Dagbok


5/9 Inte gjort något "projekt" i båten på lång tid nu, men måste i alla fall skriva något. 

Vi börjar så smått fundera på upptagning, och sedan blir det en del uppdateringar...;-).

7/9 Nu på hösten märks det speciellt att dagarna blir kortare. Redan vid 8-tiden börjar det mörkna, och en bogstrålkastare skulle inte sitta fel.

Att fälla in något i skrovsidan är dock inte speciellt tilltalande - gillar inte att såga upp stora hål. Har istället funderat på att sätta något under peket/bogsprötet. 

Arbetsstrålkastare finns i olika prisklasser och utförande - från under hundralappen till det sexdubbla hos Watski. Hjertmans har en marinanpassad variant för en hyfsad peng.
Här har jag gjort två egna fästvinklar och monterat kabeln på lampan.
Här är den monterad. Av estetiska skäl ville jag att den skulle döljas av peket och inte hänga ner alltför mycket. Nackdelen blir då att stävstegen skymmer ljuset ganska rejält när den inte är nerfälld, men jag räknar med att det kommer att lysa tillräckligt i alla fall. För att lysa smalt och långt har vi ju dessutom redan strålkastaren på taket.
Visserligen skulle man ganska enkelt kunnat peta in kabeln innanför panelen. Men en kabel som är lätt att peta in, tenderar också till att trilla ut förr eller senare.
Demonterar därför takpanelen på SB i förpik och lägger kabeln innanför denna. Den fortsätter sedan genom "ankarboxen" fram till strålkastaren.
Samma procedur inne på toaletten - bort med takpanelen och in med kabeln innanför.
Och nog lyser det ! 
Det hade hunnit bli rejält mörkt när det var dags att prova vid 21-tiden. Visserligen dämpar stegen ljuset i en del sektorer, men det finns som synes mycket att ta av....;-).
Så här ser det ut från förarplats. Fördelen med bog- istället för takstrålkastare är att inget ljus träffar däck och kan förstöra mörkerseendet.

Man kan helt klart använda 1 1/2 timme och ett par hundralappar till något sämre.

26/9 Inte uppdaterat "Dagboken" på ett tag - jobbet och allt möjligt annat har tagit sin tid. 

Emellertid kände vi att det var dags för avrundning av båtsäsongen, så nu är "MyWay" uppe på land. Och redo för lite höst/vinterprojekt....;-).

3/10 Idag monterades akterpropellrarna bort. Inte för att det inte fungerade, men i blåsiga till-/frånläggningssituationer när aktern driver eller drar mot något dyrt (eller grunt) är de för klena. Tillsammans gav de under 1 hk, och det är för lite på en så stor båt. Eftersom Sleipner nu äntligen kommer med en 125 mm aktertunnel blir det en "riktig" på 2-3 hk istället.
Har man en gång haft en akterpropeller på en större båt (med roder/rak axel) så vill man inte vara utan. Alla som tycker något annat har antagligen ingen egen erfarenhet ;-).
Den ena kommer att modifieras tillbaka och återgå till tjänst som utombordsmotor. Vi funderar nämligen på att skaffa en gummibåt till nästa säsong.

Hålen efter akterpropellrarna skall plastas igen. Här har jag skrapat bort all Sikaflex och slipat genom bottenfärg & epoxi. Man blev plötsligt påmind om hur mycket glasfiberdamm kliar....

Efter platsningen läggs ett lager gelcoat på insidan, enbart av estetiska och praktiska skäl. Igenplastningen blir därefter i princip osynlig. 
Ytan är dessutom målad med gelcoat i original (och lätt att torka ren).
Demonterade akterbänken idag också. Den gjordes som bekant i trä (stavlimmad ek), men trots sju lager lack har den slagit sig och ser allmänt hemsk ut efter denna sommaren. Å andra sidan slog sig en del annat också som jag gjorde ur samma skiva - saker som aldrig ens blivit utsatta för regn !  Tror därför man får skylla en del på kvaliteten på skivan (från en känd dansk byggvaruhuskedja).

Det blir plastning av en ny under de närmaste veckorna !

6/10 Det är ett rent elände att ta bort Flexiteeken från akterbänken. Inget fel på limmets vidhäftning i alla fall. Fick göra en speciell anordning så jag enkelt kan skära limmet, bit för bit. Dunken fungerar som tyngd och drar av Flexiteeken allteftersom den skärs loss.

Det var vatten mellan limmet och träet på vissa ställen. Alltså hade det trängt rakt genom skivan, alternativt har träet varit extremt fuktigt vid tillverkningen...:-(.

10/10 Efter att den gamla akterbänken demonterats, såg det ju inte så kul ut. Smuts, Sikaflex och totalt tolv skruvhål (som inte lär passa sedan)......
...men efter att de gamla gångjärnshålen spacklats igen och allt putsats upp, är aktern nu redo för den nya bänken. Formen har påbörjats :-).

