Processen

Det hela började på båtmässan i Göteborg 2001. Drömmar har man ju alltid, och det är väl för att frossa i dessa som man går på båtmässa. Då hade vi en Albin 25, som vi renoverat och byggt om ganska grundligt. Även om vi hade tänkt behålla den ett antal år till så började tankarna att gnaga efter att vi på mässan sett bl a en NB8700 från NB Marine. Fram tills dess hade vi inte haft en aning om fabrikatets existens.
Processen gick sedan vidare, och många båtmodeller granskades. En huvudkonkurrent till vårt val var t ex Saga 29. Men vi skulle ju inte byta båt än....

Det som fick bytartankarna att bli mer seriösa var att vår Albin 25 plötsligt var såld. Flera spekulanter hade under en tid visat sitt intresse, trots att den egentligen inte var till salu. Så småningom gick det som det gick, och i våras (2002) körde jag själv sista turen tillsammans med de nya ägarna till båtens nya hamn. Därmed var vi "båtlösa" men också redo för nästa projekt.
 

Varför halvfabrikat ?

En  färdigbyggd, ny båt kring 30 fot betingar en betydande summa (oavsett om det är en Nimbus, Saga, NB, Inter eller annan båt) så möjligheten att köpa halvfabrikat för att få ner priset hade stor betydelse. Halvfabrikat i olika stadier kan man få hos de flesta varv, men att det inte alltid medför ett lägre pris på båten fick vi snabbt erfara. Dessutom är många tillverkare, kanske med all rätt, restriktiva med att sälja halvfabrikat - man vill inte ha bristfälligt byggda båtar med sitt namn ute på marknaden.

Det är dock viktigt att inte stirra sig blind på ett lågt pris från varvet, utan också räkna in allt som man behöver komplettera med för att få en färdig båt. Att försöka få med allt (fast omonterat), och "bara" göra jobbet själv är kanske det enklaste.
När det gäller båtar i annan valuta måste man komma ihåg att denna kan ändra sig, och lägga på en viss marginal. Dessutom visade sig många detaljer på båten faktiskt bli billigare att köpa t.o.m. i en båttillbehörsbutik i Sverige jämfört med att få dem medlevererade från ett norskt varv. Och då vet vi ju hur prisnivån är i de svenska butikerna.

Ett helt annat (men för oss viktigt) skäl till att köpa halvfabrikat är att man då kan anpassa och justera vissa saker redan från början efter ens personliga smak och behov. Man sätter ju annars knappast sågen i en helt ny båt, men om man ändå skall såga från början är det en annan sak. Men alltför speciella lösningar skall man nog akta sig för eftersom det (liksom dåligt gjort arbete) säkert kommer att återspegla sig i ett lågt andrahandsvärde.
 

Hur mycket billigare blir det ?

Eftersom prisnivåer dels är en förhandlingssak, dels är väldigt beroende på vad som medlevererats eller monterats, kommer jag undvika att ange exakta priser i kronor. De varierar också med valutan - motorn är japansk, båten görs i Norge o.s.v. Preliminära kalkyler visar dock att den egna nedlagda arbetstiden borde betala sig med en rätt ordentlig timlön. Om man nu kan tala om "lön" vid hobbyarbete och dessutom något man snarare sparar in än tjänar.....

Besparingen beror naturligtvis också på vad man har för kontaktnät och möjlighet att ordna material och detaljer billigare än från varvet. Har man inget sådant och heller ingen speciell vana att snickra, hålla på med fordonsel (mekat med bil t ex) så skall man nog välja en färdigbyggd eller i vart fall nästan färdigbyggd båt. Ett avbrutet halvfabrikatsbygge tror jag inte ger igen pengarna man lagt ut.

Slutsatsen är alltså: för att det överhuvudtaget skall bli någon besparing alls, måste man komma i mål. Det känns dock som att vi lyckats med det....
 

Vårt halvfabrikat

Efter många kontakter med olika varv, ett otal timmar på mässor o.s.v. fastnade vi för en ny modell från NB Marine, NB870. Den är i princip NB840:s invändiga disponering i NB8700-modellens skrov, en kombination som tilltalar oss. Inte den perfekta båten, men en bra kompromiss. Drömmarna vill man ju ha kvar.

NB Marine säljer i huvudsak färdigbyggda båtar, men har även möjlighet och god vana av att sälja båtmodellerna som halvfabrikat. Normalt finns två stadier att utgå från:

Tett båt:            "Tät båt", dvs i princip ett tomt skal men med utsidan klar/tät. Innerliner finns dock (dvs invändig plast).
Körklar båt:   Som ovan men med motorinstallation, styrning samt minst en bränsletank.

I princip kan dock båtarna levereras helt efter kundens önskemål med olika detaljer monterade eller kanske bara medlevererade, men det är enklare att utgå från något av ovanstående stadier för att slippa specifiera varenda skruv....

Vår båt är ett mellanting mellan ovanstående: i princip en Tett båt med monterad motor (Yanmar 4LHA-STP) och axel. Vissa detaljer som lanternmast/radarplattform, alla tankar m.m. hade vi valt att få medlevererade. Däremot inga trädetaljer, som i original är i körsbärsfärg eller klarlackad ek. Båten hade ingen installation av el eller VVS, så det blev en del att göra.

Vi valde att göra inredningen i klarlackad ek från lösvirke, levererat av Isaks Ädelträ i Nättraby. Ett mycket sympatiskt och smidigt företag som jag kan rekommendera å det varmaste.
 


Besök på NB Marine

Sommaren 2002 var vi alltså redo att göra slag i saken. Helt klart den sämsta sommaren på länge att vara båtlösa - den tog ju aldrig slut !
Jag kan varmt rekommendera den som skall bygga halvfabrikat att försöka få göra ett studiebesök på det aktuella varvet. Därför åkte vi bl a till Bergen några dagar i mitten av augusti för vidare tur till NB Marine på Asköy. Där fick vi ett mycket trevligt mottagande av varvets VD Erik Allers, som tog oss med på en ordentlig rundvandring och visning.
 
 


Att bila i Norge när vädret är så här fint är en njutning !  Och det GÅR faktiskt att köra till Bergen på en dag från Sverige....
 


NB Marine gör allt från skrov till färdig båt i tre moderna hallar. Här olika "bås" där bl a skroven sprutas.
 


 


Att kunna få se en båt under montering var värt mycket. Att dessutom få prata och diskutera med dem som monterar båtarna gav många värdefulla tips inför det egna bygget.


Förberedelser i väntan på båten


I väntan på båten (det är ju alltid en viss leveranstid) byggde vi det "båthus" där den skulle tillbringa vintern och i vilket färdigställandet skulle ske. Vi var nära att få klart med en inomhusplats i en industrilokal, men av det blev tyvärr inget....
TK Trailer i Boxholm svetsade en vagn som (förhoppningsvis) kommer att passa båten.


Vissa trädetaljer förbereddes också. Hur pinnräcket blev till kan ses här.