Efter en sommar som denna inser vi att vi
gärna vill ha luftkonditionering i båten. Kanske har det bidragit att
en bekant har det i sin båt, och att det var ljuvligt att vara i
den.... I USA är det desto vanligare, så vi bestämde oss för att köpa ett aggregat därifrån (fast för 230V/50Hz förstås). Inte minst skulle det även med frakt, moms och tull inräknat landa på halva priset (eller t.o.m. ännu lägre) jämfört med att köpa i Sverige. Dessutom verkade kompetensen hos de flesta inhemska företag som påstod sig sälja AC-aggregat till oss båtägare vara överlag ganska låg - med något undantag. |
||
okt -18 | AC-aggregatet kommer placeras i utrymmet
bakom kylskåpet, under aktre delen av U-soffan i salongen. Här är ett
gigantiskt stuvutrymme som vi bara använder till liten del i alla fall
(buffertförråd av främst matvaror). Men det behöver ordentligt med tilluft, så ett luftintag måste monteras. |
|
På andra sidan Atlanten är det ju vanligt med ventilation och annat t.o.m. i parkettgolven, så där finns ett stort utbud på snygga trägaller. Hittade ganska snart passande storlekar i ek, samma som vi har i inredningen. Inte helt gratis, men för bara ett par dollar extra får man dem färdiglackade också. | ||
Så här hade jag tänkt mig huvudutblåset: - En slang upp förbi hyllan inne i utrymmet och sedan upp i takutsticket för utblås över dörren. - En mindre mängd via klenare slang/rör till förpiken med utblås i ena skåpsidan Det skulle dock visa sig (se nedan) att det var omöjligt att komma upp med en slang till taket enligt dragningen på bilden, ja nästan omöjligt att komma upp till över dörren alls om jag inte ville gå med slang/kanal synligt. Och det vill vi inte. | ||
I utrymmet AC:n skall sitta i finns redan tre större hål ut mot skrovsidan som man väl tänkt skulle hjälpa till med ventilation till kylskåpet. Jag tar upp ett till, men som leder till utrymmet nedanför hyllan (bilden ovan). | ||
Här är hyllan urplockad och långt därnere är hålet. Det blir trångt redan här.. | ||
Och uppåt i samma utrymme är det helt omöjligt att komma igenom upp till taket (det är lampetten som syns underifrån överst på bilden). | ||
Det får bli ett utblås här istället, och lampetten får stryka på foten. Inte optimalt men ganska högt upp och fritt i alla fall. | ||
Såhär, någonting ? | ||
Eftersom det är stängt uppåt sätter jag helt
enkelt en horisontell skiva som avgränsar så det blir en "luftlåda"
bakom gallret. Anslutningen till den kan dock inte göras med rund slang
direkt, då det bara är 55mm mellan hyllan och ytterväggen upptill. En tur till Biltema och deras rektangulära luftkanalsystem löser problemet (den vita vertikala saken). Nederst på den sätter jag en övergång till rund slang, för där är utrymmet är tillräckligt. (Silvertejpen sitter där bara för tillfällig fixering medan Sikaflexen härdar) |
||
AC:n använder sjövattnet för värmeväxlingen,.
Då jag inte vill ha fler genomföringar tänkte jag låta den dela på den
här, den som idag används till toaspolning och spolpumpen (en
Gardenakoppling till trädgårdsslang om man behöver spola däck t ex). Men den är klen för allt flöde som kan bli, så den skall bytas ut mot en grövre. |
||
Ny skrovgenomföring monteras..... | ||
....och ny kulventil med förgreningar. Senare kommer den kompletteras med slangnipplar samt även fixeras mekaniskt så inte hela "hävarmen" hänger i skrovgenomföringen. | ||
Kylvattnet måste också ut någonstans. Tänkte
först sätta en genomföring längre förut i närheten av aggregatet. Men
dels blir det svårt att komma ner i samma höjd (dubbelstickkojen ligger
ända ut mot skrovsidan längre ner), dels vill jag samla dem. Hamnar därför ganska nära aktern, tillsammans med utloppen för elektrisk länspump och aktre BB självläns av akterdäcket. |
||
Klart ! | ||
Som standard går aggregatets cirkulationspump
på 230V. Förutom att det är opraktiskt med starkström på fler ställen
än nödvändigt var den ohemult dyr, så jag skaffar en 12V pentrypump med
motsvarande flöde. F.ö. samma typ som jag redan har till pentry och
spolvattenuttag. Fick plats uppe till höger på "pumpplattan" i maskinrummet, vilket är riktigt bra då utloppsslangen ändå skall gå i maskinrummets "tak" fram till AC-aggregatet. |
||
Alla som har använt en AC vet att det bildas kondensvatten. Detta måste dräneras, dessutom krävs självfall. Som jag nämnde ovan blir det inte bra med genomföringar precis i närheten (hamnar på fel höjd på skrovsidan rent estetiskt), och i maskinrummets BB-sida är det jättesvårt att komma åt skrovsidan långt fram. (vattentank m.m. är i vägen). Men, den främre av akterdäckets fyra självlänsar är alldeles i närheten, dessutom med 8-10cm fall. |
