Dagbok


1/10 En sak som skall göras om är de fabriksmonterade akterdäcksluckorna. Dessa saknar avrinningskant, och det är därför alltid lite blött i boxen. I och för sig kanske en struntsak, det är ju inget vattenkänsligt som ligger i boxarna. Dessutom finns det dränering i botten, men det räcker inte riktigt för att hålla torrt.

Skivan/luckramen satt fast med två av gångjärnsskruvarna och sedan med Sikaflexliknande material. Med lite milt våld släppte ramen snällt !

2/10 Har ägnat någon timme åt att polera båten. Tänkte passa på för att slippa detta (och vaxning) i vår....
10/10 Har nu införskaffat en stavlimmad ekskiva för att rita av och göra nya lock till förvaringsboxarna. Egentligen hade befintliga lock kunnat modifieras, men eftersom akterbänken kommer att göras i samma material (och kläs med Flexiteek) så blir detta mer enhetligt.
Här är den första "kopian" urkapad. Jag gjorde dem någon cm större för att få dem att sluta helt tätt utan springa mot "insidan" av akterspegeln.
Urtaget för luckan måste sågas rakt. Men med sticksåg blir det inget vidare, och något bättre än att såga för hand kom jag inte på. Tvärs fibrerna gick det väl rätt snabbt, men att såga längs fibrerna i nästan 3 cm massiv ek med en fintandad (slö) fogsvans var lite jobbigt....
11-14/10  Inget kul att visa egentligen. Lägger på ett nytt lager lack varje kväll på akterbänken (bilden) och stuvfackslocken m.m.
17/10 Nu är äntligen fyra omgångars lackning klar. På bilden provas ena locket, men innan det är klart kommer översidan att förses med Flexiteek. Känns nästan lite synd på den nylackade ytan, men så skall det bli. Fast troligen inte förrän i vår....
23/10 Nu har jag fått hem de flesta delar till låsanordningen för akterbänken. I uppfällt läge (alltså sittbart läge) måste framkanten låsas på något sätt. Efter att ha skissat på olika utfällbara ben o.s.v. slutade det med denna lösningen: en utskjutbar "stång" som går in i beslag på förvaringsboxarnas sidor. Lättare att förstå om ett tag...;-).

Egentligen skulle jag haft 16-17 mm rostfri stång, men man får ta vad man hittar. Stängerna på bilden är gjorda av fosforbrons (!), och det borde hålla. Med sina mässingliknande egenskaper är det också lite mer lättbearbetat än rostfritt.

En distans behöver sättas fast på akterbänken. Limmar dit den så länge, och måste därför putsa bort lacken där den skall sitta. Detta är mycket viktigt eftersom trälimmet inte fäster alls på lackad yta (har jag märkt).
De plastbeslag som stången löper i (se bild ovan) är helt enkelt fästen för årklykor (Biltema). Finns i olika varianter och dimensioner, både i plast, mässing och rostfritt.

Det beslag som stången sedan skall skjutas in i (som skall sitta i förvaringsboxen) blir antingen ett årklykbeslag i aluminium eller ett kromat fäste för kapellrör. Det förstnämnda har jag redan hemma, men det andra är snyggare (och dyrare)....

29/10 Efter att ha lackat de pålimmade ekbitarna ett antal gånger, var det ikväll dags att montera "mekanismen".

Till att börja med skruvas kantbeslagen fast (årklykbeslag från Biltema).

För att inte stången skall skaka ut och repa plasten i nerfällt läge måste den gå lagom trögt. Löstes med ett par bladfjädrar i rostfritt (tack, Jan-Åke) och en liten U-profil av aluminium.
På stången skall två skruvar sitta, en för "handtaget" samt en stoppskruv så att inte hela rasket trillar ur. Även om fosforbrons är mer lättarbetat än rostfritt krävdes kylning vid borrning samt viss smörjning vid gängning.

Använde Loctite gänglåsning för att inte riskera att de skulle vibrera loss. De som dragits i trä försågs med trälim först, dels för tätning men lika mycket för att inte lossna på sikt. Kanske överdrivet, men hellre ta det säkra före det osäkra.

Här är det klart !

"Handtaget" utgörs av ett annat årklykbeslag (Watski).

Så här är det tänkt i båten. Beslaget jag håller i handen skall fällas in i förvaringsboxarna på var sida om akterbänken, och stången kan då skjutas in i detta och låsa bänken i uppfällt läge.
2/11 Monterar ramarna kring stuvutrymmenas luckor i hörnen på akterdäcket. Mest tidsödande var att maskera för att slippa få Sikaflex på fel ställe.... 
Här är tätningslisten monterad som skall fungera som "kant" så att regnvatten inte rinner ner i boxen. På sikt kanske det istället blir en plastremsa eller kanske t.o.m. en plastad kant. Men vi börjar så här.

