Dagbok


4/6 Nu skall dynorna monteras !

Funderade på hur sittdynorna är fastsatta i original. Eftersom åtminstone den ena måste gå att lyfta (stuvutrymme under) kan de knappast skruvas. Har för mig att jag sett vanliga gummifötter på undersidan, och det borde fungera.

Tar därför och borrar upp ett hål lagom för en gummifots ytterdiameter (typen för apparatlådor, bilden).

Och hur får man sedan reda på var på dynans undersida gummifoten skall sitta ?  Visserligen kan man mäta, men detta är enklare: En bit tjock tejp.

Denna läggs med klistersidan upp, centrerad över hålet. När dynan läggs på plats, fastnar tejpen på dynans undersida precis där foten skall monteras. Bara att skruva dit gummifoten i undersidan (plywoodskiva) !

Här är dynorna på plats. Även förarstolen är monterad (på gångjärn för att kunna fällas fram), men på sikt skall vi nog modifiera den och göra framkanten uppfällbar. Det är för trångt för att kunna stå med raka ben, ett problem som vi upplevt på många båtar (inkluderat andra NB870).

Ännu saknas lite trälister för mittdynans dubbla funktion  (se nästa bild).
 

Som synts på tidigare bilder har träskivan utefter styrbordssidan varit urkapad nertill. Sittdynan i mitten når egentligen in under skarndäck och ända ut till skrovet i normalläget. Drar man ut den, blir det en extrabädd. Fiffigt !

Lite mindre fiffigt är att ryggdynorna numera skall skruvas fast istället för att ha dem löstagbara med beslag. Mittryggdynan passar nämligen perfekt för att fylla ut längst in (bilden), så vi skall göra den löstagbar i alla fall. Slafen blir då så bred att den rymmer två personer, i alla fall om de tycker om varandra...

6/6 Gör bordsskivan klar idag. Det finns både för- och nackdelar med en kant hela vägen runt, men vi kom fram till att avrundade hörn utan kanter i just hörnen (ungefär som i original) skulle nog bli mest praktiskt. För att få hörnen snygga klistrade jag på laminat i ekfärg (på bilden provisoriskt fastsatta).

Till råga på allt skar fräsens motor idag, men efter ett par timmar hade jag fått en likvärdig (garantiutbyte) och kunde fortsätta.

Hur gör man när limknektarna inte är långa nog ?  Fram med spännbanden igen....

(Ovanpå skivan ligger de lister som mittdynan skall vila på i utdraget läge).

7/6 Gör också en täckskiva för instrumentkonsolens undersida.
Av någon anledning saknas den i original (i alla fall på de 870 vi sett), och hela elspaghettin ligger helt öppet och synligt om man böjer sig ner. 
Förbättringsförslag.
8/6 Vi ville ju ha ryggdynan löstagbar utan utstickande delar på den, och detta blev lösningen: Upphängningsbleck (Clas Ohlson). Enkelt och funktionellt.
Monterar hyllor, bord o.s.v.
Fast det egentillverkade bordsstativet måste jag byta. Demonterbarheten kostade för mycket stabilitet (hela benet går att ta bort med låsrattar på baksidan).

Hinner inte skriva mer, åskan håller på att braka lös !

14/6 Vi har problem med ekolodet (Humminbird 250DX) - det fungerar bara i mycket låga farter och ringa djup. I vår gamla båt hade vi ett likadant med samma typ av inombordsgivare, och det lodet visade utan problem djupet ner till 120m.

Monterar det provisoriskt för att prova annan placering; en avkapad läskflaska, fastsatt med Sikaflex och fylld med vatten att lägga givaren i (bilden). Men det är samma sak oavsett placering - är det fabrikationsfel på givaren ?  Irriterande.....

-18/6 Kan konstatera att placeringen ovan, c:a 20 cm från akterspegeln, inte fungerar alls p.g.a. propellerturbulens. Däremot finns det ett ställe nära kölen inne i motorutrymmet som verkar lovande (givaren är den svarta "pucken" till höger). Vid provisorisk "plastpåsemontering" fungerade det där upp till i alla fall 20 knop och 50-75 m djup.

