Dagbok
April, 2005
2/4 Jag fick en idé, och plötsligt fanns en lösning på ett problem och därmed ytterligare ett projekt som måste avslutas innan båten kan sjösättas - trimplansindikator !

Finns att köpa, visst. Men vi har extrakorta cylindrar och om det passar dem vet jag inte. Dessutom måsta man riva isär och bygga om cylindrarna, samt inte minst - det kostar en del pengar.

På bilden syns en hallgivare (en sensor känslig för magnetfält) i en lite plastburk......

...som strax skall gjutas in i epoxy.
Även magneten gjuts in för att inte riskera att fara illa under vattnet. Det går åt kraftiga magneter, valde den billigaste och mest okänsliga sensorn.
Kabelgenomföringen borras.
Om man är själv får man hitta på lösningar. Skulle i och för sig få hjälp, men hade inte tålamod att vänta. Biltemas silvertejp är fortfarande en av mina bästa vänner ;-).
Knappsatsen från Bennetts originalpanel (en lika ful plastbit som den här) flyttas över till en "specialgjord" med lysdioder och lite elektronik innanför.

Nu har vi indikator, utan att ha behövt röra originalcylindrarna och till en bråkdel av vad en köpt lösning skulle kostat. Fördelen är också att givaren saknar rörliga delar.

3/4 Vattenlinjen har gått lite högre än vad jag trodde från början. I synnerhet nu, med en extra badplattform längst bak. Dessutom är det ganska humusrikt vatten i hemmahamnen, och det blir snabbt brunt om den når gelcoaten.

Eftersom resten av båten epoxybehandlades under, görs det även på de extra centimetrarna. Blev snabbt påmind om den hemska färgen.....

12/4 Hamnen är fortfarande stilla och öde. Men nu är det ingen is kvar i alla fall !
15/4 Botten är färdigmålad.

Som skymtats tidigare blir det en elutombordare till gummibåten. Tänk vad skönt att slippa höra ett irriterande oljud när barnen åker runt i hamnen och har kul i båten.

Batteriet behöver dock en lämplig låda med handtag, uttag och säkring. Naturligtvis utan vassa kanter.....
 

20/4 Här är batterilådan i princip klar, bara locket saknas. Kontakterna är väl inte de allra bästa (och inte täta), men de är enkla att koppla i och ur samt klarar 30A utan problem. Det egentliga användningsområdet är högtalarkontakter för större PA-anläggningar.....
22/4 Den hemmabyggda TV-monitorn lider av ett fel - den är känslig för störningar (surrar i ljudet). Både på 12V och via audiokabeln.

Den modifieras därför med en 8V-stabilisator för ljudkretsarna, och därmed är känsligheten för skräp på 12V-matningen borta.

Men det var bara halva problemet. Med ljudsladdar som har en jord, en videoingång som har samma jord och slutligen en matningsspänning som även denna delar jord/minus, uppstår jordslingebrum och lite bildstörningar lätt. Löder därför in en stereotransformator på audioingången från digitalmottagarens SCART (runda klumpen), och problemet var löst.

Trafon finns på bl.a. Biltema (79:-) färdig med phonokontakter, och är avsedd att lösa just jordslingeproblem vid bilstereoinstallationer.

23/4 Det blir fuktigt i stuvfacken på akterdäcket. Tar upp två hål in i "maskinrummet" för att få lite luftväxling. Egentligen skulle det vara en ventil ut också, får se om det behövs.
Här hittade vi nyligen en smörjnippel (roderaxeln) som inte nämns i manualen och dessvärre inte ens verkar vara använd efter monteringen heller. Passade på att trycka i fett här, det måste vara avsikten.
Ni andra med NB870 - kolla upp denna.
Dessa bränslelangar är köpta på Biltema förra sommaren. Så här ser de ut nu efter bara 9 mån, hela slangarna har ytsprickor. Bytte ut dem idag, det här kan man inte åka runt med !
Jag har mailat Biltema, får se om de svarar. 
Mycket är bra hos dem, men inte allt (precis som i vilken butik som helst).....
24/4 Idag morse åkte presenningen av, och därefter täckställningen. Vår båt ser rätt ynklig ut i jämförelse med den intilliggande segelskutan på nästan 40 fot. 
Det var f.ö. den som vållade oss en del oro under stormen i vintras. Dess vagn var nämligen inte uppallad utan hela ekipaget gungade på gummihjulen, med allt mindre presenning kvar....
4/5 Båten blev sjösatt och tvättad, sedan har det inte hänt mer.
Men idag köpte jag ett bord och ett par stolar (RUSTA) som nog kommer att passa perfekt på akterdäcket. Bordet hade vi tänkt förvara på främre akterluckas insida, i ett litet fäste. Stolarna blir minimala när de är ihopfällda.

