Dagbok
2016-2017, bl.a. motorbyte

Flera har frågat varför jag inte uppdaterar båtdagboken längre, i synnerhet med en så stor sak som motorbytet. Det finns flera anledningar, men en av dem var att jag inte ville skylta på nätet med att det under flera månader stod en helt ny stor båtmotor i sin transportvagga i mitt båthus, färdig att lasta på ett släp. T.o.m. med en kran för ändamålet bredvid.

Men nu när motorn är på plats i båten finns det anledning att uppdatera. Dessutom har det skett lite andra uppgraderingar och tillfixningar av båten också, även om inte allt fotograferats och lagts ut nedan. Ett stort tack till Atle i Norge för alla bilder och tips !


Okt
2016
Nya motorn hämtad, en Yanmar 6LPA-STP2 på 315hk (mätt på vevaxeln). Den väger bara c:a 40kg mer än min nuvarande 4LHA-STP, men ger 30% mer effekt.

Fick börja med att fylla mer luft i släpets däck, hade inte tänkt på att transportvaggan var en smärre stålsarkofag....

Av med locket och sidan så lyftöglorna blir åtkomliga.
Nov
2016
Motorn är nu överlyft till en hemmabyggd "vagn", för smidig flytt och lagom arbetshöjd.

Tanken är att jag skall flytta över backslaget, då det passar rakt av även på denna motorn. Då slipper jag dessutom bl.a. en ny axelfläns.

Motorn går tyvärr inte lyfta rakt upp, då den dels sticker in 20-30 cm  framför lucköppningen, dels gör takutsticket att en lyftvajer inte kommer åt den där den sitter.

Funderade på många konstruktioner, bl.a. med lyftvajern i taljor med spännband för att få en vinkel på vajern, men denna "lyftbock" på hjul blev istället lösningen. I toppen hängs ett flyttbart beslag med två vinkeljärn i vilket ett manuellt kättingspel hänger. "Bocken" kan sedan rullas grensle över lucköppningen med motorn hängande under, till en position där den går fri för takutsticket.

Dec
2016
Luckorna och tvärbalken i aluminium mitt i öppningen har demonterats. Sista delen av motorboxen (ljuddämpningsboxen) står kvar till vänster uppe på akterdäcket.

Jag har turen att ha rejäla takbalkar i båthuset. Är det inte mycket snölast samtidigt bör den klara vikten av motorn utan problem (c:a 500kg). Elvinschen har en arbetslast på 800kg.
Det är många småsaker som skulle vara bra att fixa på båten, den är ju snart 15 år nu.
Men en allvarligare sak som jag upptäckte strax före upptagningen var att den originalinstallerade avgasslangen spruckit i en mycket snäv (för snäv) böj. Det hade börjat komma ut avgaser och kylvatten här under sista turen.
Jag har många gånger tittat på denna böj, då jag tyckt slangen såg knäckt ut. Men samtidigt trott att varvet väl visste vad de gjorde - fast jag egentligen vet att det ibland slarvades friskt vid tillverkningen av NB Marines båtar.

En av anledningarna till att det blev motorbyte var givetvis att tillfället dök upp på en ny motor. Men inte minst att bytet skulle bli tämligen enkelt (nåja, nästan). T ex så är det samma instrumentpanel och samma kontaktdon/pinning på båda motorerna. Endast varvräknaren behöver bytas (för att visa rätt på den nya motorn), allt annat inklusive kablaget är samma.
Demonterar slangar och annat runt gamla motorn
31/12
2016
Nyårsaftonens eftermiddag ägnades väldigt oplanerat åt att städa bort 60 liter dieselolja ur kölsvinet, och ytterligare 20 liter från golvet som hunnit rinna ut genom propelleraxelröret. Den lossade returbränsleledningen hade nämligen ramlat ner och p.g.a. hävertverkan börjat tömma tankarna.
Ren tur var att jag blev fördröjd och när jag gick in för att släcka hörde något som rann under båten. Annars hade det runnit ut 50 liter till - på golvet....
Nyårsmiddagen blev lite försenad denna gång. Men kölsvinet blev väldigt rent !
1/1
2017
Eftersom motorn skall stickas in under däck en bit, kan kätting inte användas i lyftöglorna. Tillverkar därför en "lyftbalk" bl.a. av stålprofil 70x70 mm. En idé till lyftbygel (ett "U") ligger till vänster, men det blev en annan lösning sedan eftersom den byggde för mycket under balken.

