Dagbok, Bertone X1/9 -84
aug-nov 2010
1/8 Skruvarna som håller listen på targataket hade delvis lossnat. Hålen hade tidens tand gnagt upp. Men troligen har en skruv gått lite för djupt också, och spräckt loss en flisa på utsidan.
Fixas med lite epoxy, som jag f.ö. fick använda för att laga sprickan i julidagboken med. En gång till. Polyestern bet nämligen inte alls på plasten i taket, så allt lossnade....
Eftersom detta är "tjejbilen" så vill i alla fall den ena "tjejen" gärna hjälpa till. Så nu är båda baklyktorna rengjorda och försedda med nya glödlampor - rätt watt-tal på rätt plats !
Pinnen som luckhållarhjulet sitter fast på är löst. Det fungerar visserligen rätt bra i alla fall, men på den andra X1/9:an vi har sitter det fast. Vid närmare eftertanke borde funktionen faktiskt bli bäst om det satt fast, så det är nog så det skall vara.

Passar därför på att svetsa fast den innan luckan skall lackas.

Efter lite slipande är pinnen som förr, fast nu fastsittande i luckans plåt.
2/8 På väg till lackeraren !
9/8  Bilen tillbaks från lack. 

Visst finns det små skavanker och bulor om man tittar noga (och vet var man skall titta), men lackeraren har återigen gjort ett jobb jag är nöjd med !

Den nya tätningslisten för huvarna visade sig dock vara för tjock. Får försöka hitta något annat.....
Men dörrtätningslisten återanvänds, även om den tätar måttligt bra. På bilden skruvas tröskelplåten på plats (som bl.a. håller fast listen).
Bilen har haft minst två antenner - en för stereon och en för mobiltelefon. Antennhålen var dock placerade långt fram och antennen onödigt mycket ivägen när man skulle ner i motorrummet. Båda hålen lades således igen inför lackningen, och nu var det dags att borra ett nytt. I den fina lacken.....
Alla balkar, skärmkanter och hålrum rostskyddas. Bilen får stå och droppa av sig över natten med tidningar under.
Kostar också på oss nya dörrströmbrytare.
13/8  Nu är dörrarna på plats (tack för hjälpen, Mats).
Även de rostskyddas ordentligt innan klädseln återmoteras.
Stereon åker faktiskt ut till förmån för en som tar CD-skivor, trots att den är mycket tidstypisk och troligen av samma årgång som bilen. 
15/8  Nu har bilen rullat c:a 15 mil till och från en verkstad med utegrop, för att få mer rostskydd på framförallt  undersidan. 
Men turen var även tänkt att ge en bekräftelse på att allt verkligen fungerar.
Och det gör det tyvärr inte:
- Bilen kändes slö och gick orent efter ett tag. Visade sig dock vara ettans tändkabel som hoppat loss (!).
- Däcken är inte runda. Det blev lite bättre efter ett tag, men det slutar nog med byte ändå. Känns tråkigt, för de har utmärkt mönsterdjup.
- Blinkersen petas bara tillbaka efter att man svängt åt ena hållet. Hände antagligen något när rattstången var delad/nerplockad i samband med byte av huvudbromscylinder.
- Backljusen fungerar inte. Troligtvis är det något fel på brytaren i växellådan.
- Kabelskon på oljetrycksgivaren har gått av. Har en ny givare hemma, men den sitter oerhört illa till så jag har skjutit upp bytet på obestämd tid.
17/8 Bilen utan hjul igen.
Fälgarna är nämligen inlämnade för renovering och lackning. Samtidigt blir det nya däck på dem.
Backljusen har f.ö. plötsligt börjat fungera efter att brytaren varit demonterad. Kabelglapp ?  Även blinkersen går tillbaka som de skall nu efter lite justeringar av plastbitarna bakom ratten.
Men jag har upptäckt en annan sak som jag inte sett tidigare - det har rostat friskt kring vänster domkraftsfäste !  Efter att rostskadad plåt och underredsmassa tagits bort såg det ut som på bilden. Den andra sidan och övriga underredet ser däremot riktigt fint ut.

Blir till att svetsa ny plåt, för på tisdag är det besiktning. Men svetsa inne i båthuset är tabu, och jag har inga hjul på bilen just nu. Så den kommer inte ut......

