Dagbok


1/5 Reglaget för gas är inte bra - det är oprecist och trögt. Dessutom är rörelsen lite för liten för att få fullgas. 

Skaffade därför en påse med ett mässingblock och lite andra prylar som skall parallellkoppla gasvajrarna, men den konstruktionen gick inte att använda. Det slutar med att jag gör en egen lösning. 

2/5 Ägnar större delen av dagen åt att koppla el, framförallt batterisidan/starkström. Huvudbrytarpanelen kopplas, även kablage till bogpropellern o.s.v. blir klart. Men det tar tid, vi har nog dubbelt så mycket elsystem som i en originalbåt....
...och det går ju inte snabbare när man lyckas med sådant här :-(.
3/5 Idag var det båtklubbens sjösättningsdag, och den inhyrda mobilkranen körde skytteltrafik med båtar hängande i banden.

Vi skulle också sjösatt nu enligt ursprungsplanerna, men det får vänta. Det saknas fortfarande bl a en detalj vid rodret som vi inte fått av varvet (NB Marine) ännu. Mest frustrerande är att vi inte vet när den kommer. Och utan styrning - ingen sjösättning...:-(.

Här blev det stopp ! 
I original monteras två batterier, men vi skall ha fler. Ett extra är option, och den medsända batterilådan verkar vara gjord för just tre. Men det skulle visa sig att den är c:a 7-8 mm för smal för att tre batterier av standardbredd skall få plats. Varför ?

Nu går det nog att lösa genom att ställa batterierna på en träskiva i "baljan", och på så sätt få upp dem lite. Kanten lutar utåt, och bredden blir större ju högre upp de kommer.

Jag får vänta med det tredje batteriet.

Så här blev det när allt kom på plats. Uppe i "taket" hänger en inverter och strax till höger laddaren. På plattan syns till höger fyra säkringar (vi har valt att avsäkra även motorn, c:a 350A) och uppe till vänster solcellsregulatorn och div säkringar (solcell, länspump m.m.).

Underst ses batteriernas minuskablar passera två strömshuntar (60 mV vid 300A) för batteriinstrumentet.

Nu är det lite julafton igen. För första gången kan jag koppla bort landströmskabeln och ändå ha ljus i båten. Dessutom kan jag trycka på knappen "230V" på panelen, jacka in borrmaskinen i valfritt uttag och borra - fortfarande utan landström. 

Kul !

Detta har jag inte kunnat se förrän nu (omvriden nyckel) - motorns alla kablage är nu också inkopplade och klara. 

Jo, jag kunde inte hålla mig utan vred om nyckeln även till startläget en kort, kort stund för att se om startmotorn drog. Fungerade bra det också, likaså startspärren (blockerar starten om växeln är i). Med andra ord inte mycket kvar innan det går att sjösätta.

4/5 Med en skiva i botten får mycket riktigt tre batterier plats. Kopplar klart det sista samt ansluter påfyllning/avluftning m.m. på vattentanken.

Hinner lägga på första lagret epoxi på skrovet också. Vi tycker det är lika bra att göra en riktig "epoxibehandling" nu när skrovet är rent (och vi ändå inte kan sjösätta), så är risken för plastpest i framtiden obefintlig.

6/5 Visst är det en trevlig färg vi valt ? 

Det var nog mer än en som trodde det var bottenfärg jag lade på...:-o.

7/5 Lägger fler lager epoxi.
8/5 Murphy har åter gästat projektet - bottenfärgen var restad och hade inte kommit idag. Men eftersom det måste på färg innan epoxin hunnit härda för länge, köpte jag färg av annan sort.
9/5 Idag hade färgen kommit, men Murphy var med nu också. På burken stod det "svart" men innehållet var (och blev) ljust gråblått istället. Sakkunniga trodde det berodde på felblandning i tillverkningen, så färgen gick i retur. 

Kopplar färskvattensystemet istället. Varmvattenberedaren monteras och kopplas in....

...liksom pumparna för färsk- och sjövatten. Tyckte det var lika bra att montera filter (option) på båda.
Det fungerar !  Och varmvatten fanns det också. 

Ärligt talat var det på fler ställen än här det rann först, men efter lite efterdragande av slangklämmor blev det tätt.

