Dagbok


24/4 Kan man tänka sig - nu händer det något på båtprojektfronten igen !

Varvet har ju ändrat formarna och byggt bort en stor del av "indragningen" under vattenlinjen. På så sätt har bärigheten ökat och båten blivit mer okänslig för lastförflyttning i planingsfart.

Jag har tänkt göra samma sak, fast det blir som en påbyggnad istället. Därför måste aktern rensas från trimplan m.m.

Bärplanet skall bort, vilket var lättare sagt än gjort. Frikostigt med Sikaflex gjorde att det fick sågas loss med ett bågfilsblad..

NB monterar inget bärplan längre. Eftersom jag har det, tänker jag dock kapa isär det och återmontera mittdelen mellan utbyggnaderna sedan.

Största jobbet är nästan att malla och bygga formarna....
....men efter lite skytteltrafik mellan hemmet och båten tror jag de skall passa. 

Tanken är alltså att göra färdigt de två påbyggnaderna hemma och sedan montera dem på båten. Eftersom hållfasthetskravet är högt, kommer jag att skruva fast dem i befintligt skrov först, och sedan plasta ihop skarven. Då hänger inte all hållfasthet på plastningen mellan påbyggnaderna och befintligt skrov..

26/4  Formarna spacklas. Alla hörn och kanter får en snygg liten radie genom att jämna ut spacklet med en M8-bricka. Det blir ingen jättehög finish på det hela, men det är ju under vattenlinjen och kommer att döljas av epoxi och bottenfärg. 

Efter spacklingen vaxades formen (vanligt krämvax) och ett lager gelcoat penslades på.

27/4 Ena "lådan" nästan färdigplastad (endast den tvärgående förstärkningen saknas). För att ytterligare stadga upp botten är den gjord i "sandwich" med en 10 mm polyuretanskiva som distansmaterial.

Jag fick problem med accelererande härdning på några ställen, och temperaturen skenade (trots rätt mängd härdare). Det bildades därför några gasblåsor på sista lagren, men det får jag leva med. Skall dra ner mängden härdare på den andra "lådan".....

30/4 Här är den ena "baljan" färdig och renskuren.
Jag har slutat köpa speciella släppmedel. Detta är vad jag tycker fungerar allra bäst - vanligt bilvax i krämform (Biltema) !  Det man plastat släpper otroligt fint från formen, t.o.m. där formen består av obehandlat trä som vaxats.
1/5 Här är babords "balja" sedd från insidan. 
Avgasutblåset blir längst bak på höger sida i bilden. Jag vet fortfarande inte var NB Marine satt det, men det spelar ingen roll nu. Det kommer att mynna precis i/under vattenlinjen och rakt ut i strömmande vatten. Det sistnämnda tycker jag är en konstruktionsmiss i originalutförandet, där avgaserna mynnar rakt ner en bit in från båtens sida. Avgaserna kommer upp i aktern, mitt i turbulensen bakom båten och svärtar ner onödigt mycket. Eller t.o.m. dras in på akterdäck.

Skruvkanten som skall ligga an mot båtens botten fräses jämn.

Jag använde från c:a 10 lager glasfiber på sidorna ökande till 14 i botten (med polyuretanskiva 10 mm i mitten). Det gick åt 15-16 kg polyester per "balja". Aluminiumrollern använde jag inte alls denna gång, alla luftblåser drogs enklare ut med den breda penseln.

Ett hett (ha,ha) tips är att bara lägga 5-6 lager åt gången och sedan låta det härda. Annars blir det lätt temperaturrusning eftersom det blir mycket och tjockt som börjar härda ungefär samtidigt. Och samtidigt blir det, eftersom temperaturen stiger när det först lagda börjar härda så drar det snabbt med sig även senare lagda skikt.
 

NB870-formen som min båt stöpts i är inte riktigt rak och symmetrisk mellan styrbord och babord. Visst, det skiljer inte mycket, men där babords botten slutar i aktern är inte kanten rak utan buktar c:a 5 mm på mitten. Jag gjorde därför formen likadan, just vid anslutningen mot befintligt skrov.

