I synnerhet är det intressant att se att tempen verkligen stannar på dryga 80°C nu, för vid 100°C kokar det. Den har ju som sagt inte trycksatt kylsystem och därmed ingen förhöjd kokpunkt.
Nu kör vi !

Denna gång gick den igång, men det ryker grått som rena Lützendimman och motorn kräver fetare blandning än vad förgasaren kan ge för att gå vettigt.

Lützendimman tror jag nu är kondens och eventuellt vatten i bränslet. Den gamla ILO-tanken är inte tömd emellan och bensinen i gräsklippardunken är flera år gammal. Det är i vart fall ingen olja, och i kylet finns inte en bubbla efter körning.

Förgasaren är däremot bedrövligt glapp i spjällaxeln. Tog med den till jobbet för granskning av några mer motorkunniga kollegor, och de gav den inget hopp innan den renoverats (eller bytts ut).

12/11 Läcker bensin gör den också. Har dock nu hittat bättre objekt på internetannons, hoppas de hinner hit under veckan (Zenith VN36).

Skall försöka lösa mina bromsok/navfästeproblem istället så länge (se 8/11). Tips mottages tacksamt !

16/11 Fem sådana här fälgar lämnade jag in till en firma som kunde "fixa till dem" - blästra och lacka för en billig peng.....
....och så här blev de med däcken monterade !  Knappt man tror det är samma fälgar.

Däckfirman lyckades få hjulen att passa i balanseringsmaskinen, och tyckte de lyckades riktigt bra med i alla fall två av dem. Tyvärr trillade vikterna bort innan jag ens hann lyfta ur dem ur bilen, kanske de körde med gammalt lim till gamla hjul ;-). Nåja, jag har inte sett några andra A-fordshjul med balanseringsvikter, och det går ju alltid att göra om senare.
 

17/11 Äntligen kom förgasarna. Jag hade specifikt frågat säljaren om hur de var i spjällaxeln, och det stämde visserligen. Men i övrigt går ingen av dem att använda rakt av utan en rejäl genomgång. Grrr.....
Jag får väl plocka ihop en bra gasare av de tre jag nu har. Men där går minst ett par kvällar till.
19/11 Så sakteliga börjar frambromsarna att ta form. Här är bromsoksfästet påbörjat.
20/11 Fick möjlighet att komma till en blästerutrustning idag. Och det är ju nästan som magi...
Blästrade bromsoken och fästena, samt en del små plåtdetaljer till bilen jag hade hemma. Nej, de är inte målade med silverfärg på bilden, de är bara helt metallrena.
Man blir glad hela dagen - tack Peter !
22/11 Fästet ovan bockas och stukas till så att det....
...skall passa innanför skivan. På bilden är skårorna som gjordes före bockningen igensvetsade igen.
En vinklad bit svetsas på, detta blir fästet för bromsoket.
24/11 De gamla hålen i spindeln är ju i tumstorlek, och det fattas några tiondelar för att få i M10. Men man kunde sannerligen härda stål redan i slutet av 1920-talet, detta var det hårdaste jag försökt borra i !  Det gick inget vidare, men efter ett antal borr, kylvätska och envishet blev de i alla fall ett par tiondelar större i diameter. 
Inte speciellt kul när man kommer igenom och det fortfarande går trögt beroende på att det är borret som hyvlas ner, inte hålet. Skulle nog köpt ett dyrt hårdmetallborr i alla fall.....
Beställde ett par specialgjorda spacerplattor från M & M Motorsport, som ersättare för den bromstrumma som fälgarna inte längre kan vila på. Passade perfekt, bra pris och snabb leverans. Rekommenderas !
26/11 I alla fall ena oket måste renoveras. Men hur får man ut en kolv när man inte har något bromssystem att pressa med ?  Hade läst någonstans att man kunde köra med tryckluft, men jag äger ingen riktig kompressor. Emellertid räckte de få kg tryck som min lilla 12V-kompressor kunde ge.
Att få i kolven är alltid något jag har svårt med. Antingen vinglar den snett och gör sönder gummit, eller också slinter man och gör sönder sig själv.....
Men denna gång gick det i alla fall lite lättare, efter att ha använt ett verktyg egentligen avsett för bakkolvar. Med en stor hylsa i kolven hamnade trycket i dess botten och det var hyfsat lätt att få ner den rakt.
Sprinten till bromspedalen/servoarmen blev aldrig klar tidigare. Den jag hade var för kort. Kunde inte komma på var jag skulle hitta en längre, så jag tog ett rostfritt schackel (10 mm) och kapade av "örat" och gängorna....
...för att få en sprint som passade. Att den (liksom brickan och saxpinnen) är rostfri är ju ingen nackdel.
27/11 Till bakbromsarna behövs en tryckregulator. Donatorbilen (Audi 100 -85) har dock en automatisk tryckreglering till bakhjulen som standard, som ökar kraften till bakbromsarna om bilen är tungt lastad. I sitt enkla utförande består den helt enkelt av en ställbar tryckregulator och en fjäder till bakaxeln. Ju mer ihopsjunken bilen är, desto större kraft får bakhjulen.

Här behövs ingen automatisk reglering, men genom att kunna sätta fjädern i tre olika lägen borde resultatet bli att jag kan ändra lite på bromskraften bak direkt om det visar sig inte vara bra vid besiktningen. Om jag inte tänkt fel ?