Har dessutom så smått börjat malla för att göra en form till bogspröt. 

Eftersom frågor har kommit om akterpropellerarrangemanget så har jag lagt ut det på en egen undersida (se under "Diverse" i menyn).

23/6 Har haft en del annat än båt att tänka på, kommer dessutom att vara bortrest resten av veckan. Men sedan skall projekt bogspröt ta fart och dagboken förhoppningsvis uppdateras lite mer frekvent igen.

Nosen är ju tämligen trubbig, och att den sluttar ner med en blank yta att sätta foten på gör inte ilandstigningen enklare. Lite ungefär som på bilden är tanken (plastat i form). Dessutom blir det en naturlig plats för stävstegen under peket.

24/6 Fick ett "ryck" idag och inhandlade gasfjädrar på Biltema till akterdäcksluckorna. Visserligen har jag tidigare botaniserat på bilskrot efter något lämpligt (komplett med fästen), men att sätta dit något halvslitet och kanske rostigt kändes inte kul.

Fjädrar till Ford Escort III (68-1117) verkade ha lagom kraft (260N) och rätt längd.

I original är fjädern avsedd att monteras på kulfästen i båda ändarna, och fästen följer ju inte med. Dock är även Biltemas fjädrar egentligen standardfjädrar med gängad ände (M6), så i överänden skruvades kulfästet av och ersattes av ett gaffelbeslag. Säljs av Clas Ohlson, Jula m.fl. för ett par tior.
Samma firmor säljer kulleder med gängad ände, inklusive kula. Lämplig storlek inhandlades och därmed var nedre fästet fixat.
Övre fästet ("gaffeln") kompletterades med en aluminiumvinkel.....
...och så här blev det. 
Som synes sattes dämpare på båda luckorna, även om det i original bara sitter på den främre. Dels är det lättare att fälla upp/ner luckan med fjäder, dels är det knappast nyttigt för gångjärnen med den stora öppningsvinkeln som blir på bakre luckan utan något som stoppar den.
29/6 Har börjat med bogsprötet. 
Om jag förstått det hela rätt gör man normalt först en s.k. "plugg", en fullskalemodell av det man vill tillverka av t ex trä, plast, spackel o.s.v. Därefter gör man en form av glasfiber runt denna, och till sist kan man göra kopior i formen.
Men jag skall bara göra en enda, så därför gör jag min modell i kartong....
...och en form i (form)plywood m.m. Just bogsprötet borde gå att göra så här eftersom det har väldigt raka sidor. Men för att få lite extra snits tänkte jag låta båtens "dekorkant" fortsätta ut i bogsprötet och "tona ut" där. Krävde att sidorna på formen delades på längden.
En massa spackel går åt, alla hörn skall ju ha radier. Dock lägger jag inte ner hela min själ på att få formen perfekt - finputsningen kan jag lika gärna göra på den färdiga bogsprötet istället för på formen. Dessutom är det lättare att putsa en utsida än insida.

För att lättare se de allra grövsta missarna och för att fylla ut de mindre groparna, sprutar jag fyllande primer/spackel före sista finputsningen.

30/6 Efter att ha lagt släppmedel i formen läggs ett lager topcoat på (dvs gelcoat med vaxlösning), därefter ett lager gelcoat.
Temperaturen på c:a +17°C verkade vara för låg för att ge härdning på rimlig tid, så det fick bli detta arangemang med kupévärmare. Sannolikt var felet snarast att mängden härdare var för liten, mätte inte så noga som jag borde :-(.
För att stabilisera det hela tänkte jag plasta in en plywoodskiva.
Här är första etappen klar, och skivan just täckt. Egentligen skulle jag blivit helt färdig idag, men polyestern tog slut. Trodde 5 liter skulle räcka, får köpa mer imorgon. Lägger totalt 8-10 lager med glasfibermatta (300g/m²), vilket ger 5-7 mm tjocklek.
1/7 Plastningen klar och objektet befriat från formen. Som synes gillade primern släppmedlet (och gelcoaten) bättre än formen, men det är lätt att putsa bort. 

