Dagbok


1/2 Besöker Båtmässan i Göteborg. Skall Ni dit - titta på inredningen i den NB820 Sport som NorgesBåt har utställd. Ruskigt snygg och välgjord i mörkt körsbärsträ. Där ligger man i lä....
2/2 Pendlar mellan hemma, båten och BB. Inser att jag får börja dubbelutnyttja timmarna ännu mer under resten av bygget :-o.

Gör durkar på toan. Vi vill ha teak/koto även på "ståplatsen", så det tillpassas och limmas en skiva där. På bilden sitter toastolsdurken i press med en nylimmad kantlist. Många skruvtvingar är som sagt en väl värd investering !

Gör översta hyllan och det extra skåp vi vill ha, samt luckan till det. Eftersom den skall passas in mellan två skott kan jag inte göra en hel sammansatt sektion, utan måste dela bl.a. skåpsramen. Lite tidsödande, men det går. På bilden syns hyllan underifrån med skåpets hyllor skymtande till höger.

Lägger också ekfärgad fogmassa mellan skotten och taket inne på toan (dvs som i original). Det blir faktiskt inte så dumt som jag trodde, och går definitvt på nolltid jämfört med att göra taklist.

3/2  Toahyllan och skåpsdelarna på bilden ovan monterat !  Pinnräcket limmades ihop på plats och får torka tills imorgon. 
4/2 Gör inte så mycket, limmar några kantlister, sätter kullås på luckan och skruvar fast toastolsdurken. Övriga familjen kräver ju lite mer tid av mig just nu. 
Dessutom gör den splittrade nattsömnen (p.g.a. nyfödd son i samma sovrum) att hjärnan går på ettans växel och jag själv i en konstant dimma....  Men det vänjer man sig snart vid ;-).
5/2
Mallat bänkskivan för toavasken. Annars mest suttit och funderat - vi kommer nog inte göra toabänkskivorna likadana som i original. Dessutom kommer vi att sätta en lucka under vasken.
6/2
Gjort bänkskiva och kantlister för toabänk.

Flera har frågat om jag utgår från färdigkapad träsats, men det kanske inte har framgått klart att jag gör allt från "lösvirke" (hela plywoodskivor och planhyvlade ekbrädor). Visar en bild från det (numera naggade) virkesförrådet i garaget.

Den som vill kan naturligtvis köpa båten inklusive olika detaljer som t ex omonterad träsats från NB Marine. Eller utgå från specifikationen för färdig båt minus vissa detaljer som man kanske redan har (eller varför inte en helt färdigbyggd båt ?). Just NB Marine är ett av de få varv som är väldigt flexibla på denna punkt.

7/2 Toabänkskivan och dess detaljer klara. Väntar fortfarande på den restnoterade vasken, men håltagning för den måste jag nog göra nu innan monteringen. Hoppas måtten stämmer !

Annars är mitt tips att såga ut hålet innan kantlisten är monterad. Blir lättare då....

Även blandaren provmonterades. Köpte en billig sort för hemmabruk, men det borde duga. 
Bänkskivan är av vanlig 10 mm plywood som försetts med vitt laminat. Trots att det var "spillbit" kostade den alldeles för mycket hos ett snickeri (snikeri ?) i trakten. Till pentryskivan skall jag ta mig tid och leta upp ett bättre ställe....:-(.
8/2 Toabänken monterad !  Nu väntar jag bara på vasken. (Bitarna till vänster i bild är ett arrangemang för att hålla kantlisterna i press medan Sikan torkar. Ingår inte i slututförandet ;-).
Bänkskivan har rak framkant (vidvinkeln på kameran luras), och på så sätt fick vi större bänkutrymme än i original. Fast kanske inte lika snitsigt....

Gör annars inte mycket med båten, mesta tiden går åt till att vara med tvååringen hemma. Takskivan inne på toan blir dock klar, inklusive gardinskenan.
 

9/2 Sätter silikon och fog mellan bänkskiva och skott/skrovsida (både som fuktskydd och av estetiska skäl). Dottern sov middag länge, så jag hann göra det klart.

Plötsligt lossnade tryckrullen bakom sågbladet när jag sågade ut bottenskiva för garderoben. Där stod jag utan sticksåg....

...men efter lite letande hittade jag både rullen och dess axel. Med lite trix kunde jag i alla fall såga klart skivan med sticksågen innan jag åkte hem (en låsbricka hade gått hädan). Skivan tillhör nog inte det snyggaste i båten, men det är ju inne i en garderob.

Var jag fick en färdig glasfiberskiva med gelcoatyta ifrån ? Den sågades ut ur den bit som togs bort när hyllan i stickkojen monterades.

Efterlysning: Tips mottages på ett enspaksreglage som har kort arm (< 15 cm) eller ett som är lätt att korta armen på. 