Om några veckor kommer ett större projekt att starta - vi skall göra om det gigantiska stuvutrymmet under salongen till en kojplats !  Utan att tumma speciellt mycket på förvaringsutrymmet kommer där att få plats en koj på 70x195 cm. Dessutom med lite skåp, hyllor och avställningsytor.

8/5 Inte kunde jag hålla mig i ett par veckor, utan projektet tjuvstartade redan nu....

Detta utrymmet är 195 cm långt och att få plats med en 80 cm bred koj blir inga problem alls. Den dåliga vidvinkeln på kameran gör det svårt att få med så mycket jag egentligen vill. Vi är alltså rakt under salongen och tittar akterut. Uppe till höger är dubbelstickkojen.

För att få fler evakueringsvägar kommer fotsteget att göras uppfällbart, och hela ytan bakom att öppnas upp. Idag har vi haft en mindre lucka till en "låda" inne i det stora utrymmet, för att i alla fall utnyttja det en del. Denna "låda" samt luckan har tagits bort på bilden, och man ser bl.a. samma fiskespö som på bilden ovan.
10/5 Nu är allt bortrensat och fotsteget hemtaget för modifiering. 
23/5 Fotsteget behöver kapas av, annars går det i toalettdörren. Kändes lite pirrigt, detta snittet fick bara inte bli fel.
Hur får man fotsteget att stanna uppe utan att ramla ner i huvudet på den som kryper in eller ut ?  Tänkte först ha en spärr av något slag, men det blev varken snyggt eller praktiskt. En liten gasfjäder av typen som finns till luckor i husvagnar var en annan fundering.

Men istället blev det en kraftig magnet (överbliven från projektet högst upp på sidan) som fälldes in underifrån. Den kom alltså att ligga bara några millimeter under teaklaminatetsyta.

Här ses det igenpluggade hålet på undersidan, inuti vilket magneten ligger (limmad med epoxy).
En gummiklädd magnet avsedd för mobiltelefoner kommer att sättas fast på "brädan" som steget kommer att fällas upp mot. Den fäster magnetiskt riktigt bra och kommer nog med råge kunna hålla fast steget i sitt uppfällda läge.
24/5 I ändarna behövs nya stöd med annan utformning. Mycket lister och knepiga vinklar. Jag tycker ju redan detta är jobbigt, hur i all världen fick jag ihop en hel båt ?!?
27/5 Nu är hålet uppsågat. Jag skippar troligen skjutluckan in till stickkojen, den kommer ändå inte att bli så stor (hög). Denna öppning däremot är inte för liten ens för en storvuxen person.
Fotsteget provmonteras. Här i nedfällt läge....
...och här är det uppfällt.
Bra med ett stort akterdäck (och fint väder) när skrovbeklädnaden skall limmas och klippas till. 
Använde vattenbaserat kontaktlim, vilket hade en enorm fördel - det luktade inget. Men också en stor nackdel, och det var torktiden. I vissa fall över en timme innan bitarna kunde sättas på plats. Vattnet kylde på rätt bra, men med lite hjälpvärme gick det så småningom.
29/5 Här är stöden på plats (fastplastade) och skivan monteras. Jag fick dela ner skivan i mindre bitar eftersom 2x0,8m inte går att få igenom luckan eller någon annan ingång, och dessutom sedan vändas därinne.
Nu är bottenskivan på plats. 
Kojen kommer att vara förskjuten till vänster i bild, och börja redan dikt an mot "balken". Madrassen (9 eller 12 cm tjock) kommer att fasas de sista 15 cm så att tjockleken längst ut i kanten bara blir knappt hälften. Sedan kommer skivan att förses med en "stoppa-madrassen-kantbräda" på sin andra långsida. Här blir sedan ett långt fack innan "balken" till höger. Höjden räcker för mindre väskor och andra prylar.
Nu är även en ventil på plats (sockeln rakt under spjälsängen). Om draperiet är tätt fördraget bör det ju finnas något annat luftgenomsläpp också.