24/8 Besiktigad med blankt papper !

Nu lutar det faktiskt åt att familjen kommer kunna åka på X1/9-klubbens höstträff med två X1/9:or......

25/8  Blinkersen går fortfarande inte tillbaka som den ska. Inte varje gång i alla fall. 

Plockar bort ratten igen, och upptäcker att plastbiten är avbruten från rattnavet. Att limma den är jag tveksam till, i synnerhet som bilen strax behöver köras.

Men det var ganska enkelt att lösa.
Ett hål borras i ratten i vilket en M3-skruv av lämplig längd dras fast. Då finns en ny "pigg" på samma plats som den avbrutna plastbitens. Och skruvskallen döljs på framsidan av tutknappen.
27/8 Var i Nässjö idag och hämtade emblem till naven. Bertoneemblem till fälgarna verkar vara nästan omöjliga att hitta, så jag anlitade en reklamfirma som tillverkade nya efter min ritning. De låg på härdning inatt, och för att hinna få på dem före helgens träff (vi åkte ett par timmar efter att emblemen limmats på plats) var det inget alternativ att skicka dem med vanlig post.
29/8 Bilens eldprov - att vara med på X1/9-träff.

Och det gick riktigt bra. Ena varselljuset måste dock fortfarande tändas för hand (genom ett bestämt "knack" på glaset) och när vi var nästan hemma hoppade ettans tändkabel loss igen. Men det är bagateller i sammanhanget....

På bilden har vi parkerat vid Scandinavian Raceway i Anderstorp. Och jo, vi fick faktiskt riva av ett par varv ute på banan med våra X1/9:or också !

1/11  Dags för vinterprojekt: Att återmontera bilens originalförgasare, och på så sätt ta bort den något annorlunda chokevajerlösningen samt att få förgasarkylfläkten termostatstyrd igen.

Bortsett från att förgasaren hade rätt mycket oxid inuti så verkade den ganska ok. Men med en liten stålborste på Dremeln, dammsugare och tryckluft så gick det att få fason på ytorna igen. Bytte diverse tätningar, flottörens nålventil, blandningsskruven, smorde upp alla rörliga delar samt blåste rent.

Den stora guldfärgade saken i bildens nederkant är en bränsleavstängningsventil för att undvika glödtändning ("anti-diesel-valve") när motorn stängs av. Ofta sitter här en plugg istället, men denna ventil verkar fungera bra, så jag låter den sitta kvar tillsvidare. Även om vår andra X1/9 (som har plugg) aldrig har glödtänt....

Bytte även flottören, eftersom det fanns en liten skada på ena flytkroppen. Tror i och för sig inte det var hål, men ändå. På bilden (ursäkta kvaliteten) justeras "stängläget" in med den nya flottören (två svarta flytkroppar kan skymtas på bilden ovanför skjutmåttet). 

Passade också på att smörja upp automatchoken samt justera dess urkopplingsfunktion enligt verkstadshandboken. Så nu återstår montering i bilen, så får vi se om den fungerar,

7/11 Förgasaren monterad och justerad, verkar fungera utmärkt !

Kunde ju lagt in en bild på den, men förgasare har ni säkert sett innan. Visar istället en bild på något som just plockats bort - den kreativa lösningen på chokereglaget (förgasaren som satt på när vi köpte bilen hade manuell choke). Man tager vad man haver. I det härfallet en sortimentask, gör ett hål och så fyra plåtskruv ner i mittkonsolen mellan stolarna.
 

9/11 Fick hem en ny vevhusventilationsslang idag.
Bilen sölar lite olja när man kör. Inte mycket, men det blir i alla fall några droppar. I samband med förgasarbytet såg jag nu att slangen till vevhusventilationen är sprucken i längsled på ett antal ställen. Sprickor som det jäser lite olja ur. Byter den kanske till helgen - vi får se.
14/11  Visst har det fuktat ut olja här. 
Slangen var full med sprickor, och de flesta var genomgående. I synnerhet i den änden som anslöt mot vevhuset. Glömde flytta över flamfällan (som ju ligger i slangen) till den nya, så det blev att montera av och på den en extra gång.
Kom du hit via en sökmotor ?  Här är startsidan !