Dagbok


1/8 Nu har vi varit ute och bott i båten på en liten "minisemester". Stickkojen blev som synes barnkammare.
Här skymtas en bekant formation vid horisonten - nästan hemma !

Har man inte haft båt i Vättern är det kanske svårt att ha en uppfattning om avstånden. Vi har t ex längre till Göta kanals mynning i Vättern än vad Göteborgarna har över till Danmark. Lägg där till att vågor och vind kan växla på det mest konstiga sätt som är svårt att förstå om man inte upplevt det. Men idag var det i stort sett spegelblankt.

Passar på att visa en bild på de färdiga ligg- och sittdynorna i förpiken. Tapetseraren hade lite klurande med att malla alla konstiga vinklar, men passformen blev som synes ypperlig !
Generellt tycker vi båtens egenskaper är mycket bra - vänder på en femöring, smidig vid tilläggning och går kursstabilt i alla farter. Det enda som vi inte riktigt blivit kloka på är bränsleförbrukningen.

En orsak (dock troligen inte hela förklaringen) har visat sig vara att tankarnas påstämplade rymdangivelse "200 liter" är optimistisk. NB Marine är visserligen lite mer försiktiga och anger den till 190 (x2), men i praktiken kan man knappast fylla i mer än 175 liter per tank. Eftersom tankarna saknar skvalpskott bör man nog inte heller tömma tanken mer än till 50 liter. Nåja, 300 liter "disponibel bränslemängd" räcker ju ett tag.

Men vill man ha 50 liter kvar när det är dags att tanka, kommer det dock i praktiken vara 50 liter i "reservtanken" också (p.g.a. utjämningsslangen). Det gör att det som från början var 400 liter (eller 380) nu är nere i 250. Rätt högt på prioritetslistan står därför installation av en pump, med vilken man (efter stängning av utjämningskranarna) aktivt kan pumpa över återstående bränsle från reservtanken. På så sätt kan tankarna utnyttjas bättre.

För att få bättre koll har vi också passat på att märka upp tankarna med litermarkeringar.

6/8 Det händer ibland att invertern stänger av p.g.a. överbelastning när mikrovågsugnen körs. Detta är irriterande, dels eftersom invertern effektmässigt skall klara det, dels händer det alltid när man har bråttom....

En mikrovågsugn har i allmänhet ingen stabilisering till magnetronen (den som alstrar mikrovågorna), utan uteffekten är beroende av matningsspänningen. Mätningar har nu visat att just detta ex. både lämnar och drar 10% mer effekt än vad som är påstämplat som "max". Dessutom är den som belastning väldigt induktiv, så jag gjorde en modifiering med en serieresistans på några ohm till högspänningstrafon. Efter modifieringen sjönk både in- och uteffekt till att bli den nominella, samtidigt som den borde bli en "snällare" last för invertern. Får se om det fungerar i båten också.

(Jag ber de icke tekniskt intresserade om överseende ;-)).

9/8 Modifieringen av mikrovågsugnen verkade göra susen. Nu fungerar det utmärkt !

Eftersom avgaserna mynnar under badplattformen, är det svårt att se om det verkligen kommer ut kylvatten. Ett tips vi fått är att sätta en temperaturgivare på motorns avgasutblås, vilket sannolikt kommer att öka i temperatur väldigt snabbt om kylvattnet försvinner (t ex vid impellerhaveri).

En enkel givare som sluter vid ökad temp finns för några tior. Men vilken temperatur skall den varna vid ?  För att ta reda på det riggas en enkel temperaturmätning (klämd med slangklämma) så vi kan mäta vad som är normaltemp under nästa tur.

10/8 Det visade sig aldrig överstiga  +45°C på det ställe jag tänkt sätta givaren. Dock stiger tempen ytterligare uppåt 15° när man stängt av, och "kröken" börjar värmas upp av övriga motorn. Kommer därför att prova en givare som sluter vid +70°C.
Upptäckte idag på elschemat att det fanns en oanvänd varningslampa i panelen som hette "Exhaust". Dess kabel var dock fördragen ända fram till motorn. Dessutom är den kopplad till varningssummern. 
Kunde inte varit bättre :-)).
Upptäckte också att backslaget blivit lite oljesöligt. Oljan syntes rätt tydligt (t.o.m. på bild) eftersom det är röd transmissionsolja. 