Nu kommer nästa fas - att såga till och anpassa formen på bogsprötet efter skrovet. Det skall dessutom smalna av på höjden framtill. Därefter skall fästen plastas fast varefter ytfinishen slutligen putsas upp med kanske ytterligare gelcoat.

5/7 På grund av eländigt väder har jag inte kunnat göra klart tillpassningen mot skrovet förrän nu. Försökte visserligen, men markeringarna jag ritade rann bort :-(.

Ungefär så här blir linjerna i alla fall....

...och här en närbild, dock nu med nedre listen borttagen.

Såg en fråga i "Gästboken" om infästning, och jag tänker fästa bogsprötet i de fyra M12-bultar som pollarna sitter med (se bilden, här dock provisoriskt bultat). 

Dessutom har jag tagit upp två hål till längst fram i nosen för två inplastade extrafästen. Utöver detta blir det sannolikt en extra bult precis framför luckan. 
Jag har visserligen provat hållfastheten (det känns helt stumt även med full belastning längst ut) men när jag tar upp luckhålet till full storlek blir det mindre material mellan pollarna och belastningspunkten. Kanske räcker ändå, men jag kommer att dra i en extra bult för säkerhets skull.

Alla bulthål (inklusive pollarnas) går in till ankarboxen, och det är alltså inget tätt utrymme. Ingen risk för läckage in i ruffen alltså. Som synes på bilden var det f.ö. inte torrt uppifrån nu heller...

Nu väntar jag bara på att kunna polera upp ytan. En nedfällbar stävstege är också monterad under bogsprötet. På gångytan kommer det så småningom att hamna någon form av "syntetisk teak", sannolikt från Flexiteek.

För att svara på frågan en gång för alla - jag har tyvärr ingen möjlighet att plasta fler bogspröt. Däremot borde kanske NB Marine kunna ta fram det som tillbehör om intresset är tillräckligt stort ?  Den här varianten är ju enkel att eftermontera själv, med minimala ingrepp i själva båten. Dessutom underlättar ett peke landstigning o.s.v. enormt på en så trubbnosig båt som NB870.

11/7 Nej, jag har inte lagt ner projektet med dagboken. Men det är ju semestertider....;-).

Eftersom jag inte hittat en rektangulär plastbytta med rätt mått för att använda som sophink i pentryt, gör jag den själv. Behovet är skriande - hur skall man kunna använda ett pentry utan sophink/papperskorg ?

Bogsprötet är demonterat igen. Panelen från Flexiteek har kommit (mindre än en vecka sedan beställningen), och jag måste säga att teaklikheten är imponerande !  Dessutom är den snyggt gjord, bara att limma på plats. Kostade visserligen en del, men det är det värt.

Konkurrenten Tek-Dek ligger i lä - dels tog det över en vecka att få kontakt med dem, dels gjorde provbiten som så småningom kom att vi blev rejält tveksamma. Med grådaskig nåt och chokladbrun "teak" såg den konstig ut. Kanske skulle sett bättre ut på en större provbit, den vi fick var inte ens en halv dm².

Vi undrade själva hur Flexiteek egentligen såg ut innan vi beställde provbitarna, och närbilder finns det inte gott om på nätet. Lägger därför ut en här. 

Strukturen liknar teak väldigt mycket och gör dessutom ytan halksäker. Hur lätt det blir att hålla den något sträva och ojämna ytan ren återstår dock att se. Men teaklikt är det, både till utseende och känsla.

