Dagbok
Jan-okt 2010
2/1 Vi vill ha lite "mysljus" på badbryggan, och var ganska nära att köpa några armaturer för att fälla in i akterspegeln.
Men det kom andra idéer, så nu sitter det en varmvit LED infälld i vardera grabbräcket istället. En hemmagjord armatur alltså. 

Hur man gör egna LED-lampor för dekorationsljus kommer presenteras i marsnumret av Praktiskt Båtägande, så jag skall inte gå händelserna i förväg och visa mer här....

Även i salongen har jag "LEDifierat". Där har vi totalt fyra halogenarmaturer med 10W G4-lampa i varje.
Visst finns det färdiga varmvita ersättare som är tillräckligt starka. Men dels vill vi kunna dimma ner ljuset, dels innehåller de flesta färdigköpta switchteknik som kan störa VHF- och amatörradion. Inte bara kan, de flesta gör det tyvärr.

Tre vita LED löds in på varje kort. Bakom varje diod är det ett hål så man kan löda in kylanslutningen bakifrån. Dessa LED måste absolut ha kylning, annars slocknar de snabbt. Kopparytan på kortets baksida blir kylyta, tillsammans med några mässingsplåtvingar jag lödde dit efter att bilden togs.

Tre vita LED i serie och ett motstånd på c:a 12 Ohm, och det lyser duktigt. Väl så starkt på max som en 10W halogen. Då skall man tänka på att dessa dioder bara går på lågfart - de är nämligen gjorda för att kunna lysa fyra ggr så starkt som i min lilla applikation. 
De tre små lysdioderna på mitt kort kan alltså tillsammans lysa lika starkt som en 40W glödlampa....
10/1 Plus och minus måste vara rätt i armaturen. För en gångs skull hade jag tur, och det var bara på en av de fyra jag behövde koppla om. Tur var väl det, för temperaturen var under -10°C.
Jodå, det blev minst lika ljust som innan. Möjligen finns lite grön-gulstick i ljuset från dessa LED, men jag har inte bestämt mig för om jag retar mig på det eller inte. Lysdiodernas och lysrörens vita ljus byggs ju upp av ett fåtal färger, inte ett oändligt antal som t ex dagsljuset eller glödlampans. Därför kan vissa färger se lite konstiga ut med vissa lysrör eller "vita" LED.

Vita LED och lysrör har förutom färgtemperaturen därför ofta även ett färgåtergivningsindex angivet (Ra eller CRI, Colour Rendering Index). Solljuset anses perfekt och har värdet 100. Minst 80 är t.ex. kravet för kontorsmiljö. Över 70 är väl rätt ok om man inte har stora krav. De LED jag använt här har inget tal angivet alls, fast de är som sagt inte så tokiga i alla fall.

Dimmern har byggts om. Den var tidigare av switchande typ och störde bl.a. TV:n (trots "CE"). 
Nu består den av en simpel linjär spänningsregulator som lämnar 7,5-12,0V. Den kan skymtas på kylvingen av mässingplåt. Vid 7,5V lyser tre seriekopplade vita LED knappt alls, men vid 12,0V tar seriemotståndet ett par volt och resten (c:a 10-10,5V) får lysdioderna.
17/1 Ytterligare ett LED-projekt: Badbryggelamporna som monterades inför förra säsongen skall bytas. De lyser lite svagt. Dessutom vill vi ha indirekt ljus. De kommer därför monteras på insidan av badbryggans aktre kant, riktade framåt.

Tre likadana LED monteras i varje "lampa".

Här syns lysdiodernas lödpunkt för kylningen genom håklen i kortet....
....och här har de lötts igen och fått termisk förbindelse med kopparytan på baksidan.

Korten skall sedan gjutas in i glasklar polyester och göra lamporna helt täta. Ja, man skulle t.o.m. kunna montera dem under vattnet om man vill.

9/3 Det blir inte så mycket gjort på båten just nu. Dels är det kallt, dels sätter "medicinska omständigheter" lite käppar i hjulen för mig.

Men förarstolen har jag demonterat och lämnat till tapetseraren. Trots att vi inte använt båten överdrivet mycket så har tyget nötts sönder. På andra ställen är detta originaltyg dessutom kraftigt solblekt, så om ett par år skall vi låta klä om alla dynor. Märkligt att NB Marine satsar på ett tyg i en båt som inte klarar solljus något vidare.....

Men i väntan på total omklädning blir det denna gång bara en reparation av det trasiga.
 

Inför denna säsongen tänkte vi skaffa dynor till akterdäckets fasta sittplatser, även den nya på kylboxen till höger. Mallar dynorna i kartong och lämnar dem till tapetseraren när jag ändå är igång.
21/3 Äntligen har det blivit plusgrader så jag kan avsluta kylboxbygget. Sista biten Flexiteek skall limmas. På bilden skärs urtag för gångjärnen.
 Så blev det !
Och så här med locket öppnat (och själva kylboxlocket avlyft, som ligger under luckan). Fattas bara att torka rent och montera i korgen i boxen.
22/3 Badbryggebelysningen blev ju som sagt lite väl svag, så nu blir det nya försök. LED-modulerna (se januari ovan) och deras kablage limmas med Sikaflex på badbryggans insida.
Det är nåååågot bättre drag i dessa armaturer.... 
.... och nu lyser det rejält under badbryggan.