 Börjar också montera bogpropellern idag (Sleipner SP55)...
...och panelerna. Eventuellt blir det något i aktern också, så vi satte dit Sleipners "dockningspanel" från början.
10/5 Här bogpropellern från insidan. Underbart gott om plats, lätt åtkomlig under en sittdyna. Kanske sätter dit lite ljudisolering också så småningom.
För att få oljebehållaren tillräckligt högt över vattenlinjen (och slippa ha den i t ex klädskåpet) gjorde jag denna montering. Tror inte locket skall kännas alltför mycket genom en decimetertjock madrass. "Prinsessan på ärten" skall ju inte sova här.
Börjar också lägga epoxi på de skrovytor som vagnens stöttor vilat mot. För att göra detta krävs att något annat stöttar båten. Lite provisoriskt kanske, men det fungerar.
Klart för sista lagret.
Har ägnat en del tid åt en annan sak idag också. Vad det är får Ni själva räkna ut, jag vet ju inte om det kommer att fungera....;-). 
11/5 Familjeaktiviteter större delen av dagen, hinner dock stötta andra sidan och lägga epoxi bakom stöttorna även där.
13-14/5  Har städat garaget idag, dvs den tillfälliga snickeriverkstaden. En dammig tillställning.....

Lägger fogmassa kring durkskivornas kanter. Det skulle vara ett näst intill oändligt arbete att passa in alla skivor helt exakt mot plastens alla krumbukter och radier, så jag har med avsikt lämnat en springa för fogning. NB Marine fogar i original också. 

Sepiktanken har börjat få anslutningar. På bilden är även givaren monterad, men avluftningen glömde jag som synes att sätta dit. Skall åtgärdas...;-).
15/5 Täckelsen har fallit !
Ägnade nästan all disponibel tid till att plocka av presenningar och demontera täckställningen. Äntligen är hon ute i det riktiga solskenet.
16/5 Solskenet kom av sig idag. Regnet har vräkt ner, och utan täckning går det inte att göra mycket då. Dessutom blåste det en del, vilket påminde mig om att jag snart måste sätta gasfjädrar på luckorna - ena luckan blåste ner i mitt huvud flera gånger idag :-(.
Får bränslefiltret på plats idag (Drevia levererar snabbt !). 

Om nu bara paketet från NB Marine (med en saknad detalj till styrningen) kunde dyka upp någon gång så kanske båten kan komma i sjön snart.

"Pumptavlan" har idag också kompletterats med en länspump, automatisk med flottör och tidrelä (överst till vänster). Var som synes dock inte klar med det elektriska när bilden togs.
18/5 Idag vred jag om nyckeln lite mer ordentligt, efter bränslepåfyllning och luftning. Och motorn startade direkt !
Jag är dock lite osäker på placeringen av expansionskärlet för kylvattnet. Med min montering (till höger i bild) sitter inte hela kärlet högre än motorn, men det är antagligen inte nödvändigt (?). Fick tyvärr inte med någon installationsanvisning (bara en enkel "owners manual"), så kommentarer mottages gärna via mail !

Fyllde och luftade styrningen idag också. Ett söligt jobb. Nu rör sig i alla fall styrcylindern, och snart också förhoppningsvis rodret...

Många kommer och tittar nu när båten blivit "synlig" - kul !

21/5 Ikväll gjorde jag motorboxen och durkskivan över propelleraxeln. Använde kapellstroppar för att hålla ihop delarna och förankra dem på sin plats. Materialet är s.k. formplywood, en vattenfast och helt slät skiva. 

Hann inte riktigt klart, skall dock fortsätta imorgon. Förhoppningsvis har min lokala Mekonomen-butik då fått hem ljudisoleringen (50 mm).

22/5 Gör klart motorbox m.m. och limmar isoleringen. Gör åt nästan 2 liter kontaktlim !  Tur att man är utomhus med bra ventilation :-o.

Monterade en rund lucka för att enkelt komma åt kylvattenkranen (sitter ju på insidan). Det blev även en lucka för att inspektera kölsvin/propelleraxel.

Även septiktankinstallationen blir klar. Måste dock på sikt göra något åt vattentankens utloppsnippel - den läcker en aning. Tätar utifrån med Sikaflex så länge, något skall man väl göra i höst också. 

23/5 Sätter upp de sista gardinskenorna och (nästan) alla gardiner och draperier. Otroligt vad lite textilier gör på "färdigkänslan".
Det blir trångt i garaget hädanefter - den gamla Fiaten har kommit hem igen. Påminns raskt om att det är en del att göra på den inför besiktningen (hackande tomgång och skrapande bromsar). Nåja, kanske nyttigt att varva båtbygget med lite annat också.
25/5 Monterar klart badstegen i aktern och vaxar hela båten. Lite mer att vaxa än på Albin 25....
27/5 Eftersom den aluminumvinkeln som kom häromdagen från varvet tyvärr inte var håltagen så den passade vår båt, gjorde jag en själv idag. Förvånansvärt smidigt att skära i centimetertjock aluminium. Använde vanlig vinkelslip och speciella kapskivor just för aluminum (Biltema, 11:90/st).

