Dagbok
maj-juli 2007
1/5 Vi har långt gångna funderingar på att flytta vattentanken till utrymmet under stickkojen. Dels skulle borttagandet av befintlig vattentank ge en bra tillgänglighet till den svåråtkomliga impellern, dels flyttas vikten lite framåt och mot mitten. Fast det sistnämnda är egentligen inte så viktigt.
Vi har haft problem med propelleraxeltätningen ända sedan båten levererades. Inte så att det läckt in så mycket vatten, däremot har fettet inte velat stanna kvar inuti tätningen. Inte blev det bättre av en massa desinformation om hur den skulle skötas - varvet skriver tyvärr heller inget om tätningen i båtens manual. 
Ett par mejslar knackas in, varefter axeln kan dras ur klämflänsen. Som tur är räcker utrymmet precis innan propellern tar i rodret, så vi slipper demontera rodret också.
Allt är fyllt av fett. För att lösa upp det som är kvar efter avtorkning blir medicinen rikligt med "motortvätt". Den nya tätningen är känslig för fett och olja på tätytorna.
Den nya tätningen vi köpt är vattenkyld och helt underhållsfri. Tätytorna är en grafitbussning och en polerad ring i rostfritt (syns högst upp mot klämflänsen). På bilden är bälgen injusterad, men den rostfria ringen är ännu inte slutmonterad mot grafitbussningen.
Axeln skjuts helt på plats igen. Klämflänsen skall dras med rätt moment.
Färdigmonterat.
Återstår "bara" att avleda lite kylvatten och ansluta till tätningen.
Slangen mellan sista värmeväxlaren och avgaskröken kapas och förses med ett T-rör. Nu fattas bara slangen ner till axeltätningen.
Visst är det märkligt att luckor man köper dyrt hos båttillbehörskedjor inte ens är gjorda i plast som klarar solljus utan att gulna ?  Det är tydligen en överraskning att de kan bli exponerade för ljus.....:-((.

Denna lucka är fyra år gammal och ser bedrövligt gul ut, förutom på de ställen där ljuset inte kommit åt. Där är den lika vit som när den var ny. På bilden syns luckans karakteristiska "lås" tydligt - passa Er alltså för den här modellen.

Datorn uppgraderades i höstas med bl a ett litet trevligt nätaggregat för mobilbruk. Det har dock en mindre trevlig baksida, som oftast inte uppmärksammas - det genererar kraftiga radiostörningar !

På vår båt konstaterades att det mesta verkade komma via elsystemet, dvs gick baklänges ut via datorns pluskabel som sedan, tillsammans med resten av elkablarna i båten, fungerade som antenner. Störningarna är så kraftiga att en tydligt läsbar VHF-station med bara svagt brus blir helt oläslig så fort datorn slås på. Så går inte att ha det.

Precis vid spänningskontakten i chassiet (där matningen kommer in i lådan) monteras ett par kondensatorer mellan plus och chassie (1nF och 100nF). Plusledningen lindades som synes också upp på en ferritring precis innanför....
...och även något varv i dess andra ände, intill nätaggregatskortet.
För säkerhets skull läggs också en ferrit av "kläm om"-typ kring alla matningsspänningar ut från kortet inuti lådan. Om denna egentligen har så stor betydelse vet jag dock inte. 
Att mäta är att veta. För att se hur mycket nytta det hela gjorde, fixades en liten "HF-pickup", en transformatorslinga runt pluskabeln. Med denna kan vi få en relativ nivå på störningarna och göra en "före"-/"efter"-mätning
På spektrumanalysatorn ses störnivån från 155-165 MHz med 160 MHz i mitten. Som synes är det så tätt med störningar att det mest kan liknas vid en enda brusmatta. Detta är utan filterkomponenter.
Här är hur det ser ut efter att filterkomponenterna monterats. Även om de inte är monterade helt efter skolboken, är störnivån i pluskabeln ändå sänkt med minst 20 dB (det är 10dB/ruta på bilden). 20 dB sänkning betyder att störspänningen sjunkt till en tiondel, och att utstrålad effekt blivit en hundradel av nivån utan filter.

Rent praktiskt kan man nu höra en liten skillnad på en svag station när datorn slås på, men det är marginellt. Och jämfört med tidigare som natt och dag. Nu återstår att fixa en av skärmarna också, datorn var den värsta (men inte enda) boven.

1/6 Innan båten sjösätts vill vi ha på kapellet som köptes i höstas. Att transportera ner det till hamnen var en liten utmaning - bredden på bågarna är c:a 3m. Men med lite extra träbitar som stöd gick det bra.

Däremot har vi lagt ner idén att flytta vattentanken. Det är för mycket jobb, och den förbättring i form av förenklat impellerbyte står inte i proportion till vad en ny vattentank innebär. I alla fall känns det inte så nu.

Hade väldigt svårt att få en hyfsad spänst på kapellet på akterväggen. Det visade sig att den bågen fått en rejäl knäck (transportskada ?), men med lite träbitar och gymnastiska småhopp gick det att bocka om röret.
Det är inte enkelt att få dit alla "knappar" på rätt ställen. Dessutom är detta kapellet inget under av passform, men det verkar det vara få som är. Lite småskrynkligt är det även på tillverkarens egna bilder som jag fick. Formen det skall passa mot på båten är ju dessutom lite besvärlig framme på sidorna. Men det blev hyfsat i alla fall.....
"Norska knappar" monteras på otaliga ställen.
Vilken höjdare !