Alla hålen är till för att kunna flytta och låsa lyftbygeln till positionen med bäst jämvikt.

Här har gamla motorn lättats från tassarna och hänger i kättingspelet, på väg att rullas bakåt för att gå fritt genom hålet och för takutsticket.
Vajern till vinschen i taket kan anas - den går rakt igenom "bocken" och tar sedan över och lyfter inte bara motorn utan också bock med kättingsspel ur båten.

13/1 Gamla motorn ute och nere på golvet !
Tyvärr fanns inte sinnesnärvaron att fotografera när motorn hängde i vajern, nästan uppe i taket.
(Nya motorn till vänster)

Motortassarna måste flyttas isär någon halvdecimeter eller så, men breddavståndet är identiskt. Bra.
Dock kommer backslaget c:a 5 cm längre akterut, vilket innebär att nya motorn måste sitta dryga halvcentimetern lägre för att fortfarande vara i linje med propelleraxeln. Som synes finns inte den marginalen på originaltassarna, så jag måste skaffa andra.

Under varje tass sitter en inplastad träklots som extra lastavväxling till kölområdet (pilen). Nåja, NB Marine har i alla fall försökt plasta in dem. Lite.


Även den nya motormodellen originalmonterades i NB870. Den har dock kamrem, och efter vad jag hört är det ingen enkel operation att byta den, med fronten av motorn nära ett skott.

En del NB870 har vattentanken på andra sidan det skottet, men jag har satt min på det "gamla" stället och har ju istället en extra kojplats i detta utrymme under salongen. Sågar därför upp ett hål för att göra detta skott delvis demonterbart för framtida behov av åtkomst av motorns framände.

Det är otroligt tjockt men lite småslarvigt plastat. En tjock plywoodskiva med i snitt en centimeter plast på varje sida. Ja, just det - i snitt. För det är som synes väldigt ojämnt i tjocklek och plywoodskivan visar sig bestå av bitar som inte ens ligger dikt an mot varandra. Inga problem med hållfastheten dock med tanke på tjockleken, men det borde varit minst lika kostnadseffektivt att ha bättre koll på plastningen. Det man vinner på plastningen förloras ju i nästa moment, när den personen ju måste anpassa alla träbitar.

Minns att jag påpekade detta för VD:n för NB Marine då jag "anpassat" pentrysektionen.  Han svarade något förnärmat något i stil med "Det är ett hantverk att bygga båt, och så skall det vara. Vi har människor, inte robotar här". Kanske det, men så har också de flesta nordiska varv som tänker så gått i konkurs vid det här laget.....

Nya motorn förses med lite avgastemplarm, dels den termostat på 70°C som tänder en varning om avgaskröken blir för varm (kylvattenfel), dels monterar jag en givare för avgastemp före turbon. Det är mycket aluminium här, och om man frestar motorn riktigt hårt kan det kanske finnas risk att man knäcker den.
En avgastempmätare är billig, och motorn har ett färdigt uttag för en givare.

5/2  Nya fötterna provas ut. Nya träklotsar är inplastade.
Öppningen framför motorn och motorbädden.

Innan nya motorn kommer i kortar jag propelleraxeln 5 cm också, samt återmonterar den. Eftersom den nu kan träs i och ur inifrån behöver jag inte demontera rodret.
14/2 Nya motorn nedsänkt på tassarna.
Sjövattenfiltret har försetts med en slanganslutning ("Gardena-typ") och avstängningskran. Jag hade en liknande lösning på gamla motorn, och den är guld värd vid vinterkonserveringen.

Bara trycka i en slangstump till en hink som står bakom motorn. När konserveringen är klar öppnar man sjövattenintaget och blaskar igenom glykolblandningen som nu står i slangen och filtret baklänges ner i ventilen.
Motorboxens ena vägg provas. Denna kan faktiskt flyttas in några centimeter, men boxen behöver förlängas 3-7 cm i bakänden - beroende på hur jag gör med sjövattenfilter och expansionskärl.

NB Marine har i vissa fall monterat expansionskärlet utanför motorboxen på en av skivorna bak vid bränsletankarna. Det fungerar nog, men Yanmar rekommenderar max 1m slang mellan motor och expansionskärl, och med den placeringen blir det mer än det dubbla. Får se var kärlet hamnar.
Ett annat "problem" är att denna motorn har avgasutblådet på styrbordsidan. Måste lägga en längre slang och dessvärre utanför motorboxen (eller kanske t.o.m. mitt i "bakväggen").