Men infästningen kommer att ske med en aluminiumprofil, och för att få även den att vilja böja sig så behövde den slitsas på några ställen.
 

Gamla avgasutblåset och hålet för akterpropellern måste plastas igen. I alla fall det sistnämnda, avgasutblåshålet kommer ju förhoppningsvis att ha en vattentät låda på andra sidan.....

Tänkte plasta det mesta utifrån, så jag tejpade en välvaxad skiva på insidan.

Så långt allt väl, men..... 
....man skall inte lägga för många lager vått-i-vått när man plastar upp-och-ner. Men så är det - "bara ett till...".

Det är ingen död manet eller amöba på bilden. Det är den färdiga plastningen med lite för många blöta lager polyester och glasfiber som inte hade lust att hänga kvar på båten längre.

Gör om det hela, nu med bara 3-4 lager vått-i-vått åt gången med mycket bättre resultat.

Förlängningen kommer visserligen att skruvas fast med försänkta skruvar, men utanpå detta skall det plastas. Därför behöver ren glasfiber slipas/ruggas fram där plastningsskarven kommer att bli. 
Inget kul jobb - det dammar, ryker och kliar !
Styrbords förlängning är nästan färdigjusterad, och provmonteras.
Ur en annan vinkel.
Jag är medveten om att det är lite svårt att få en helhetsbild, men det är så mycket täckställning, presenning, tampar och dunkar att det är svårt att få ett vettigt foto. Dessutom står båten utefter en vägg på den här sidan, så jag får inte med mer med kamerans begränsade vidvinkel.
3/5 Det är många skruvar som skall sättas bricka och mutter på från insidan, men den äldsta av barnen är så stor nu (7 år) att hon fixar att hjälpa till med det. Riktigt bra, dessutom !
Så här ser det ut på vår båt nu....
...och jämfört med varvets 870-skrov efter modifieringen så skiljer det inte mycket. 
Min påbyggnad är några centimeter längre, men varvets är å andra sidan någon centimeter bredare eftersom "indragningen" nedtill på skrovsidan saknas i deras modifierade variant.
Här ses skruvförbandet som håller "baljorna" på plats.
4/5 Under båten går det ju inte att ha en fläns att skruva i, så där kommer aluminiumprofilen på en av bilderna ovan in. Den sitter skruvad i skrovet, och den nya biten dras fast i aluminiumprofilen via skruvar som sitter i gängade hål.
Här är samma skarv (fast på babord) igenplastad med fem lager. När dessa härdat lade jag ytterligare ett par lager. Sedan är tanken att slipa lätt och spackla det hela jämnt.

Innan kvällen blev alltför sen så var allt färdigplastat. Men det tog nästan en hel dag med renslipande (fy sjutton vad det sticks och dammar) och efterföljande plastning. 
Och det är tur att jag skall till frisören snart, för jag har fått polyester även i håret.....:-(.

9/5 Det mesta är uppspacklat med polyesterspackel (med glasfibertrådar) och slipat till någorlunda jämnhet. Jag är ärligt talat inte speciellt noga med finishen, eftersom det ligger under vattenytan och döljs av bottenfärg.....
11/5  Tänkte först spruta på gelcoat, men det blåste för mycket. Har istället penslat och rollat med ett inte alltför jämnt resultat som följd. Nåja, det skall putsas jämnt och sedan läggs ett lager topcoat på.
Har också tagit upp hål för akterpropellern.
I "taket" rakt ovanför hålet (inne i "lådutrymmet") är numera också ett hål uppsågat för en inspektionslucka. Genom denna kan man sedan serva akterpropellern.
13/5 Nu är akterpropellertrumman på plats, likaså trimplanen.
Någon undrade hur jag skulle lösa det med just trimplanen, och kolvarna/cylindrarna får faktiskt plats här också (Bennet med extra korta cylindrar). Men de kan inte placeras riktigt ända ute i kanten, för där är höjden för låg.
Idag har jag ingen medhjälpare som kan hålla emot på andra sidan, så det får bli hjälp av silvertejpen.

