Dagbok, A-ford
Juli-sept 2005


14/7 Bilen är på plats. Vi har hyrt in den i en lokal så länge tills garaget är tomt på Fiat och båten uppe. Tanken är då att lyfta av karossen och börja med att fixa chassiet (drivlina, bromsar, rost m.m.).
19/7 Inventerar prylar.

Konstaterar att det inte varit mycket ordning med något. En dropplist finns till vänster sida, men hela tre till höger. En bit kaross till en helt annan bil hittade jag i högen också, men tyvärr bara ena fästarmen för bakre stötfångare (fast jag dubbelkollade med förre ägaren att båda var med). Likaså saknas rutramen till båda bakre sidorutorna och bakrutan :-(.

Vissa bitar är något svåridentifierade (bilden). Tog hem batteriet också, och det var inte alls så dåligt som vi trodde. Bilen kanske hade fungerat bättre om förre ägaren lagt polariteten rätt.....

Passar på att märka upp de delar jag kan känna igen.
Syns dåligt på bilden, men denna bakdörr (höger) behöver definitvt nytt trä helt och hållet. De övriga är hyfsade, men med rejäl ytrost. Bakdörren på bilden är en av dem som plockats på från en annan (troligen ännu sämre) bil.
Detta bakdäck behöver också bytas ;-).  Fast det är betydligt lättare....

Efter urrensning var det bara ståltråd och buntband kvar som höll ihop karossen. Den är så lätt nu att två personer smidigt lyfter den av ramen när det blir dags.

Jagar dock maskinella delar nu, skall ju börja med den biten. En gammal Volvo 140 från 67-69 hade inte varit dumt att få plocka lite ifrån.

Jag har nu fått tag på han som ägde bilen ett led tidigare. Trevlig kille. Han bekräftade att bilen varit betydligt mer komplett (fast fortfarande i delar) när han sålde den, samt delgav mig en del ytterligare historik. 
Men många av dessa delar (de flesta nyinköpta) hade alltså förre ägaren "bytt ut" på bilen eller helt enkelt tagit undan innan vi kom dit för att hämta den :-((.
20/7 Hittade ett par sidoblinkers av rätt sort för en billig peng. T.o.m. originalanvisningarna från 30-talet fanns med, och efter byte av kablar och lite smörjning fungerade blinkpilarna utmärkt !  Bakåt sitter ett räfflat "kattöga" i spetsen (syns inte på bilden) och de har inte blekts alls. Sannolikt legat i en kartong i minst 50 år....
22/7 Fem ytterligare fälgar har vi nu, men ännu inte fyra hjul på bilen. Den enda av de fem som hade däck läckte som ett såll. Får väl köpa en ny slang för att lösa det tillfälligt. Så småningom skall dock samtliga fälgar blästras och lackas, samt förses med nya däck. 

Räkna med att det blir några hjul över framåt höstkanten....;-).

23/7 En motor med låda m.m. är hemma - B20A från 1970. Skall plocka ner motorn och byta en del samt se till att den blir så "originallik" som möjligt. Definitivt inte volvoröd....

Saknar nu bara en bakaxel från Volvo 140 1970-74 och bromsdelar från Audi 100 1983-90. Sedan kan pusslet börja.
Åkte visserligen och skulle hämta bromsdelar idag, men den påstådda 83:an var en 82:a med 70-talskarossen och dessutom av den då ytterst ovanliga Avantmodellen. Och prylarna var dessutom risiga, så jag åkte hem tomhänt.

4/8 En Audi 100 har blivit av med sitt bromssystem ;-). Fast trummorna kommer från en Volvo 360, som efter lite svarvning kommer att passa på Audisköldarna. Fördelen med 360:s trummor är att de är helt släta utanpå och är nästan som gjorda för originalfälgarna. Efter omborrning av bultmönstret förstås.....
En bakaxel har jag också hittat på en gammal 145:a. Naven var dock mycket mindre än jag trodde, och de behöver modifieras för att klara bultmönstret 5x5,5".

Jag har försökt få kontakt med närmaste SFRO-besiktningsman och den lokala bilprovningen. De senare skall återkomma med allt jag behöver veta, men SFRO-mannen har inte hört av sig trots mail. Lite märkligt med tanke på att man numera måste ha den besiktigad hos dem om den kommer att klassa som "ombyggt fordon" (uppdrag från bilprovningen). Jag börjar förstå varför bilbyggare jag talat med inte har så mycket förtroende för SFRO.....

15/8 SFRO har hört av sig, en krånglande dator hade slarvat bort mail som inte besvarats....
Nu är det istället bilprovningen som inte hörs av. Nåja, det är inte dags än.