Mer och ny slang behövs, och eftersom jag nu sett knäckskadan på den gamla slangen betalar jag hellre lite extra och köper denna extra flexibla variant.
19/2 "Golvet" på plats. Måste dock sätta en extra lucka, då den befintliga nästan helt täcks av avgasslangen.

Kylvattenslangarna är stålspiralförsedd silikonslang. Lite svår att få tag på då jag behövde mer än 1m, men den är både tålig, armerad och flexibel.

Kylvattenfiltret har flyttats in lite och sitter nu på en aluminiumprofil.
Motorboxen klar !
Den är förlängd endast 5cm i överkanten och 1 cm nedtill. Som synes hamnade expansionskärlet på boxens högra innervägg.

En extra inspektionslucka akter om den gamla är nu också på plats i "golvet" (jämför med bilden ovan).
16/3 Plywoodskivan som skall täcka hålet i skottet passar inte alls, eftersom plastningen är så ojämn (se ovan).

Efter lite våldsamma möten med elhyveln som halverat tjockleken på vissa ställen, passar den betydligt bättre.
Motorn sedd inifrån kojen, genom det uppsågade hålet i skottet.

Även om det inte är supersmidigt att demontera skottväggen kommer det i vilket fall vara otroligt mycket lättare att göra framtida servicearbeten i motorns framände.
Det blir snabbt lite stökigt....
Den utsågade biten har fått en tunnare ljuddämpning (30mm istället för 50mm) för att ge lite mer luft framför motorn. Den har dock inbyggd tung bitumenmatta i kombination med skum, så den skall nog dämpa minst lika bra.

Biten skruvas fast på plywoodskivan/nya skottväggen och kläs med skrovbeklädnadsmaterial..
17/3 Monterad på plats, likaså täckkanalerna för luftslangarna. Tack vare skivan passade jag på att trolla bort den fula elkabeldragningen till lampetten.

(Täcklock på skruvarna i skrovbeklädnadens färg fattas fortfarande på bilden)
19/3 Gammal Sikaflex karvas bort innan.....
....aluminiumbalken mellan luckorna återmonteras.
Luckorna återmonteras.
En helt annan sak - jag har saknat 12V-uttag i förpiken. Man är ju numera helt beroende av detta för telefoner och surfplattor, och barnen har egna uttag i sina kojer.

På baksidan här är garderoben, och i den finns el. Dels till lampetter och läslampor ovanför, men även för belysningen inne i garderoben. Tog inte ens en halvtimme och borde gjorts för flera år sedan.
22/3 Skottet från motorrummet, nu med skivan och "pluggen" på plats.
Motorinstallationen helt klar, allt kopplat och alla vätskor ifyllda !

Nåja nästan klart, väntar på gängsnitt för att fräscha till gängorna på propelleraxeln innan propellern monteras tillbaka. Det verkar som att muttern dragits dit med låsskruven för mycket inskruvad, så gängorna är skrapade och "tröga". Undrar vem som gjort det, inte jag i alla fall.....
Gamla motorn väntar på en ny ägare. Egentligen stolligt att byta ut en så bra och pålitlig maskin, som dessutom fortfarande är i nära nyskick. Men man är väl inte helt rationell alla gånger ;-).
En annan sak som hände i slutet av förra säsongen var att ankarspelet "fastnade" (ett Lewmar Profish 700). Efter lite lirkande med motorn brann den upp och till slut gick min huvudsäkring på 150A - men utan att ankarspelets egna automatsäkring på 50A löste innan.

Bort med det.
Skulle visa sig att någon del i frikopplingsmekanismen (?) brustit. Vid pilen ses en halv vägg/bricka och bredvid några av lagerrullarna jag hittat lösa i fettet omkring.
Nere i axelsätet var det också gravt "urätet". Tyvärr var ankarspelet bortom alla garantier och goodwill, trots bara ett 30-tal ankringar :-(.
Nytt ankarspel införskaffat (Lewmar Profish 1000). Tänkte först byta fabrikat, men då alla hål i båten passar och tillverkaren dessutom uppgraderat konstruktionen blev det ett Lewmar igen.