||
Självlänsslangen försågs med T-rör och en slangnippel (på bortsidan, syns inte på bilden) för anslutning av kondensvattenslangen. Ungefär som den blå pilen. | ||
En annan sak som är föremål för förbättring är ljuslisterna som lyser upp i taket i förpiken. När jag byggde båten var LED-lister inget alternativ, så ljuslisten består av ett stort antal glödlampor i en plastslang. Och de drar c:a 2,5A.... | ||
Slangen tas bort (har varit monterad med dubbelhäftande tejp) | ||
Den självhäftande LED-listen monteras. Då ljuspunkterna är så mycket tätare kommer även ljuset bli mer homogent. | ||
Sådär ! Trots att det var en av de ljussvagaste listerna jag kunde hitta fick jag dock dämpa ljuset riktigt rejält med några seriemotstånd. Nu drar allt ljus faktiskt under 100mA (!). |
||
nov -18 | Åter till AC:n. Huvudutblåset blir som sagt i salongen, men vi vill också ha ett litet utblås i förpiken. Att ta sig dit med luften är faktiskt lättare. Utefter BB sida under skarndäck och innerst i skåp och garderob borras/sågas hål för ett rör. Tänker faktiskt använda vanligt avloppsrör i grå PVC. På bilden sågas hålet upp i skottet mellan garderoben och förpiken, in i skåpet på BB sida i förpiken. |
|
Så här blev det, inne i garderoben. Röret (nu också isolerat med skumisolering) längst in och högst upp stör ingenting. |
||
I förpiksskåpet försvinner lite mer utrymme, men det gör ingenting. Även här har röret redan fått skumisolering. | ||
Slutligen monteras ett litet svart
plastgaller. Köpte även ett i "träfärgad" plast som alternativ, men
utseendet hade lite för mycket 70-talshusvagn över sig, så det fick bli
det svarta. (Någon kanske minns att jag köpte galler i ek för att
placera här, men det visade sig bli på tok för klumpigt). För dem som tycker utblåset ser litet ut, så är det sant. Men det är inte mycket luftvolym i förpiken och nästan inga fönster/solinsläpp som värmer upp. Dessutom är det ganska bra tryck på luften även i fläktens lågfartsläge. |
||
Här ses andra änden av röret med isoleringen, här innanför/nedanför salongens U-soffas mittryggstöd. Det skall anslutas med en flexibel slang till en förgrening - så snart jag får tag på slang. Den har varit beställd och bokad hos mitt lokala "bildelsvaruhus" en tid, men de lyckas enligt egen bortförklaring hela tiden sälja det de får in till andra kunder..... |
||
Hål upptagna ut i maskinrummet (från vilket fotot är taget) för kylvatten fram och åter, el till pumpen samt kondensvattenutlopp (det som skall anslutas till höger på självlänsslangen på bilden). | ||
Aggregatet på plats, i utrymmet under U-soffan precis bakom kylskåpet. Till höger syns de tre slanganslutningarna vars hål visats på bilden ovan. |
||
Jag kanske bör städa lite snart..... | ||
Ellådan på plats samt en flexslang med 230V-matningen (den vita). Denna skall dras upp och anslutas till dosan där ett vägguttag sitter, strax ovanför U-soffans ryggstöd i salongen. | ||
Aggregatet är avsett att styra en 230V cirkulationspump. Men som nämnts ovan (se bilden på plattan med alla pumparna) kör jag en 12V-pump istället.Så utgången på AC:n styr istället ett 230V-relä som sluter 12V-spänning till pumpen. Reläet är inmonterat i en egen dosa för att vara lite mer "elsäkert". |
||
Kylvattenslangarna och elen från reläet monterade i maskinrumstaket, där de inte kommer vara ivägen. | ||
Även slangarna till den nya "förgreningen", intaget och avstängningsventilen har slutmonterats. För att avlasta brytmomentet den långa förgreningen kan ge på genomföringen, sattes ett stöd (den vita saken på bilden). | ||
Luftslang med rejäl isolering är nu också ansluten till AC-aggregatet. | ||
Luftgallret på plats, liksom den nya läslampan. Så blev det..... |
||
En sak återstår (förutom den fortfarande saknade slangen som nämnts ovan): Kontrollpanelen. Visserligen går nästan allt att styra med fjärrkontroll, men mottagaren för fjärren sitter i panelen så den måste sitta "framme" i alla fall. Efter en hel del ältande bestäms att den hamnar här. |
||
Det fula kromsvepet bryter mot allt annat i båtens inredning, så jag bestämmer mig för att göra ett nytt svep i 7-8 mm ek (som sedan sågas/borras fräses ur på lämpligt sätt). | ||
Det är tunt (bara 3mm på vissa ställen) och inte mycket att vinka på. Ek är också lätt att flisa. Lite maskeringstejp innan hålen försänks gör dock risken mindre. | ||
Det frästa, borrade och lackade panelsvepet på plats ! Man VARFÖR måste alla saker numera ha blå bakgrundsbelysning ? Det är den färg där ögat har sämst uppfattbarhet och upplösning. Tur att det finns en fjärrkontroll med samma information att titta på. |
||