Motorn har fått sig en genomgång. Kunde väl dokumenterat det lite bättre här i dagboken, men allt väsentligt har plockats ner och rengjorts samt fått nya packningar. Dock lät jag topplocket sitta kvar eftersom det inte lär ha varit några problem där.

Växellådan (och även motorn) krävde karvande med stämjärn för att få ren. Dessutom glappade lådans ingående axel rejält, och okunskap omkring detta kostade mig nog 5-6 timmar. Dels att plocka isär för att bara konstatera att jag inte fick isär lådan och lagret som jag tänkt mig, dels ett par timmar för att få in axeln igen och få trean och fyran att fungera. Här var jag verkligen ute i "tassemarkerna", en växellåda skall man inte plocka isär själv om man aldrig pillat med lådor förr.
Nu vet jag att det är normalt att axeln har lite spel när lådan är bortplockad.....
 

Hjulbultarna på baknaven gick riktigt lätt att knacka ur. Eventuellt kan jag t.o.m. återanvända dem lite senare, A-ford och Volvo 140 har nämligen samma gänga (1/2" UNF).
19/8 De gamla bromssköldarna sitter innanför "brickan" som håller fast lagret. Jag måste alltså ha kvar något lika tjockt som distans för att inte lagret skall klämmas åt för hårt (tror jag, jag är lekman även på detta område). De gamla bromssköldarna för bakskivorna är som synes inte mycket kvar av, men tillräckligt för att kunna skära ut ett mellanlägg.

I båtprojektet var sticksågen min bästa vän, här är jag nog beredd att utnämna vinkelslipen till samma sak !

För att trumman skall hamna rätt på bromsbanden, behöver trumbromsskölden en distans på c:a 5 mm. I brist på CNC-fräs tar man vad man har - Biltemas hålsågar går inte bara att använda till båten och glasfiber. Halvcentimetertjock aluminium går också att skära igenom.
Visserligen skall projektet vara "lågbudget", men här drog jag gränsen. Bromssköldarna jag plockat från "donatorbilen" var så rostiga att jag helt enkelt köpte nya på VAG. Och det var skillnad, de vägde nästan dubbelt så mycket. 3 mm stål.....

Har även införskaffat en sats komplett innanmäte för ett par tre hundra till bakbromsarna, så i princip blir det helt nytt.

Det gäller att centrera skölden och få bulthålen rätt. Använder mellanlägget ovan (från den gamla skölden) som mall. Tanken är att ta upp ett så stort hål i skölden att axeln och lager kan dras igenom det i händelse av lagerbyte. Anhållet som skall hålla lager/axel på plats är kluvet i två delar, och kan därför sättas på bakom skölden och distansen från sidan när axeln väl är istucken.
Jag får kanske ta tillbaka det där om vinkelslip och sticksåg. Mitthålet i skölden behövde förstoras, men att köra med hålsågen var inte att tänka på utan centrerande hål/borr. 
Jag trodde inte på sticksågen, men med ett blad för metall var det kanske inte som att skära i smör, men nästan. Och det var faktiskt 3 mm stål....
Provmontering !

Inser att jag bör skaffa lite längre bultar (tumgänga, tyvärr), men i övrigt blir det nog riktigt bra.
Imorgon skall naven modifieras och Volvo 360-trummorna svarvas för att passa nav och Audisköldarna. Hoppas det går bra, svarven som skall användas har nog inte varit igång på minst 15 år.

28/8 Svarvningen gick bra, men tog väldigt lång tid. Håltagningen av naven var en sorglig historia - först var borret krokigt, nästa gång var det lånade borret av för dålig kvalitet och slött redan från början. Men tredje försöket gick desto bättre.
Navet har förstorats genom en "ring" kring ytterkanten, som har 1,5 mm tjockare gods än navet (10,5 mot 9,0 mm). Ringen omsluter navet på framsidan för bästa passform.
Eftersom bultarna sticker ut lite för mycket nu, blev det en bricka på baksidan. Tror jag har råd med det på djupet inne i bromsen.
Bultarna har ju begagnade splines och fäster inte lika bra som första gången. Tänkte därför punktsvetsa fast dem, men för att säkert ha dem i läge sattes hjulmuttrarna på och drogs åt innan svetsningen.
Har inte svetsat på......hmmm....

Vinner väl inget skönhetspris, men bultarna roterar inte längre och det är genombränt i alla fall. Bra genrep inför viktigare svetsningar.