Men ankarbeslaget har aldrig varit bra. Ankaret tenderar att kilas fast när det är helt uppdraget. Man får gå ut och sparka på det när det skall fällas.
Detta läge (bilden) där det är nästan uppe vore däremot perfekt.
26/3 Kapar och skruvar dit en gummibuffer som hjälper upp det hela avsevärt. Men jag kommer nog sätta en optisk IR-sensor, som genom att bryta "upp"-spänningen från knappen när ankaret nått positionen på bilden gör att jag får ett autostopp.

Då jag redan har ett extraläge på min till/från-knapp för ankarspelet (har varit anpassat för halvfart) kan jag också koppla så ett läge överrider detta autostopp i händelse av fel.
31/3 Ett set med en enkel men funktionell IR-barriär kostar en hundralapp på t ex Electro-Kit (länken fungerar i alla fall i skrivande stund).

De är gjorda för 5V, men det enda som behövs för att använda dem på 12V är att ett extra förkopplingsmotstånd löds in i serie med lysdiodenheten (den till vänster) på 350-500 Ohm (alternativt att man byter de som sitter inuti till högre värden). Detektordelen kan driva ett litet relä direkt (max 80-100mA) genom att gul sladd jordas när strålen bryts. Glöm dock inte skyddsdioden över reläspolen, annars far transistorn illa.
Detta relä satte jag inne vid kontaktorn och reläets kontakter kopplades i serie med knappen "UPP". De är normalt slutna när reläet är spänningslöst/i vila. Först när det och sensorenheterna får spänning (halvfartsläget som jag nämner ovan, 26/3) har det en chans att dra och bryter då automatiskt "UPP"-spänningen när ankaret  är uppe och strålen bryts.

Enheterna gjöt jag in i transparent epoxi med endast LED och fototransistor utstickande, samt limmade fast dem på var sin plåtbit av rostfritt stål.
IR-enheterna och dess kablar på plats (fastsatta med Sikaflex). Inte så snyggt men funktionellt. Och under badbryggan kommer ingen att titta i alla fall....

IR-strålen har jag ritat in med en streckad röd linje på bilden. Eftersom ankarspelet går med 35-50cm/s och det tar uppåt 50ms innan relä och kontaktor hinner släppa, kommer ankaret gå ytterligare c:a 2 cm efter att det nått strålen. Jag satte därför enheterna 15mm nedanför gummit, så det vilar ordentligt mot gummit och inte skramlar - men inte heller knölar ihop det.
Klart !
Och det fungerar perfekt, stannar alldeles rätt. Hoppas nu bara att jag lyckades få sensorenheterna vattentäta vid epoxiingjutningen så det håller länge.
Ankaret och beslaget sett uppifrån.
(Bredvid ligger en hemmabyggda fjärrkontroll för bog-/akterpropeller och ankarspel)
Ankarspelets kontaktor, automatsäkring samt autostopprelä monterade jag på en liten plywoodskiva som sitter på akterspegelns insida i höjd med ankarboxen.

(Avgasslangens svanhals syns till höger på bilden)

Hur båten blev efter motorbytet ?

Helt enligt förväntningarna. 30% lägre bränsleförbrukning vid 20 knop, en lagom marschfart om man vill ligga i planing, en fart som den gamla motorn knappt orkade få upp båten till. Fortfarande samma låga förbrukning vid 6-7 knop. Toppfarten ligger på c:a 24 knop, och det finns rejält med kraft i hela registret.

Men allt var inte bra. Det fanns en detalj som vi direkt märkte inte var lyckad: Motorn gav ordentligt med resonanser i båten på framförallt tomgång och låga varv. Så skall det inte vara, enligt andra 870-ägare med samma motor. Men jag hade ju skaffat andra, lägre motortassar för att slippa göra om motorbädden (se 13/1 och 5/2 längre upp på denna sida.) och det hårdare gummit som krävdes för att klara vikten och de små dimensionerna blev antagligen "fel" för denna motorn.
Originaltassarna som följde med motorn har vi dock kvar, så ganska snabbt bestämde vi oss för att lyfta motorn igen och "göra om och göra rätt" så snart den tagits upp för hösten.
2/10 Akterdäcksluckorna tas bort (igen) samt tvärbalken. Motorboxen är också bortplockad på bilden.
6/10 Kyl- och bränsleslangar kopplas ur, liksom vajrar och elkablar. Träpluggsats med koniska träpluggar i olika storlekar kommer till användning för att plugga slangarna (egentligen avsedd att snabbt kunna proppa igen ett hål i skrovet om t ex en genomföring går sönder).
7/10 Träbocken för kättingspelet demonterades bara men slängdes aldrig (se motorbytet). Nu kom den väl till pass igen. Planen är att lyfta motorn men bara flytta bak den i "maskinrummet".
Även om reglarna som bockens hjul rullar på är lite korta (hade inga längre tillhands) så kommer nog motorn ändå tillräckligt långt bak för att motorbädden skall vara fri.
8/10 Motorfästena på backslaget måste borras upp, då de nya tassarna kräver 26mm hål. Dessa är bara 20mm. När motorn ändå lättas från fästena passar jag på att skruva loss dem.