På bilden monteras förskruvningen för kabelgenomföringen till lägesgivaren.

15/5 Klart !
(Nja, nästan. Silvertejpen skall tas bort när Sikaflexen stelnat).
Här syns luckan (provisoriskt monterad) genom vilken man kommer åt akterpropellern. 

Luckorna och övertäckning av "hålen" fyller två funktioner - dels hindrar det saker från att ramla ner i mellanutrymmet, dels så hindrar det alltför våldsam vatteninträngning i båten om något katastrofalt skulle hända som att påbyggnaden skulle lossna....

På bilden syns även skruvförbandet tydligt, som tillsammans med plastningen håller påbyggnaden på plats.

16/5 Trimplanens hydraulanslutningar och lägesgivarens genomföring kommar man i fortsättningen åt.....
......genom en liten inspektionslucka.
18/5 I sommar kanske vi skaffar ett ankarspel och monterar på. Men då behövs en liten extra box ovanpå ena förvaringsfacket - det är bara 35 cm djupt. Tror ankarspelen vill ha åtminstone en 50 cm djup "box" att släppa ner linan/kättingen i. Har därför gjort en form. 

Visst, man skall inte köra för många projekt samtidigt. Men, men.....

23/5 Ni har sett hur det ser ut när jag plastar innan, så här är den färdiga boxen. Denna gång lade jag rejält med gelcoat i formen först, så den räckte att polera på.
Boxen på sin slutliga plats. Den är svagt svängd för att följa kanten, men det syns inte så tydligt på bilden.

Luckan och boxen m.m. ligger bara löst än så länge.

Resten av båten är ju "plastpestbehandlad" med flera lager epoxi under grundfärgen, så jag gör detsamma även på tillbyggnaden.
Avgasutblåset har fått en bit på c:a 20 cm påsvetsad (tack, Jesper) för att trots den nya placeringen nå upp..... 
26/5 ...över vattenlinjen. Jag vill nämligen inte lägga slanganslutningen under vattenlinjen. På bilden är den skummad fast till det "gamla" skrovet vid genomgången.

Fick också för mig att kolla om motorbatteriet var ok och om motorn gick igång - det är ju sjösättning snart. Det var dumt. I synnerhet som jag gjorde detta innan jag monterat på slangen på avgasutblåset. Jo, motorn startade och nu har jag också torkat upp allt glykolvatten som kom ur slangen....

Med lite bottenmålning så är utbyggnadens skarv i princip osynlig.
Genom ett litet dräneringshål in i det "nya" utrymmet kan vi upptäcka om det mot förmodan skulle läcka in vatten där.
Verktygslådan har fått en ny plats, och hålls kvar där med några aluminiumprofiler som satts fast med Sikaflex.
31/5 Dags för den vanliga vårrustningen. Lite sent kanske, men det har ju sina skäl....

Före vattenavskiljarfiltret har jag ett billigt "skräpfilter" som aldrig bytts innan. Passar på att göra det (Lantmännen, kostar bara ett par tior).

Plasttankarna som båten har i original (och som även vi har) tenderar att tappa formen och bukta ut här och var efter ett par år. Speciellt gäller detta dieseltankarna. 
För att hålle dem någorlunda rektangulära och med raka sidor får varje tank en "ram" av aluminiumprofil (20x20 mm) med en genomgående rostfri gängad stång.
På länspumpen från kölsvinet sitter en sil. Inte heller rensad på ett tag, som synes....
Inte nog med att impellerpumpen sitter bedrövligt illa till - jag lyckades nog dra skruvarna lite hårt också så att två skruvskallar gick i bitar !  Visst, problemet kunde skjutits på tills nästa gång locket skulle av, men om denna nästa gång sker ute på sjön blir det inte skoj....

Borra gick inte. Inte ens med vinkelväxel på borrmaskinen gick det att komma åt. Tills sist fick jag bort locket och skruvarna genom att slipa ner skallarna med en Dremel.

Alltid är det något....