Det passar i fälgen !
Det är viktigt att få bultarna rätt, A-fordens fälgar styr inte på centrumnavet.
Det passar i de uppborrade trummorna också.
För att slippa att trumman lossnar när hjulet inte sitter kvar, tänkte jag sätta tillbaka åtminstone en av de extraskruvar som håller trumman i original. Det gamla hålet går inte att använda (konflikt med den nya bultcirkeln och plats i fälgen), men det är lika enkelt att göra nya.
Klart !
När trummorna en gång skall tas bort bör man komma åt att släppa självjusteringen för att få in backarna. Detta görs i original (Audi) genom en mejsel i bulthålen. Nu har vi inga bulthål, så det blir ett hål från baksidan istället. Hoppas det kommer att fungera.....
Den rensade och rengjorda bakaxeln.
31/8 Karossen lyfte vi av med hjälp av motorlyften - in med lyftarmen genom hålet för bakrutan och spänn fast i (resterna av) bottenstockarna. Tack för hjälpen, Hans !
Karossen placerades på en enkel trävagn (jo, det sitter några små gråa kundvagnshjul i bakänden) medan.....
....chassiet hamnade i garaget hemma. Efter lite justeringar gick faktiskt motorn igång, den gick dessutom riktigt fint. Fast det ändrade inte vårt beslut att plocka ur den till förmån för en annan, dock inte utan mycket övervägande.
Bladfjädern bak är en hemsk sak. Den pressar med flera hundra kg i varje ände, så innan den gamla bakaxeln lossades gällde det att säkra fjädern. Några maströrsfästen av den kraftigare sorten löste problemet och axeln kunde tas bort.

Axeln kommer f.ö. att göra tjänst på en annan A-ford medan dennes ordinarie renoveras.

Motorn lyftes ur. I framkant satt den med en enda fjäderbelastad bult, de stumma fästena mitt på krävde dock lite arbete med kofoten för att släppa. 

Många hörde av sig och ville köpa motorn och använda den till både det ena och det andra. Trimobjekt eller "bra att ha" (läs: sälja på marknader och göra pengar på) var andra idéer. Eftersom det handlade om av entusiaster varsamt renoverade grejor kände jag att den inte skulle råka ut för ett sådant öde. Den såldes istället till en kille som behövde en ersättare i sin Ford Tudor 1930, vars motorblock var sprucket.
 

5/9 Fick de nya fjäderfästena till bakaxeln idag. Det kräver lite jobb med svetsen innan den kan komma på plats. 
Likaså behöver jag göra om pedalerna en del, eftersom de i original är upphängda i växellådan. Det går nog bra när drivpaketet är stumt infästat i ramen, men jag hade tänkt sätta motorn på gummikuddar. De gamla är smidda och låter sig inte modifieras så lätt, troligen gör jag kopior med rätt vinkel istället.
9/9 Hela dagen gick mest åt skogen. Fjäderfästena för bakaxeln skall jag låta ett proffs svetsa, mina klena saker och ringa erfarenhet får inte äventyra hållfastheten här. Fast det tog ett tag innan jag kom fram till det....:-(.

Avslutar dagen med att lyfta motorn på plats. Ännu saknas motorbädden så den får hänga i lyften.