(Har inte möjlighet att borra upp dem själv, men det borde finnas någon mekanisk verkstad i närheten som kan hjälpa mig,).
Det gick som planerat !
Motorn är inte ens så långt akterut det går, men ändå är hela motorbädden fri att arbeta på. Inte många båtar i den här storleken där det går ner två raka sexor med backslag i "maskinrummet".....på längden.
Innan jag lossar någonting gör jag en mall och märker upp noga.
Motorn var ju bra inriktad, och med denna trämall och markeringar för att få den i läge kommer jag nog spara en hel del tid senare. Det blir ju lätt att få den nya tassarna i alla fall ganska bra position på alla ledder redan från början.
Första motorbalken lossad.
Det är som synes en ganska stor skillnad mellan motorns originaltassar som jag skall byta till (vänster) och de mindre som jag utan att veta bättre monterade (höger). Det finns nog en anledning till att de måste vara stora.....
Eftersom hålavståndet inte är exakt lika på tassarna och jag vill ha motorn i exakt samma position som innan, måste balkarna flyttas 5-10mm i längsled. Att återanvända gamla hålen, göra dem ovala eller nå't är inte tilltalande. Borrar därför nya strax bredvid de gamla för att sedan kunna göra motsvarande nya och fräscha i rätt position på plastbalken i båten.
Minns när jag för många år sedan nämnde om några mått som inte var helt exakta för NB Marines VD Erik Allers att han då svarade "att bygga en NB-båt är ett hantverk som görs med omtanke, det är faktiskt inga robotar som arbetar här".

Kanske hade det varit bra om de i alla fall haft några robotar. Som t ex vid borrningen av originalhålen (som jag borrar om ovan). Eller åtminstone haft vettiga verktyg. Trots att aluminiumbalken/motorbädden behöver en bra anliggning och skall dras stum mot plastbalken har man inte ens avgradat hålen. Som dessutom ser ut att vara borrade med ett helslött borr....

Ja, ja. Så ser det tyvärr ut i de flesta båtar när man börjar syna dem på den här nivån. Även "finare" nordiska märken.
Efter lite maskinputsning av plastrester från stödtornen som avlastar ner mot skrovet (stöd som jag skall sänka/göra om) så är motorbalkarna färdiga.
9/10Förutom att aluminiumbalken är fastbultad i sidan finns två inplastade träklotsar under varje fot, som kraftavväxling rakt ner i skrovet. Att det är två intill varandra på bilden beror på att den gamla positionens klots är kvar från den 4-cylindrga motorn, men urkarvad där bulten som håller nya tassen är.