12/7 Nu är papperskorgen/sophinken på plats !  Funderar också på att sätta ett snöre i locket med andra änden fäst innanför, så kommer locket att öppnas automatiskt när man drar ut sektionen.
Har även kopplat in en "Gardenaanslutning" med kran till sjövattenpumpen (Shurflo 10 l/min), så nu är det smidigt att spola av båten. Eftersom vi inte har gasol i båten har vi avsatt gasolflaskeutrymmet som "vattenutrymme".
Sådana här plastbackar är suveräna att packa saker i (tack för tipset, Jan). Nu har jag också monterat lite lister som håller dem på plats (stuvutrymmet under salong).

När de inte används (eller man tar hem dem tomma) kan de vikas ihop och tar då liten plats.

13/7 Bogsprötet är på plats och nästan klart. Det fattas lite på ytfinishen innan vi är helt nöjda. Men så här blev det i alla fall. Och det är helt stumt och stabilt :-)).

Även om det var en del jobb (som inte alls skulle gjorts nu) ångrar vi inte projekt "bogspröt" en sekund. Förutom den praktiska biten så tycker jag definitivt att "balansen" på NB870:s linjer förbättrats. Men jag är ju part i målet....

19/7 Tanken att "lilleman" skulle sova i barnvagnsinsatsen (som hans storasyster gjorde vid samma ålder) fungerar inte bra. Han är nämligen tämligen stor för sin ålder (5 1/2 mån) och får knappt plats....

En spjälsäng har inköpts på IKEA (349:-). Genom att sänka den 5-6 cm, ta av benen och modifiera ena långsidan, bör den passa utmärkt i ena halvan av dubbelstickkojen. På andra halvan får storasyster sova.

Spjälorna kapas och stumparna dras ur. De är så sporadiskt limmade att det bara är att ta ett rejält tag med en polygriptång och lirka. Därefter borras hålen upp en aning för att spjälorna skall gå i igen. De nu kasserade ändarna var nämligen nersvarvade någon mm. 

En del har nog märkt att Gästboken ligger nere (igen). Jag har felanmält till Tele2 och tjatat på dem, men deras enda besked är att de "jobbar på det" :-(. 

20/7 Här är spjälsängen klar och på plats (dynan borttagen när bilden togs).

Observera att den bara är sänkt och justerad lite i framkant, den håller i övrigt fortfarande fullängd och fullbredd. Den går t.o.m. att flytta och lyfta upp i V-kojerna utan att demonteras.
Med dynan på plats blir bredden c:a 60 cm bredvid för storasyster att sova på - fullt tillräckligt. Båten har rymd....

22/7 Med en temperatur på 25°C på dagarna är kanske inte värmare det man tänker främst på. Nu är den i alla fall monterad (Eberspächer D1L).

I original monteras värmaren i stuvutrymmet under salongen med avgasutblåset rakt ut på styrbordsidan. Så hade vi det i vår förra båt, men tyckte dock att utblåsets placering var olämplig - det kan ju finnas en fender (eller annan båt) där. Dessutom kan det bli ganska varmt om den sidan hamnar mot en brygga (läs punkt 3 i denna rapport).

Med värmaren monterad på SB sida längst akterut, hamnade avgasutblåset nu istället snett bakåt (aktre självlänsslangen till vänster i bild).

För att inte tappa värme på väg fram, försågs luftslangen med isolering. Friskluften tas från en ventil jag satte på akterdäckets insida för att inte riskera avgaslukt men ändå få in frisk uteluft när värmaren går. Placeringen av värmaren längst akterut gjorde också att ljudet från den nästan är obefintligt inne i båten.

Värmaren har dessutom försetts med en knapp för kalluftsläge där enbart fläkten går. På så sätt kan man trycka in friskluft nere i sovutrymmena på ett smidigt sätt.

För att få maximal värmespridning har vi sedan tidigare monterat fyra utblås - ett vid golvet längst fram i förpik (bilden) för att blåsa på insidan om draperiet när det är fördraget, ett i salongen, ett på toaletten.....
...samt ett längst in i stickkojens fotände.

Jag håller på med det sista på CD-skivan med bilder, dagbok o.s.v. Bogsprötsprojektet och det faktum att det är semester har fördröjt den något, men nu är den snart klar !

26/7 CD-skivan är klar !