Här kommer jag nog att få problem. Hela paketet måste förkjutas ett par cm till höger om centrumlinjen, annars får startens solenoid och styrsnäckan närkontakt. Det gör dock ingenting alls, kardanaxelns anslutning mot diffklumpen är nämligen också förskjuten lite åt samma håll.
Men den sidohängda förgasaren kommer farligt nära huvsidan. Och på bilden saknas luftrenare ännu. Kommer nog istället att köpa ett insug/grenrör från en B18 + dess förgasare. Detta bör passa rakt av på blocket, och den har förgasaren ovanpå istället.
10/9 Många skisser på upphängningen av motorn. Och inte bara den - i original är ju motorn stumt infästad i ramen, och man har därför fäst både fram- och bakaxelns V-stag i växellådan. Dessa måste nu istället fästas in i ramen.
Bussningen i bakre bladfjädern var stört omöjlig att få ut, oavsett om jag använde avdragare eller hammare. Slutade med att jag fick ta sticksågen och såga igenom bussningen inifrån hålet och utåt.
Med de nya upphängningarna följer polyuretanbussningar, och därmed försvinner totalt fyra smörjpunkter (i vilka man skall trycka i fett c:a var 100:e mil). Ytterligare ett steg mot "smidig användning".
11/9 V-stagen till bakaxeln är egentligen inte upphängda i själva växellådan i original utan snarare i kardanröret efter första knuten vid lådan. Även främre fästena följer då med upp och ner.
Så blir det inte nu, och för att undvika spänningar i stagen måste främre infästningen mitt under bilen vara lite flexibel. Efter lite härjande med vinkelslipen, borrmaskin och en gängsats fick jag fram den här detaljen.
Stagen sitter med genomgående bult i bussningen (M14), och bussningsarmen blir sedan fastbultad i lämplig ramdel (3xM10).Kanske ser klen ut på bilden, men bussningsdelen är 7 cm i diameter....
Donator är en länkarm från VW (Passat ?). Tog inget kort på den före bearbetningen, men så här satt den ihop.
17/9 Ur ett vinkeljärn (40x40) görs detta fäste - nedre fäste för stötdämparna bak. 
I original har bilen hydrauliska knäledsdämpare (modellen är f.ö. första forden med stötdämpare överhuvudtaget), men dessa var naturligtvis bortplockade. Finns nytillverkade, men kostar då över 2000:-/dämpare. I alla fall bak kommer därför bilen att få vanliga teleskopdämpare.
Bladfjäderbalken verkar vara gjord för att fästa en teleskopdämpare i (även om de inte var uppfunna då ;-).
Här är dämparen monterad (från en VW-bubbla). Det visade sig dock att nedre fästet blev lite vekt och smalt, så jag kommer att göra om dem ur lite kraftigare vinkeljärn. Jag väntar med detta tills bilen står på hjul och det går se i vilket läge dämparen bör sitta (dvs hur mycket bilen fjädrar). 
Dämparna målades svarta, likaså gjorde kylet. Även om det var iordninggjort på 80-talet visade det sig komma ut både löv och annat kompostmaterial när det spolades baklänges. Tydligen har förra ägaren periodvis låtit bilen stå ute, vilket syns på en del andra (tidigare renoverade) ställen också. 
18/9 Bakaxelns ändar får sig lite svart rostskyddsfärg.....
...och framänden lite ny täckfärg nu när kylet är borta.
Jag har lärt mig en sak i sökandet efter delar - räkna aldrig med att ha hittat en pryl förrän den är hemma i garaget !  Att folk meddelat att de har precis de delar jag söker är ingen garanti för att jag strax också har dem hemma. Många vill egentligen inte sälja, eller också var prylen till "en gammal bil" (liktydigt med en Ford för många).
Har dock några kontakter som jag tror kommer att lösa en del av mina problem, men resten måste jag nog beställa nytt. Kanske direkt från USA.
En vädjan dock till Dig som vet var det kan finnas lite av de A-fordsdelar jag söker - maila mig gärna !!
Jag hade ju problem med utrymmet vid förgasaren (se 9/9). Motorn får istället ett grenrör/insug från en tidig 60-talsvolvo, vars förgasare stod rakt ovanpå istället. Höjden är ju inget problem.
Röret har dock bara ett vacuumuttag (på donatorbilen inte ens använt), så det blir lite rörnipplar här för att förgrena. Behöver ett för vevhusventilationen och ett för bromsservot, tändjusteringen går dock på ett eget uttag på förgasarfoten.
Originalnippeln för vevhusventilationen fungerar också som reducerventil med ett litet hål på bara 2,0 mm. Den är dock ful, och jag vill ha mässingnipplar.
Jag lödde helt enkelt igen änden på den nya nippeln, och borrade sedan ett 2,0 mm hål genom tennpluggen. Borde fungera..... 
Vad är detta för motor egentligen ?  Ja, blocket må vara från en B20, men nu blir det B18-bestyckning. En Zenith fallförgasare kommer på plats (troligen från en Volvo PV eller Duett). Vacuumnipplarna kom dock i konflikt med bränslenippeln på förgasaren, så jag fick vända dem. Blir inte bra, får se hur det blir.
26/9 Det blev inte så lyckat med hålet på sköldens baksida för att komma åt att släppa självjusteringen när trummorna skall av. V-stagen kommer att vara ivägen...:-(.

Nåja, genom att borra upp i närheten av de gamla bulthålen.....

....blir det ett hål framifrån istället som man kan peta in en mejsel i. Man lär sig under projektets gång.
Det blev trångt att få dit bromsarna, men det går. Bromscylindern ligger i nederkanten istället för upptill som är original på Audi. Fjäderfästet upptill är annars ivägen för bromsrör och luftningsnippel. Blir lite eländigare att lufta med nippeln neråt, men det skall nog gå.
Provmonterar (de nymålade) V-stagen och trummorna. De skall svarvas lite på anliggningsytorna mot fläns och fälg innan de är helt klara och målas även de.
Har läst mig till att flänsen för kardanaxeln på växellådan och bakaxeln skall vara parallella. Borde innebära samma lutning/vinkel mot vertikalplanet, så jag använder en vinkelmätare. Resultatet blir att motorn skall luta bakåt 5-6°.