Dagbok
jan-nov 2011


20/2 Nu under vintern är det faktiskt nästan stiltje på båtprojekten.

Men en ny dator har tagit form. Den gamla (P4/2,1GHz med dubbelgrafikort m.m.) var en riktig strömslukare. Det gick väl an när den mest kördes som navigationsdator, alltså under tiden som motorn var igång. Men med trådlöst bredband och mer och mer internetberoende barn (och föräldrar....) är en strömslukare som den gamla inte bra.

Den nya datorn är byggd kring ett moderkort med Intels snåla Atomprocessor. 12V-nätaggregatet som satt i den gamla har jag flyttat över. Den konventionella hårddisken är ersatt av en s.k. Solid State-disk utan rörliga delar. I princip ett stort flashminne á la minneskort - något dyrare men snålt och snabbt.
Det blev inte den allra minsta och klenaste Atom-processorn, men trots det drar hela datorn bara 1,8A vid 13V in. Det skall jämföras med den gamla, som drog 4,5-6A.
20/3  Sådär. Nu är hyllan monterad på plats. Bilden är tagen från salongen rakt in i lådsektionen under förarplatsen (som alltså har alla lådor urtagna just nu). Det är inte speciellt vacker, men den sitter osynlig inne i skrovsida så jag orkade faktiskt inte lägga ner mer möda på den....
Datorn på plats.
Eftersom den är mycket lägre än det minitowerformat jag en gång gjorde datorplatsen för, blev det riktigt bra att dela av utrymmet på höjden. Här kommer ev. en AIS-transponder att sitta så småningom.
(Bilden tagen in i "elskåpet" till höger om förarens fotutrymme).
Provade också det trådlösa bredbandet. Visade sig vara omöjligt att skriva in "www" eftersom det trådlösa tangentbordet slutat fungera på vissa väsentliga tangenter. Om man inte vred på det med milt våld samtidigt....
En isärskruvning, lite justering och ihopskruvning så fungerade det igen. Undrar bara hur länge.
7/5  En sak som stått på önskelistan länge är en fjärrkontroll. I synnerhet ankarspelet är praktiskt att kunna manövrera när man står och tittar på ankaret. Men originalfjärren till Lewmars ankarspel hörde vi hade väldigt dålig räckvidd, så det slutade med att jag konstruerade och byggde en egen lösning.
Förutom ankarspelet går det att manövrera bog- och akterpropellrarna också. Hade en fundering på att kunna styra mer (stopp av motor m.m.), men detta fick räcka.
8/5  Mottagaren monterad innanför instrumentbrädan och inkopplad. Räckvidden är åtminstone 10-15m runt båten.
För att kunna bryta all spänning till fjärrkontrollen i händelse av ett fel, vill jag ha den kopplad via en brytare på panelen. Dessutom är det nog bra att ha den avstängd så att klångfingrig användning via de yngre familjemedlemmarna (eller någon som vill skoja med mig) inte får några konsekvenser.

Med lite gnuggsymboler blir knappen uppmärkt. Återstår skyddslack av texten och återmontering.

20/5 Nu när jag testade ankarspelet och stod precis under badbryggan, såg jag hur mycket den flexade när ankaret kommer upp och dras på plats. 

Jag vet inte om NB Marine har ändrat utförandet, men denna badbrygga (som är en av de första) var ju så svajig i original att jag sedan tidigare har en förstärkningsstag mitt på vid badstegen. Uppenbarligen behövs något liknande ute vid kanten också.

Efter lite trixande och kapande fick jag fram ett stag som passar ute på kanten. Materialet är rätt kraftigt vinkeljärn i aluminium.
Sådär.
Nu var det monterat med ett par rejäla genomgående bult i varje ände.
10/8  En sak som blir mer och mer besvärande är att toaletten spolar med en stor mängd vatten varje gång (c:a 3 liter). Toatanken är inte oändligt stor, och efter sommarens semester inser vi att det skulle vara bra med ett halvspolningsläge också. Det har f.ö. de flesta elektroniskt styrda båttoaletter idag.
En ny elektronikmodul där även spolningsmängden är ställbar, snickras ihop. Ett embryo till den nya panelen syns också på bilden.
Panelen har fått lite text och figurer.
("Before use"-knappen används för att fylla holken med en liten mängd vatten, ungefär som på toan hemma).
Nya elektroniken och panelen på plats ! 
24/8 I somras upptäckte vi också en annan "skitsak" - nivålampan för toatanken tänds inte längre vid 75% fyllnadsgrad, utan vid 99,5.....
Vi bestämde att skaffa ett riktigt instrument istället.
Jag vet inte riktigt om den nya givaren är förtroendeingivande vad gäller att inte fastna i tankinnehållet, men den är ju både dyr och isärtagbar. Hädanefter kommer vi ta för vana att lossa givaren och rengöra den vid varje höstupptagning.

(Observera att givarens längd bör väljas så den slutar en bit ovanför botten).

