Sammanfattning

Båtprojektet passerade vid tiden för första sjösättningen (2003) det stadie där allt som finns i en original/standardutrustad NB870 också gjorts klart i vår båt. Och mycket mer därtill, naturligtvis. Vid den tidpunkten skrevs nedanstående sammanfattning av projektet.
Projektet var dock inte slut i och med denna sammanfattning. Tidskalkylatorn kom inte att uppdateras mer, men däremot uppdaterades dagboken med diverse uppgraderingar och småprojekt under ytterligare många år.

Tidplanen

Till skillnad från de flesta projekt man ger sig på så har faktiskt tidplanen hållit någorlunda. Tiden för att själv göra det varvet annars skulle gjort från "vårt" halvfabrikatstadie uppskattade vi till 300-350 timmar under planeringsfasen, och det stämde ju riktigt bra (329). Vad som kanske blev en större överraskning är all tid man lagt på annat, men den tiden hade behövt läggas ner även på en varvsfärdig båt. I vissa fall hade det kanske inte ens räckt - många idéer hade nog varit omständliga att genomföra om det redan fanns en färdig lösning på plats. Och det är ju dessa extra timmar som oftast är de mest inspirerande !

Den kalendermässiga tidplanen höll också på ett ungefär. Vi fick båten något senare än beräknat, och den sjösattes också ett par veckor senare än vad som var tänkt från början. (Planeringsdokumentet på bilden är från september förra året, tre månader innan vi fick båten).
 
 

Kostnaden

Den beräknade totalkostnaden för projektet höll också på ett ungefär. Under byggets gång ställdes vi dock ett flertal gånger inför valet att montera någon enklare standarddetalj eller att måttanpassa det hela för en så mycket bättre (men dyrare) dito. Naturligtvis var ursprungsbudgeten baserad på den billigare lösningen, men motiveringen "bättre att göra det bästa med en gång" har hörts flera gånger under projektets gång. Ett exempel är dubbeldiskhon, som vi till slut köpte rakt av från ItalNordic med alla tillbehör, istället för att para ihop motsvarande lösa från Byggplast/båtprylar. Den färdiga dubbelhon var nämligen 1,5 cm smalare.....
 
 

Projektet som helhet

En sak har vi insett under projektets gång - planeringen är A och O. Vi planerade nog bygget av en båt från halvfabrikat under totalt två år, även om det stod klart att projektet skulle vara just en NB870 bara ett halvår innan det påbörjades. Under denna tid tog vi hundratals bilder, som vi nog tittat på minst lika många gånger. Genom att det gick lång tid innan vi kunde starta så hann man fundera extra mycket, och ofta ompröva och revidera planeringen. Jag hade aldrig gjort något liknande tidigare, och den elektronikbakgrund jag har ligger ganska långt från att bygga båt.

Att på detta sätt lägga i princip all fritid på ett projekt under ett halvårs tid kräver dessutom en intresserad och förstående familj. Tillökningen i familjen mitt under pågående byggprojekt förenklade heller inte det hela (fast den visste vi ju om innan :-p). Men med planering så går det bevisligen trots allt, även om jag haft lite dåligt samvete för alla sena kvällar och alla timmar man kunde ha busat med dottern istället.

Två saker har gjort det lite extra omständligt att bygga. Det ena är att båten i princip stått ute och därför har jag inte kunnat lacka något på plats på grund av temperaturen. Att göra allt demonterbart för lackering hemma har tagit lite extra tid och krävt speciallösningar ibland.
Den andra faktorn är att jag nästan uteslutande måst jobba ensam. Men med silvertejp som mothåll och lite kluriga lösningar har det gått riktigt bra, men naturligtvis också tagit lite extra tid.

Egentligen finns det bara en sak som varit irriterande i projektet, och det är NB Marines långsamma (och ibland uteblivna) respons på mail, brev, kompletteringar m.m. Visserligen har det på det hela taget bara varit småsaker, men även en droppe kan urholka en sten om det går tillräckligt lång tid. Jag tror och hoppas dock att förklaringen går att finna i bl a hög arbetsbelastning. Hursomhelst är nog inte NB Marine ensamma om detta, det verkar vara ganska utbrett i båtbranschen (även bland svenska varv). Och så länge folk fortsätter köpa båtar (och det gör vi ju ;-) så går nog förändringen långsamt.

Vissa hopplösa stunder kommer man ihåg, som t ex när billarmsfjärren slutar fungera när klockan är midnatt, allt är becksvart, man vill hem och termometern visar på -22°C. Där står båten, kall och mörk. Och bredvid står bilen, också kall och mörk. Och låst.

Men om jag i skrivande stund känner efter så är jag faktiskt inte trött på projektet, trots c:a 600 timmar. Och det är viktigt, för det är nu det roliga börjar. Eller jag kanske skall skriva fortsätter....
 

Lite kuriosa

Projektet har även förbrukat en del som kanske inte direkt har synts på bilderna eller framgått i dagboken. En del sådant har jag sammanställt nedan:


Tack

Egentligen skall man inte nämna några alls under en sådan här rubrik, eftersom det då alltid finns lika många till som också borde nämnas. Men några personer vill jag ändå rikta ett speciellt tack till:

Först och främst vill jag rikta mitt största tack till min fru, Pernilla, som under denna tid tagit huvudansvar för hus, hem och barn. Och dessutom fortfarande har båtintresset kvar ! Utan den support och det stöd som jag har fått den vägen hade projektet aldrig blivit av.
Leif-Axel på Norgesbåt - bättre svensk representant för NB:s båtar kan man nog inte hitta (och inte för andra fabrikat heller). Snabb, alert, trevlig och alltid lika hjälpsam.
Lorents i de nordligare delarna av Norge, som också bygger NB870 från halvfabrikat. Att ha honom som bollplank har varit ovärderligt.
Fredrik på Marinbutiken i Huskvarna, som snabbt letat reda på och tagit hem det jag för stunden behövt.
Royne, min kollega på jobbet, som bl a hjälpte till att få upp ställningen till båthuset och sedan har ryckt in lite då och då.
Håkan som lyfte upp toppresseningen med kranlastbil. Jag blev visserligen rejält sjuk efteråt, men hjälpen var värd det ;-).
Janne, min granne, som hjälpte mig med monteringar under badbryggan.
Mina övriga kollegor på jobbet som fått stå ut med allt mumlande om norska kronkurser och allmänt båtsnack.
 
 

CD-skiva med bilder m.m.

Vi har sammanställt en CD-skiva omkring bygget av NB870. Läs mer under CD-skiva i menyn !