Man blir dock påmind om byggtiden för snart två år sedan - ikväll var det drygt 0-gradigt och blåste fruktansvärt. Skillnaden är dock att man är betydligt bekvämare nu, eftersom det inte är ett måste att jobba med båten....

12/10 Håller som bäst på med formen för akterbänken. Eftersom jag bara skall göra ett exemplar och formen är simpel, gör jag den direkt utan att först göra en plugg att forma den kring. Det som inte blir helt perfekt kan jag lika gärna putsa på den färdigplastade bänken istället för på formen. Men vacker är den inte (än).

De rundade hörnen (uppe till höger i bild) var lite luriga att få till. Men lösningen var plexiglas som hettades upp med värmepistol. Då blev den väldigt formbar och kunde böjas, för att åter bli styv när den svalnade.

14/10 Nu är första lagret gelcoat på. Lägger det i två omgångar, det rinner så förtvivlat annars...
16/10 Etapp 1 klar....
...och här provas distansmaterialet samt förstärkningarna. De senare plastades fast först för att få ett bra genomgående fäste. Som vanligt tog det betydligt längre tid än vad jag trott, totalt 4-5 timmar. 

För den som har tänkt sig något liknande så lade jag 6+4 lager kring sandwichlaminatet (alltså totalt 10 lager) vilka gjorde kanterna c:a 7-8 mm tjocka. Bänken är c:a 1,85 lång och 35 cm bred. Hittills har det gått åt c:a 12 m² glasfibermatta, 7 kg polyester och drygt 0,5 kg gelcoat (det mesta från Biltema).

18/10 Provbelastade bänkskivan med en upphängning liknande den som blir i båten (fyra gångjärn i bakkant, låsning i framkantens sidor, i övrigt frihängande). Med 100kg belastning mitt på och längst fram, sviktade den c:a 7 mm. Lite i mesta laget, så en förstärkning plastades in (uppe till vänster i bild, till höger syns också en distansskiva inplastad för att få låsmekanismen till rätt höjd - allt innan polyestern härdat och fortfarande är genomskinlig).

Efter att förstärkningen lagts in var svikten istället 2-3 mm vid 100 kg, så den "lilla" biten gjorde underverk....

20/10 Eländiga släppmedel. Eller vad jag nu gjorde för fel. Bänken satt som gjuten i formen trots MER släppmedel än förra gången, och det inte helt milda våldet med vilket jag slog bort formen från bänken satte sina spår i form av gelcoatskador :-((. Med en varmluftspistol fick jag den dock helt ren från formrester med betydligt mindre våld..

På bilden har jag gjort ett "sprutbås" i garaget och just sprutat på ett gelcoatytskikt efter att ha spacklat upp skadorna. Men ytskiktet blev heller inget bra (fel grejor och dålig rutin hos han som gjorde det), men efter att ha putsat bänken imorgon så tror jag nog det skall gå att få finish även på detta projekt.

Vad man kan lära sig av detta: 
Lämna bort objektet till en målerifirma/billackerare och skicka med gelcoat/härdare för att få ett proffs att lägga på ytskiktet. Den lilla pengen det kostar är det värt. Dessutom är jag tämligen rund i bollen när detta skrivs efter alla thinnerångor. Nyttigt ?  Knappast.....
21-23/10  Jodå ,det blev riktigt hyfsad finish efter att ha slipat och polerat den påsprutade gelcoaten (120-320-1000-papper + Autosol). Flyttar över låsanordningen (skjutstängerna) från gamla akterbänken.
Här är den ena färdig (på bilden utskjuten). Som synes är nu gelcoat pålagd också på undersidan.
Nu är Flexiteeken limmad också. Gick förvånansvärt bra att återlimma den, men man skall nog inte göra det ytterligare en gång.
Gångjärnen som skall hålla bänken (4 st) kommer att ge rätt stora punktbelastningar i sina skruvar där de sitter i glasfibern. För att få lite bättre spridning på trycket jämfört med en standardbricka, gjorde jag istället 4 st rätt tjocka mothållsplattor.

Klar !
Nu återstår bara att hitta någon frivillig som kan hjälpa till att montera akterbänken. Det går ju åt två personer när gångjärnen skall skruvas (en på in- och en på utsidan).....

26/10 Den frivillige montören blev hustrun. Barnvakten ställde upp några timmar så vi kunde åka till båten båda två samtidigt (tack, Josefine !). Tror det är första gången vi kunnat jobba på båten tillsammans.

Här är akterbänken monterad, nedfällt läge....

...och här är den uppfälld till sittläge. Allt gick snabbt och smidigt ända till sista skruven. På den skar naturligtvis gängan och muttern fastnade halvvägs in. Men även det löste sig till slut.