Efter tre avbrutna sticksågsblad och mycket huggande med stämjärn har de två främre nu rätt höjd (sänkta c:a 40mm).
Med den här sågklingan i vinkelslipen får man ett visserligen livsfarligt men mycket effektivt verktyg att kapa med. Smular sönder vad som helst. Det var räddningen när sticksågbladen tagit slut....
De aktre klotsarna kommer bli så lite kvar av att jag tar bort dem helt och gör om. Körde flistuggen ovan och sedan mycket knackande med stämjärn..
Måttar in och provmonterar balkarna med skruvtvingar, samt borrar upp fästhålen i plastväggen.
10/10Ny träklots kapas till, att plastas fast i position rakt under aktre fötterna.
Det kommer - helt enligt beräkningarna - gå att få in en nyckel under för att hålla emot bulten när foten monteras. Dock måste jag komma ihåg att trä i bultarna (underifrån) redan i samband med att balken monteras.
12/10Aktre stödklotsar fastplastade med lite glasfibermatta och polyester....
....samt även målat med gelcoat. Blir både snyggare och lättare att hålla rent.
(Ja, jag ska städa kölsvinet innan motorn återmonteras).
13/10Mellan stödklotsarna och balken finns lite ojämnheter och springor som måste fyllas ut.
Lägger på en rejäl klump långtrådigt glasfiberspackel (Biltema), vilket ger en både hård och seg massa när den har härdat.
Balken monteras.
Här syns tydligt att eventuella springor och utrymmen fyllts mellan träklots och balk eftersom det jäser ut bra. Tar bort överflödigt innan det härdar (vilket det ju alltid gör alldeles för snabbt)
Ena balken färdig. Monterar tassarna provisoriskt, utom de främre som jag drar permanent (på rätt cc-avstånd från varandra).
För att justera undermuttrarna är det helt omöjligt att komma åt med en normalstor nyckel. Och med normalstor menar jag STOR, då dimensionen är 38mm vilket innebär att nyckeln nästan är en halvmeter lång. Kapar därför av den till betydligt behändigare längd.
14/10Här höll det på att gå riktigt galet !
Bocken rullades framåt med motorn hängande under. På andra sidan inte bara höll det på, det gick faktiskt galet. Hela bockkonstruktionen drar snett och det hjulet kom för nära kanten och hoppade ner på däck. Det här höll dock på att karva av gummit och skulle strax gått över kanten - ner i motorrummet...:-(.
Jo, hjulen är i klenaste laget, men de var tillfälligt slut när jag häromdagen tänkte köpa en extra uppsättning och dubblera dem inför motorlyftet.

Tre gånger fick jag ta till elvinschen i taket och lyfta för att frigöra bocken och flytta allt rätt igen. Tur att den hängde kvar fortfarande.
De uppborrade fästvinklarna på backslaget återmonteras nu när motorn nästan är i rätt position och jag kommer åt backslaget igen.

Stort tack till gänget på prototypverkstaden på jobbet som hjälpte mig att borra upp hålen !
Detta är inte bra !
De nya tassarna har längre "pinnar". Jag får därför inte fästvinkeln över motortassen höger fram, dvs den som är rakt nedanför främre lyftöglan. Det fattas försmädliga 8 mm i lyfthöjd.

Försöker lyfta motorn lite extra vid fästvinkeln med en kofot, men det händer ingenting. Det är klart, motorn väger ju ett halvt ton. Spånar på diverse lösningar, bl.a. skulle jag kunna modifiera lyftbalken och då få den 15-20 mm närmare motorn. Men den går ju inte modifiera nu, då måsta jag ställa ner motorn någonstans för att få den fri....
Slutar med att jag kryper in och demonterar motortassen från balken , samt när den då blir lös trär in den i fästvinkeln. Den får skruvas fast senare, när motorn är på plats på de andra fötterna.
Att flänsarna och därmed också propelleraxel och motor linjerar exakt med varandra är superviktigt. Efter en del justerande på motortassarna är felet mindre än 0,1mm runt hela axelflänsen.

Återbördandet av motorn till den nya motorbädden med större tassar samt injustering tog betydligt längre tid än jag räknat med (c:a 4 timmar) samt bjöd på en del oväntade utmaningar. Men nu står den där, på sina stora tassar !
Åtdragning av muttrarna görs med en okapad nyckel. Den är ganska stor....
(Jag använde f.ö. även 3/4" momentnyckel med 38mm hylsa för åtdragningen)
Det här känns mycket bättre, och framförallt riktigt rejält.
Återmonterar allt, när bilden togs återstod bara kylvattenslangarna, motorns minuskabel samt fastbuntning av kablar och slangar (glömde buntbanden hemma).

Det är samma avgasslang som innan, men jag tar tagit bort den delvis nu lösa plastfolien utanpå. Den höll ändå på att lossna, och jag vet inte riktigt syftet med den. För under var det en helt vanlig och klassad avgasslang (om än lite mer flexibel än de billigaste).
15/10Idag återmonterades det sista, samt skottet framför motorn, motorboxen och akterdäcksluckorna.
Återstår att städa.....:-(
Passade också på att rensa sjövattenfiltrets sil. Samt även silen som sitter före länspumpen (det är all smuts i hinken utanför sjövattensilen). Det är nog många år sedan länspumpssilen rensades.
Propellern plockas också av för att skickas på balanseringskontroll.
Jag vet inte om den egentligen behöver balanseras, men efter att en firma i Stockholm knackade om stigningen tyckte jag det vibrerade en aning mer. Kommer prova en annan firma på lite nämare håll för denna balansering, så får vi se om det var inbillning eller om den verkligen behövde en åtgärd.