Den gamla givaren/nivåbrytaren (också Wema, men en som inte produceras längre) var väl inte den mest angenäma upplevelsen......
De flesta Wema-givarna monteras i en gängad fläns, för att enkelt kunna plockas upp om det behövs. Det medföljde visserligen gummipackning, men flänsen (och packningen) hade så mycket extra hål för olika hålbilder som kanske inte skulle bli täta ,så jag körde med Sikaflex istället.
Givaren monteras i flänsen. Enda nackdelen med detta förfarande är att det kräver en del utrymme ovanpå tanken. Just på septiktanken går det bra, men t ex min vattentanksgivare får jag inte upp genom flänsen :-(.
27/8 Roderindikatorinstrumentet längst till höger tittar vi sällan på numera, eftersom autopiloten har samma indikering. Den kommer få ge plats åt toatankmätaren istället.
Bort med hela instrumentpanelen, eftersom instrumentet är väldigt svåråtkomligt underifrån då det ju sitter högst upp.
För att få ut panelen tillräckligt var jag tvungen att ta bort ratten. Men det gick väldigt smidigt.
Inkoppling av den nya mätaren.
Klart !

Provfyllde, och 75% full ger nu nålen på "high". Med nålen på gränsen till det röda är tanken uppe på 90%, och fullt utslag som den står nu är det bara någon cm ifrån fullt. Alldeles utmärkt indikering.

20/10 Båtens gamla larm med GSM-telefon har gjort sitt. Dels fungerar inte spårningstjänsten längre, och dels håller den gamla telefonen på att ge upp.

Valet föll på ett fordonslarm från en firma på andra sidan Östersjön med både GSM- och GPS-modul inbyggt, Topkodas. Fantastiskt mycket funktioner och mycket användarvänlig programmering via PC och USB-port. Här syns det monterat på en platta med lite kringprylar.

23/10 Larmet kan fås att skicka SMS till ett stort antal nummer, valbart vem som skall få vilka larm. Texter och allt möjligt annat går också att ställa in. Här har jag provat dörr/lucklarmingången.
Larmet kan fås att skicka position som en direktlänk till Google Maps om man vill. Annars kan man få den och alla andra GPS-data som ett SMS (bilden). 

På bilden är inte Geofencefunktionen aktiverad (därav det stoooora området på nästan 70 mil), men det är ett mycket praktiskt larm för dem som kan  riskera att få sin båt borttransporterad. Båten kommer då aktivera positionsmeddelanden om den fjärmas mer än ett visst antal meter från platsen där bevakningsläget aktiverades.

Sedan finns en massa annat kul. Mikrofon och temperaturgivare är standard. Förutom att SMS:a när batteriet börjar bli dåligt och behöver laddas, kan larmet även fås att larma/skicka SMS på för låg temperatur. T ex om man har den i ett uppvärmt utrymme eller inte tror det skall bli kallt och därför struntat i att vinterkonservera (vem som nu vågar göra det).

Jag har - precis som på det gamla - även kopplat in länspumpen till larmet. Många tider är programmerbara. Om den går i mer än 15s i sträck kommer jag få ett SMS om det (men larmet tjuter eller löser inte ut p.g.a. länspumpen).

Vi hade för några år sedan en förödande brand i båthusen i hamnen. Tanken har därför slagit mig att ha brandövervakning i båthuset, men det är mycket att fixa för något sådant.

Men inte nu. I båtens "elskåp" sitter numera ett kontaktdon (röda pilen) med ingång för brandvarnare samt extern strömförsörjning. Så när båten står i båthuset är en extra del inkopplad till larmet via en sladd här.

Larm som detta drar tyvärr en del ström (70-90mA med GPS/GSM aktiva). Inomhus hjälper ju inte solpanelen till att kompensera för detta. 
Så för att inte dra ur batteriet på bara ett par månader puttar en batterieliminator till vad larmet drar och en aning till, via kontaktdonet på bilden ovan.
I båthusets tak sitter numera alltså också en brandvarnare med larmutgång.
Brandlarmet testas. Denna ingång har jag f.ö. programmerat att vara aktiv för jämnan, alltså även om larmet inte är satt i bevakningsläge.
Man kan även konfigurera enheten att utöver SMS:et också ringa upp för att ytterligare uppmärksamma att det "är något".

Det finns några kanske bagatellartade men ändå småirriterande saker jag ännu inte kommit till rätta med för att larmet skall vara det absolut ultimata, men jag tror jag har en lösning på gång även för dem.

7/11 Jag har ägnat de senaste helgerna åt ett riktigt "tråkjobb" - att polera båten. Framförallt taket och aktern har gått ner sig och var rejält matta. Gjorde visserligen en liknande insats för två år sedan, men tydligen höll inte skyddet/vaxet jag sedan lagt på något vidare.

Fast denna gång har jag bra support från ett proffs på bl.a. lackskydd. Riktiga grejor gör faktiskt stor skillnad. Tanken är att sedan lägga på något betydligt bättre och skyddande än ett vanligt båtvax.

Visst är det en del jobb, men glansen (på bilden: akterspegeln) blev snabbt bättre än jag kanske trodde. På bilden är det ännu inget vax eller något glanshöjande pålagt, det är bara den rena polerade gelcoaten. Jag har heller inte gått på så djupt att jag tagit bort repor.