Ärligt talat får vi dock se om det kommer se alltför "pimpat" ut. Båten har ju numera även belysning ur akterspegelns grabbräcken, och denna kraftiga badbryggebelysning drar faktiskt en del ström. Ok, inte så mycket men 0,7A för nöjes skull är ju kanske inte alltid motiverat. Vi får se.

25/4  På båtmässan i Göteborg hittade vi något vi saknat: En smäcker rullgardin att dra för ena takluckan när solen skiner in på skärmar och annat.
Den kan visserligen bara dras ut drygt 300 mm, men det är just vad som behövs för att hindra solen att lysa rakt in i bildskärm och instrument.
5/7 Nu har vi äntligen fått dynorna till akterdäcket. Som vanligt ett helt perfekt jobb av Karolina !
För att inte behöva plocka bort dynan på akterbänken när den fälls ner för att kunna öppna luckan, har dynan försetts med tre band i bakkanten. Dessa går ner under bänken och sitter fast med tryckknapp på undersidan. Då hänger dynan kvar på bänken i alla lägen.
29/7  Lägger in ett par bilder från sommarens båtturer.

Nästan lite bibliskt över denna bild, skulle bara varit en stor båt mitt i solstrålen också...

Vi valde att bryta båtgänget lite tidigare än de andra och sträckkörde de 45 sjömilen hem. Det tog sin tid i rätt kraftig sjö och precis i kanten på en regnfront..
Kunde inte låta bli att ta denna bild någon timme efter hemkomsten, där kvällssolen lyser på regnet i öster. (Att det blåste en del syns om inte annat på björken närmast vattnet)
1/10 Båten är förberedd för tömning av septiktanken via däcksförskruvning istället för i vattnet. Men när jag gjorde detta för snart åtta (!) år sedan var det lite si och så med hur anslutningen skulle se ut.

Nu finns emellertid en ISO-standard, som verkar vara den de flesta tömningsstationer kommer följa (1 1/2" invändig gänga). Införskaffar därför en ny däcksförskruvning. Men vajern som gör att man inte tappar bort locket måste bort. Annars blir det svårt att skruva i en tömningsslang uppifrån....

Förskruvningen byts ut. Tacksamt märker jag att hålbilden är exakt densamma som för det gamla beslaget.
Båten har sedan tidigare en T-koppling med kranar i tankens botten, för att öppna till vattnet eller till däck.
8/10  Men den nya standarden ställer också krav på tankavluftningens dimensioner. 

Tanken töms med kraftigt sug, och det är viktigt att avluftningen har tillräckligt grovlek så att det inte uppstår undertryck i tanken som i värsta fall kan få den att kollapsa.

Detta är avluftningen - med 13 mm slang och ett hål som knappt är en centimeter.

Standarden kräver minst 19 mm (16 mm i vissa specialfall), så jag siktar på att sätta dit 25 mm slang för att vara på den säkra sidan.

Hålet i skrovsidan måste borras upp för att passa den större genomföringen.
För att den inte skall snurra när muttern skruvas dit på insidan, är silvertejp en bra hjälpande extrahand.
Lossar genomföringen för luftningen i septiktanken. Eller rättare sagt - den gick av vid flänsen i samband med demonteringsförsöket !
De spännande ångorna från kemikaliesammansättningen i toatanken har tydligen gått ordentligt illa vid mässingsmetallen på genomföringen. Frågan är om de andra genomföringarna är lika illa åtgångna.....
Den nya blir därför i plast. Här är den monterad i tanken.
Inspektionsluckan skymtas till vänster, och det var inga större problem att komma åt inifrån vid genomföringsbytet. Och visst luktar det illa när locket är borta, men inte värre än att man står ut med det.
Eftersom tanken inte ligger i "boutrymme" utan i maskinrummet, bryr jag mig inte om att använda lukttät slang. Vanlig armerad 25 mm plastslang får duga.
Den nya genomföringen.
Jag gillar genomföringarna Hjertmans säljer med rostfri utsida och resten i plast. Snygga, prisvärda och verkar hållbara.
Ett problem med placeringen av däckstömningen på vår båt är att pulpiten är ivägen rakt uppåt. Men eftersom däcksförskruvningen har standard 1 1/2"-gänga är det smidigt löst med en rörvinkel och en gängad muff.
Nu kan tömningen anslutas utan problem, och dessutom befinner sig anslutningen på båtens utsida (lätt att spola av om det slabbar).
I händelse av att en tömningsstation har gammal konisk anslutning, har jag skaffat ytterligare en adapter som passar.