Verkade dock vara en av pluggarna på bilden som inte var ordentligt åtdragen, så det är förhoppningsvis åtgärdat nu.

12/8 Nu är givaren på avgaskröken monterad och inkopplad !
13/8 Projekt "dieselpump" har startat. För att slippa tömma tankarna monterar jag allt uppifrån. I BB tank ("reservtanken") blir det därför ett rör ner till botten, liknande motorns tankarmatur. Armaturen gjorde jag med klämkoppling (för vanliga vatteninstallationer) och en bit kopparrör. 
Vid uppborrningen av hålen gällde det att inte få ner skräp i tanken. Lyckades efter lite akrobatik tejpa fast en kartong på tankens insida under det blivande hålet (skymtar blått på bilden, SB tank). 

Min bestämda rekommendation är dock: Gör detta innan tankarna monteras !  Och bygger Du inte själv - be varvet att åtminstone ta upp något rejält extra armaturhål och montera en plugg där så länge.

För att smidigt kunna hänga slangen i "taket" mellan BB och SB, inhandlades och monterades ett plaströr av samma sort som används i badrum till vaskavlopp (det vita på bilden). Kostar från några tior på t ex Biltema. Slangen kan sedan träs genom röret och hänger kvar utan klammer.
Slang och genomföring (vanlig skrovgenomföring) monterad i SB tank.
15/8 På andra sidan (BB) har pumpen monterats i "taket". Även sugröret är klart i tanken.
Här är det hela i drift !  Satte även dit ett partikelfilter på sugsidan. Strömbrytaren för pumpen (med kontrollampa) syns till höger i bild. 

Provkörningen visade att det verkar fungera som tänkt. Pumpen tömmer med c:a 10 liter/minut, och nu går tankarna att utnyttja optimalt. Dessutom gör pumpen det smidigt att tömma tankarna (nåja, nästan) den dag man vill rengöra dem. Bara att öppna utjämningen, sätta en annan slang till ett kärl från pumpen och köra tills båda är tomma.

16/8 Innehållet på CD-skivan har nu utökats med CAD-ritningar på NB870. Se under "CD-skiva" i menyn.
23/8 Dagboken har inte uppdaterats på ett tag, men det beror egentligen på att det inte funnits något att skriva. Semestern är slut, jobbet tar sin tid och höstbestyren med båten har inte riktigt kommit igång.

Dock funderar vi på var vi skall ställa TV:n. Kanske t.o.m. köpa ett TV-kort, stoppa i datorn och hänga en nerfällbar TFT-skärm under pentryöverskåpet (bilden) ?  De renläriga kanske har invändningar, men är man ute lite längre vill i alla fall vi ha med TV:n för att kolla vädret o.s.v.

25/8 Nya projekt !

I pentryts hörn (till höger mellan gardinerna på bilden ovan) har vi tänkt sätta en liten hylla med hushållsrullen under. Eftersom jag vill ha sidorna i massivträ (inte plywood) för att få snygga kanter, måste jag limma ihop två plankor. De tunna 8 mm finns inte i den bredd som går åt (16 cm).

Hyllan skall kantas av ett pinnräcke. Dessutom vill vi ha ett rundat hörn, så det enklaste är att såga ut hela framkantens över- och underlist ur en massiv ekbit.
Inte lämpligt att göra detta när man är darrhänt....
Kantfräsning av bitarna. För sådant här är det ovärderligt att kunna sätta fast fräsen och hålla i arbetsstycket istället för tvärtom.
26/8 Ingen vinkel är rät, och pinnräckets överliggare har därför inte många mått gemensamt med undre biten. För att få pinnarnas hål rakt över varandra, använde jag märkstiften för pluggmärkning.
Hyllan provas i båten (uppallad på min fickkalender ;-), och den verkar passa. Lite finjusteringar och hållaren för rullen återstår.
27/8 Här en bild på den färdiga hyllan/rullehållaren precis före lackning. Den har nu bl a gjorts smalare nedtill (jämför med bilden ovan).

Jag inser hur tacksamt det är att ha en inredning i ett träslag som finns att köpa "på sta'n". Inga problem att komplettera med saker som t ex denna hylla när inspirationen infinner sig.