11/2  Toahandfatet har kommit och monterats. Måste passa på att göra lite smygreklam för Marinbutiken i Huskvarna som alltid ställer upp !
Har inte kollat så noga hur avloppet dras i original, men en naturlig väg är rakt ner mellan innerliner och skrov....
...och ut i stuvutrymmet under salongen (där utloppet i skrovsidan skall sitta). Nej, jag borrade inte fel först - passade nämligen samtidigt på att ta upp hål för slangen mellan toastolen och tanken. Inte så kul att krypa härnere i stuvutrymmet med minusgrader ute.
 Instrumenteringen har varit ett annat dilemma. Vi vill ha ett multiinstrument infällt också (batteriövervakning/kapacitetsmätning, GPS m.m. - egen konstruktion), och därför har jag limmat ett ämne att göra en ny instrumentbräda av....
12/2 ...men idag insåg vi att det nog var att ta sig vatten över huvudet. Risken var nog överhängande att det skull se ut som en klumpig ekplanka, om jag överhuvudtaget skulle lyckas såga, borra och fräsa allt utan en enda miss.
Dessutom har vi inte hittat någon ratt (förutom hos Forbinabåtar) som matchar ekfärgen, så det argumentet håller inte heller längre.

Jag gör ett försök att modifiera originalet lite lätt. Rejäl maskering går åt, det är ju imitation med tunt lackat trämönster - en skada går då inte att reparera så lätt. Men den är snygg....

Switcharna måste dock flyttas lite. Sticksågen har som synes börjat på ännu ett av sina nio liv, i alla fall tillfälligt (låsbrickan jag satte dit är lite stor).

Har idag också flyttat upp mig en våning och börjat med förarplatsen. Mer om detta senare, hade tänkt få plats med en dator (miditowerlåda) i skrovsidan.

14/2 Fortsätter med delarna kring förarplatsen. Tar bl a upp hålet för luckan inne på toa till stuvutrymmet under förarplatsen. Vi kallar det "handduksskåpet" eftersom min hustru på ett mycket tidigt stadium (tror det var när vi tittade på en NB840) ansåg det som klippt och skuret för extra handdukar och liknande.
15/2 Nu börjar det ta form. Eftersom en dator skall få plats bakom lådsektionen inne i skrovsidan ungefär där den svarta laddaren står på bilden, har jag inte gjort stommen djupare än absolut nödvändigt (endast ena sidan av lådstommen monterad på bilden).
Gör även luckorna för säkrings- och "handduksskåpet" idag.
Kantfanéringen av lucköppningen måste ske i båten, inklusive lackning av kanten (hmmmm, -11°C ute just nu). Tänkte först göra en käck kantlist, men den blev inte så käck.....

Det blev dock ingen fanéring ikväll. När jag åker ner till båten lägger jag ner det jag behöver för just den omgången i en kartong. Och en tub hade lagts ner, men fråga mig inte hur jag hade tänkt limma fanér med plastiskt trä......
Jo, jag ÄR trött eftersom nattsömnen är splittrad just nu.

16/2 Idag fick jag med rätt tub, likaså lack och pensel. Med en värmefläkt på lite lagom effekt inne på toa tror jag lacken kommer att torka.

Gör också bitarna kring reglage m.m. vid förarplatsen. Eftersom vi vid det här laget har dille på att utnyttja alla utrymmen, blir det ett handskfack vid sidan av stolen och in i skrovsidan. Bilden visar den vertikala täckskivan som skall sitta till höger om förarstolen (och som vi skall ha det sidomonterade reglaget på). 

17/2 I botten på lådsektionens framkant bör det sitta något som binder ihop sidorna, om inte annat för det estetiska. Eftersom skruvar skulle synas blir det plugg och lim istället för att få fast "brädan" i sektionens botten.

Ett tips: Montera inte ihop för mycket av pentrysektionen hemma. Dörren på båten är inte tillräckligt bred för att få in hela sektioner, och jag förstår varför NB Marine monterar inredningen innan taket monteras.....

Lackade delar på tork, många blev det.

Har Ni förresten sett programmet "A car is reborn" och de andra i serien på Discovery ?  Det handlar om en novis (?) som ger sig på det ena efter det andra - renovera hopplösa bilvrak, bygga helikopter från byggsats o.s.v. Dessutom filmar ett team allt, även när det inte går så bra. Förstår inte varför mina tankar går till det programmet...:-p.

18/2 Inte mycket gjort med båten, lackat alla delar ovan en gång till. Mesta tiden går åt till att inte få sova...:-(. 
19/2 Idag är det den stora Monteringsdagen. Nej, kanske inte, men en väldig massa bitar var det att sätta på plats.
Här en bild av det hela från insidan, dvs det håll där det mesta av skruvandet sker. Inser tyvärr att jag är vig som ett kylskåp....