Båten fick plötsligt ett rum till, ett stort uterum. Alla sidor går att ta bort eller i vart fall rulla upp, så man kan ha det som enkelt soltak också. Varför har vi inte skaffat ett kapell tidigare ?

För att kunna spänna och justera lite i efterhand valde vi till skenor och ställbara fästen. Vet inte hur mycket nytta det blir med dem, men man kan ju enkelt slacka ner eller spänna upp kapellet som man vill om det skall monteras/demonteras. Och efter en tvätt kanske det har krympt ?
Dålig bild, men så här blev det i alla fall.
Däcksluckorna är inte riktigt formstabila. De slår sig och blir uppåtböjda i kanterna. Flexiteek på ena sidan gör antagligen också sitt till. Tror dock NB Marine bytt utförande på senare NB870, och gör nu luckorna i vanlig glasfiber.

Ett par aluminiumprofiler på insidan håller dock luckan i rätt form.

13/6 Värmaren vi satte i när båten byggdes (D1L) är i klenaste laget för båten. Nu har vi gjort slag i saken och beställt en Eberspächer D4 Airtronic istället. Borde bli viss skillnad, 4000W jämfört med 1700W. Dessutom har den flera effektsteg.

Idag kom äntligen värmaren efter en del leveransstrul. Jag och barnen hade som synes julafton på hallgolvet.....

Gamla värmaren demonterad, och den nya inspekterar sin plats. Egentligen skall den sitta en liten bit upp i hörnet på skrovsidan (styrbords akter), men jag fick avbryta monteringen eftersom det behövs en platta att sätta den på. Den här är ju ganska mycket större till formatet än den gamla.
Och mycket ny kabel är det. Som dessutom skall träs genom nästan hela båten. Usch....
Den nya termostaten och temperatursensorn på den gamlas plats.
17/6  Den gamla värmarens friskluftsintag är för klent, och ett galler framför bromsar luftflödet ytterligare. Det går inte med en D4 Airtronic, eftersom redan storleken på intaget i sig (75 mm) är i minsta laget. Värmaren fick för dåligt luftflöde och stängde av.
En bit utsågad ur en besticklåda och en slangstos i kombination med.....
....ett större rektangulärt galler blev lösningen. Visserligen kunde man kanske ha tagit friskluften från något stuvfack eller "maskinrummet", men vi ville ha garanterad friskluft.
Dävertarna till gummibåten satt tidigare fästade mot pulpiträcket, men det gick inte längre eftersom kapellet går på utsidan av räcket.
Fick hjälp att göra nya rostfria fästen som bultades på akterspegeln. Blev stadigare än den förra lösningen, och dessutom går kapellet fritt. Tack Hannu (och även dottern Rebecka 6 år som satt inne i skrovsidan och faktiskt på egen hand monterade brickorna och muttrarna samt höll emot när vi skruvade fast det hela).
Det har varit priskrig på diesel & bensin. Jag missade det allra billigaste (ytterligare 30 öre lägre), men det var ändå billigt nog för att vara värt att tanka upp båten med dunkar. Tror dieseln kostar 12:- på sjömacken. 

Men många dunkar blev det.....

En annan sak på önskelistan är en gardin på förpiksluckan. Inget roligt att vakna med solen i ögonen klockan fyra.

Hjertmans har en kombinerad mörk- och myggnätsgardin. Inte billig, men det är ju inget i båtsammanhang. Har tittat på en liknande och billigare för husvagn, men på en husvagn är nästan allt beigefärgat och skall helst se ut som något från 70-talet. Dessutom är det av viktskäl (?) ofta mycket mer "smäck" över konstruktionen.

Gardinen monterad. Luckhålet är exakt 50 cm, men vi köpte en 60 cm-gardin för att få lite överlappning på sidorna.
Gardinen fördragen.
1/7 Vi har haft ett bord till akterdäcket i ett par år, men nu äntligen blev det av att göra några trälister med bult och vingmutter för att fästa bordet på undersidan av ena akterdäcksluckan. Gasfjädrarna är starka, och det är inga problem alls med den extra vikt bordet innebär.
15/7 Denna syn kommer man inte att se på länge, kanske aldrig någonsin - två NB870 sida vid sida i vår hemmahamn !

Båten skall visserligen ligga på västkusten, men ägarna bor inte långt härifrån och ville sjösätta den nära hemifrån för att prova och justera in allt. Också ett halvfabrikat med en mästerligt vacker inredning.

25/7 Inspirerad av grannbåten plockar jag bort mina halvfula täcklister, klädda med takbeklädnadsmaterial. Jag har alltid retat mig på dessa, eftersom kanterna inte blev raka.
Nya lister görs i 8 mm ek.
30/7 Gör ett försök att limma upp dem istället för att skruva. Innertaket är dock miserabelt fastskruvat i skarven (varvets slarvjobb) och hölls mest fast av listen på ena sidan, så vi får se om det går.

Mycket trälister blev det för att tvinga trälisten till närkontakt med taket.

Passade på att limma fast en hörnlist som släppt lite också. Båten är ju i för 5:e säsongen i år, så ett visst underhåll får man räkna med.