14/11 Allt går trögt. Motivationen för att jobba med båten är inte på topp. Just nu känns det lååångt till nästa sommar.
Akterbänken skall monteras så snart jag fått motivation att engagera ytterligare en person - man kan inte både skruva och hålla emot samtidigt.

I brist på annat lägger jag in en bild från en del av uppläggningsplatsen i hamnen, en typisk gråmulen höstdag. Hamnen har för övrigt redan haft sitt första tunna istäcke för säsongen.
 

19/11 Ikväll hade jag lite mer inspiration. Och "tältet" har ju takbelysning även i år, så det går utmärkt att greja med båten även om det är becksvart ute.....
Till värmaren har vi haft en komplett uppsättning ljuddämpare, men eftersom det var trångt och inte kändes helt nödvändigt kom en av dem aldrig på plats. Det är ljuddämparen till insugningsluften, som på vår båt tas in via en ventil på akterdäck. Visserligen är ljudet inte så störande, men jag tänkte i alla fall se om det blir någon skillnad.
Nu är den på plats !

Eftersom slangarna måste ha svanhalsar för att vatten inte skall rinna in, blir det snabbt trångt. Dessutom underlättar det inte att värmaren är "bakvänd", alltså med värmeutblåset akterut och luftintaget mot fören (nej, den går inte att vända om glödstiftet skall kunna bytas enkelt).

Och visst blev det skillnad i ljudnivå. Såpass mycket att jag absolut kan rekommendera luftljuddämpare även på insugsluften, även om den kostar en slant.

Halogenarmaturer som enligt varutexten skall vara gjorda i pulverlackerad aluminium. Konstig aluminum som rostar...:-(.
Man kan tyvärr inte lita på något, dessa har suttit en sommar på takutsticket för att lysa upp akterdäck och är redan anfrätta.
Monterar ett par i äkta plast (IP44-klassade) från Clas i sjön. De lär ju inte rosta i alla fall.
Missade dock att de skulle skruvas fast, inte snäppas (rediga grejor hos Clas). Får ta med borrmaskinen nästa gång.
Jag har nu tyvärr fått bekräftat att enda sättet att uppdatera sajten i fortsättningen är att ringa upp via modem på ett speciellt Tele2-anslutet abonnemang (trots att jag betalar för bl a denna sajtplats).
Detta är naturligtvis ohållbart i längden, och jag arbetar just nu med att flytta NB870-sidorna till en ny domän på ett fristående webbhotell. Sannolikt kommer även lite extra godis på sajten i samband med detta. Vi får se.......
25/11 Idag var "nästa gång" som nämnts ovan, och här skruvas de nya halogenarmaturerna fast.
Klart !  Varde ljus igen....
30/11 Idag fick jag lite hjälp (tack, Johan !), så akterbänken kom på plats. 
Här är den i nedfällt läge....
...och här ur en annan vinkel. Beslaget som "låsstången" skjuts in i är ett vanligt infällt kapellfäste (för upp till 18 mm kapellrör). I bakkant hänger bänken i fyra gångjärn på en "bräda" mot aktern. I uppfällt läge vilar bänken ovanpå denna, och gångjärnen belastas egentligen aldrig med mer än skivans egna tyngd.

Fråga mig inte varför det då blev fyra, det hade räckt med två gångjärn.

Här är bänken uppfälld. I detta läge går det inte att öppna däcksluckan, därför ville vi ha en mycket enkel lösning för att fälla bänken. 
Framemot våren skall dessa träytor förses med "fuskteak" samma typ som på peket (Flexiteek).
Här är en närbild av låsningen i uppfällt läge. 
Idag är det 1:a advent. Avslutar därför dagens uppdatering med en bild som jag för en gångs skull inte tagit i båten.
14/12 Det blir inte mycket arbetat med båten nu i jultider. Fortsätter dock lite med ett dåligt samvete - elschemat är inte färdigt. Det skall handritas klart, sedan renritas i datorn.
21/12 Ikväll har vinden tilltagit samtidigt som temperaturen faller, och SMHI varnar för snökaos. 

Snön hade just börjat yra när denna bild togs på vår alltmer lutande utegran. Inget mer görs med båten före jul, möjligen att den tittas till när vinden avtagit.

Passar på att önska alla en riktigt God Jul !