Å andra sidan är det nog bäst att träna, det lär bli mer ålande när det elektriska och arbetena kring motorn tar ordentlig fart. Fast kanske inte, båten har enorma utrymmen.

Turligt nog är glasfibern lagd med distansmaterial under skarndäck, och det gick därför utmärkt att dra skruv här och få ett övre fäste (brädan högst upp i bild). Kanske t.o.m. får plats med datorn här inne, bakom säkringsplattan ?

Jag är lite fundersam över hållfastheten på sidoskivan jag monterat under förarplatsdurken - kommer den att klara att någon på 100 kg (nej, så mycket väger inte jag) står och väger uppe på durkkanten ?  För säkerhets skull monterar jag en liten list mellan skivan och salongsdurken som "stödben".
Även "handduksskåpsluckan" kom på plats idag. Genom att sätta en list under luckan och på så sätt få gångjärnsknorran i framkant, kan luckan öppnas 180° (alltså hänga rakt ner). Tror NB löst detta i original utan list genom att använda speciella gångjärn. Men sådana har jag inte....
20/2 Sociala aktiviteter tar hela kvällen. Hinner dock med ett snabbryck som resulterar i handskfackets innanmäte samt beställa lådsats och glidskenor till lådsektionen.
21/2 Nu är äntligen pentryskivorna beställda !  Blir kanske inte så billiga (laminat kostar ju ett par hundra/m²), men bemötandet på detta snickeri var desto trevligare.

Gjorde lite för mycket hemma utan att prova i båten. Datorhyllan passade inte, och fick dessutom inte plats bakom säkringsplattan. Efter lite modifiering hamnade den åter där det var tänkt från början (datorn skall säkras med spännband runt hyllan).

Lite dåligt samvete för att sidorna inte uppdaterats på ett par dagar. Kommer också att ha lite dåligt med tid närmaste veckan, men något skall väl bli gjort.
 

23/2 Ägnar ett par timmar åt att planera elsystemet. NB lägger alla kablar från instrumenteringen via en plint i elskåpet, och det är ingen dum idé. Men eftersom vi skall ha lite extra saker så får plinten byggas ut lite.
Bäst att Junior får vara med redan från början. Att bygga elplintar är en nyttig kunskap....
24/2 Råämnet till elplattan klar (vattenfast björkplywood som belagts med plastfolie). Börjar planera för kabelkanaler, plinten (32 poler), säkringshållare m.m.
Jord- och spänningsmatningsskenor är inte billiga, dessutom vill jag ha ett 20-tal poler på jordskenan. Gjorde därför egna skenor av 10x10 mm mässingstav (plusmatningsskenan på bild, gängning av skruvhål). Nästan gratis.
25/2 Kopplar vidare, detta tar sin tid. Får dock i princip klar plattan i elskåpet med plint och hela kabelhärvan upp till instrumenteringen. Ritar elschemat parallellt.

Innan plattan är helt klar skall det dit en (lätt demonterbar) täckplatta i mitten så att bara själva säkringarna syns. Ger rätt mycket yta kring varje säkring att skriva på, dessutom slipper man se kablarna.

26/2 Idag anlände en pall med över 50 kg båtprylar !  Bl a hydraulstyrning (Sleipner) och alla luft/defrosterslangar. Men toastolen, som också var med i paketet, var ingen vacker syn. Typiskt Posten Företagspaket, de lyckades även knäcka ett tidigare paketet med gardinskenorna :-((. Ingen montering av toastol i helgen.....

Det tar ett bra tag att gå igenom alla prylar, men hustrun hjälper till så jag hinner i alla fall kapa till durkskivan under förarplatsen.

27/2 Gör lite elkoppling i instrumenteringen, kantar durkskivan (på bilden: putsning av kantlisten) o.s.v. 

Har äntligen hittat lämpliga rör att dra kablarna bakom pentryt i - Coop-varuhusen säljer 3" dräneringsrör/slang för 25:-/m. Även om jag tänkt tanken att stanna till vid något bygge för att få mina 2m så var detta nog bättre ;-).

28/2 Skall ni bygga en båt från halvfabrikat - såga ut för instrumentbrädan först, innan en massa annat är monterat. På NB870 är konsolen en stabil sak, glasfibern är 15-18 mm tjock. Och det dammar. Och kliar. Och sprutar spån. Jag körde med dammsugare intill, ändå såg det efter ett tag ut som på bilden precis överallt.....
Lite provmontering innan hålet för rattpumpen tas upp, men det är som sagt spån överallt. T.o.m.. på fönstren. Och det kliar nå't så in i.....