Att få dit roderlägesgivaren var dock struligare. De specialklämmor som Wema skickar med givaren är definitivt inte gjorda för Sleipners styrcylindrar. Med lite tillkapade plåt- och plastbitar blir det dock till slut riktigt bra.

28/5 Ikväll är kranen och traktorn bokade !

Måste säga att det kändes väldigt konstigt att rulla ihop den snart övervuxna elkabeln, plocka ner trappan upp till båten o.s.v. Här har man varit nästan varje dag i ur och skur, oavsett temperatur sedan i december. Så här tom på prylar har båten inte varit sedan den kom....

 

Nu åker vi !  Kanske visar denna bild mer än någon annan båtens storlek.
Ärligt talat har jag bekymrat mig över bandlängden på klubbens kran. Vi missade ju mobilkranstillfället, så allt hängde nu på att klubbens kran skulle klara det. Viktmässigt är det inga problem, men mina farhågor om bandlängden skulle visa sig vara sanna - det fattades en knapp meter !

Med lite trixande och vridande på oket gick det dock att få runt dem, men pressen på fenderlisten blev onödigt stor på detta sätt. Hoppas klubben köper något längre band nästa gång.

Nu är den i vattnet. Det skulle visa sig att allt verkade tätt, motorn gick som den skulle o.s.v. Och inte kunde jag hålla mig - det blev en liten snabbtur ut på öppet vatten innan....
...vi förtöjde vid bryggplatsen. Lanternmasten/radarplattformen skall jag försöka få klar och montera på imorgon, men fästena sitter redan på taket.
Även min lösning med två motriktade (och mot varandra polvända) elektriska utombordsmotorer monterade ovanför bärplanet fungerade förbluffande bra, varför jag nu vågar avslöja projektet och visa en (tidig) bild :-o.

De ger tillsammans c:a 1 hk, vilket inte är mycket men tillräckligt. Dessutom är de nästan ljudlösa och betydligt billigare än en akterpropeller (f.ö. får inte ens den minsta "riktiga" akterproptunneln plats på NB870).

29/5 Trodde Ni det var slut med uppdateringar bara för att båten kommit i sjön ?  Nej, det kommer att fortsätta ett bra tag till - båten är ju inte riktigt klar än.

Gör idag klart lanternmasten/radarplattformen och monterar den.

30/5 Monterar ekolodet och en temperaturgivare för (bad)vattentemperaturen. Kan kanske behövas för att i framtiden övertyga barnen om att det ÄR badbart ;-).

Men för att slippa ta hål i skrovet monterade jag den dikt an mot toaspolningens bordgenomföring med tejp. Mässing leder ju värme mycket bra, och genomföringen håller därför i princip vattnets temperatur. Fungerar utmärkt !

Multiinstrumentet av egen konstruktion har visserligen varit funktionsmässigt färdigt, men saknat frontpanel. Nu tog jag mig tid och gjorde även den. På bilden har panelen just fått lite text och symboler.

Instrumentet visar batterisystemens ström/spänning/kvarvarande kapacitet samt har även GPS och loggfunktion med distansmätare m.m.

"Pappa behöver hjälp i verkstaden".
En blivande ingenjör det också, tro ?
Instrumentet monterat. Äntligen är det sista hålet i panelen fyllt.
31/5 Skulle kört igång datorn igår, men den inbyggda invertern hade slutat fungera. Bytte den idag (fick en ny på garantin), så nu gick det bättre. 

I botten på stuvfacken finns visserligen en dränering, men det tenderar ändå till att bli lite blött kvar. Har därför lagt in sådant här "plastgolv" i botten - den sort som säljs för garage o.s.v. av Jula, Clas Ohlson m.fl. Tamparna ligger nu torrt 1-2 cm över botten.

Idag tankades båten och hela familjen åkte iväg på en lite längre tur. Nåja, det blev inte mer än 14 nm men ändå....

Förutom lite småjusteringar och efterdragningar så hände inget speciellt mer än det på bilden. Ena rattpumpens plugg (den som skall vara tät) var inte alls tät, utan började läcka mer och mer. För att inte söla ner hela akterdäcket fick det bli ett provisoriskt uppsugande "bandage" tills vi kom hem och kunde åtgärda läckaget.

I övrigt fungerade allt precis som väntat, men det blir bättre komfort när stol och dynor är monterade.

Avslutar denna månad med en bild på förarplatsen, nu helt klar. Datorns skärm (10,4", 800/600 TFT) som hänger till vänster om radarskärmen är egentligen avsedd för kassaterminaler, men passar ju helt klart bättre i en båt !