30/8  Trots regnskurar och allmänt bistert väder åkte vi ut en tur idag. Jag hade lovat dottern att vi skulle åka båt, så då spelar ju vädret ingen roll. Som en segelbåtsägare sade till mig - ni har ju vindrutetorkare....

Tufft med mörka glasögon. Bäst att träna medan båten är förtöjd.
- Svänga hållet, pappa !

Men det blev faktiskt lite riktigt styrande också, fast för säkerhets skull bara i 5 knop. Här krävdes all koncentration en 2 1/2-åring kan uppbåda !
Här är den färdiglackade hushållsrullehållarhyllan på plats.
5/9 Även om det inte synts här i dagboken har jag faktiskt hållit på en del med båten senaste veckan, bl a installerat ett larm/övervakningssystem. Men hur det har gjorts tänker jag behålla för mig själv :-o......
7/9 För att i alla fall fylla ut med något i dessa larmmonteringstider, kommer en skiss som jag rotat fram. Denna visar klädskåpsidéerna, och just denna version blev sedan verklighet. 

Under byggets gång har det blivit många sådana skisser !

11/9 Tänkte faktiskt ta några bilder på larminstallationen (som nu är klar), men kamerans batterier ville annat. Får återanvända en gammal bild...

Bakom denna alu-list finns en liten springa, tillräcklig för att fälla in ett tungelement (alltså kontaktdelen från en magnetkontakt) och dess kabel. Denna sidas list är mycket enkel att demontera, och eftersom allt är aluminium påverkas inte magnetkontaktens funktion av att den sätts innanför. Installationen blir i princip osynlig, eftersom även magneten kan fällas in i dörrbladet.

17/9 Vi kommer nog att ta upp båten rätt snart. Det är bara att inse - det blir nog inte tid för så mycket mer båtanvändande i höst.

Passar därför på att ge vagnen lite extra rostskyddsfärg på utsatta ställen.

19/9 Tror inte vi har visat någon bild på detta enkla arrangemang - säkerhetslinan. Man kan helt enkelt inte hålla kontroll på barnen 100% av tiden, och då känns detta tryggt. Den räcker precis runt hela akterdäcket, men inte längre. 

Att hon dessutom gillar sin "lina" är heller ingen nackdel....

Idag var det dags !

För att slippa problemen med att banden är i kortaste laget, köpte jag "rundsling" på Jula (finns också på t ex Clas Ohlson). Med dessa som förlängare räckte kranens befintliga 10m-band gott och väl även med maximal bredd på oket. 
(De gula förlängningarna/rundslingorna kan skymtas uppe till höger på banden).
 

20/9 Bygger täckställning hela dagen. Tänkte återanvända förra årets vidlyftiga stomme, bara korta in den lite och sätta fast mot pulpiten istället. Detta "lilla" jobb förde med sig modifiering av nästan varenda träbit :-(. Bygget tog hela dagen, men nästa år lär det gå snabbare.
21/9 Täcker med presenning och tvättar av båten. Som synes är inte många båtar upptagna än, men folk kör sina master i skytteltrafik så snart är det dags.
27/9 Idag var det dags för vinterkonservering av motorn och urtappning av dricksvatten, VVB m.m.

Motorn har tre mycket smidiga urtappningspunkter för sjövattnet - sätt på en slang och lossa skruven. Slangen släppte jag ner i kölsvinet, där (den elektriska) länspumpen förpassade vattnet ut ur båten.

Nästa steg var att köra igenom glykol, och så slutligen det mest eländiga - att få bort impellern !  Den är som synes mindre bra placerad framme vid ena motortassen med åtkomst snett underifrån. Nåja, åtkomligheten runt motorn är suveränt god så det gick att få ut den efter ett tag. Men det kostade några blodiga fingrar och att impellern blev skadad.
Till nästa säsong skall jag göra ett litet specialverktyg (finns säkert hos de auktoriserade) så kommer det nog att gå väldigt smidigt.

På impellerhusets lock står det faktiskt "Johnson pump" och "Made in Sweden". Intressant, motorn är ju japansk och licenstillverkad i USA. Men de köper tydligen vattenpumpen härifrån.

Tänkte först i min enfald suga upp kylvätskan som skulle sippra ut ur impellerhuset och slangarna med hushållspapper, men vid närmare eftertanke var idén rätt korkad - det blev ju flera liter. Lät det istället rinna ner under motorn, där det sedan pumpades upp och städades på mindre än fem minuter.