Dagbok, Bertone X1/9 -84
juli 2010
1/7  Varför händer här inte så mycket ?  Jo, jag lagar rost. Det går inte så fort, och är inga roliga bilder att visa.
På bilden en klassiker - rutramen. Men den är faktiskt riktigt frisk i nederkanten och mot rutan. Värre är det i ovankanten, där listen mot targataket inte hållit saltstänket ute....
Men nu är höger bakflygel i alla fall klar för lackning.....
...liksom vänster. Om jag inte flyttar upp ribban och försöker få skärmkanten ännu bättre.
Under plastdetaljerna i fronten döljer sig mer rost. Och när rosten är avlägsnad återstår mest hål.
Nåja, det kunde varit värre. Sådana här skador spacklar jag inte upp, även om det kanske skulle gå. Skär istället rent från rost och passar in en plåtbit i hålet. På bilden klar att svetsas fast.
Grovspackling av rostskador och på de nu isvetsade plåtbitarna.
6/7 Fick napp på en bra förardörr från en i klubben, men efter att han inte gått att nå varken via mail eller telefon på ett par dagar så ger jag mig i kast med den rostiga originaldörren.

Nedersta tredjedelen skärs bort, och botten var inte dålig trots allt. Nya plåtbitar svetsas fast för att ersätta den nästan bortrostade (och nu bortskurna) kanten som ytterplåten vilar mot.

Ny plåt fastsvetsad och första lagret grovspackel pålagt !
7/7 Tyvärr slog sig plåten en liten aning mitt på under svetsningen, men det är en marginell bula som går att spackla upp. Säg den plåt som inte slår sig när jag svetsar.....
Barnen tycker bilen ser ut som en vampyr nu, med sina "tänder" från överkäken. Tomma, svarta hål istället för lyktor bidrar säkert det också.

På tal om lyktor - kromsargen på ena lyktan var delvis ditdragen med självgängande skruv istället för M3. Även mycket annat jag upptäckt på bilen vittnar om att den använts som bruksbil under många år, dvs en bil som snabbt behövde fixas ihop.
Inga stora saker, dock.

9/7 Nu är äntligen förardörren klar för lackering.
Helt jämn är den inte, men jag får den inte bättre nu. Kanske lackeraren kan lägga en sista hand på den.....
Passagerardörren ser inte så rolig ut den heller. Men det finns betydligt mer frisk plåt kvar än på förardörren i alla fall.
Huven har ett tjugotal små bucklor. Knäcken på taket gör också att jag misstänker att bilen haft en del saker stående ovanpå genom åren. 

Hoppas bara jag hittar alla småbucklor innan lackeringen - de är inte helt lätta att upptäcka om inte ljuset är precis rätt.
 

Blindmutter är en fantastisk uppfinning. Ungefär som popnit, men man får ett gängat hål istället. Finns som billig sats på t ex Biltema (M3-M6).
Med blindmuttrar är det enkelt att återställa lyktkranshålen till gängad M3 igen. Lite trångt att komma åt med tången kanske, men det gick.
12/7 Pippis prickiga häst ?
Nej, men drygt tjugo små tryckningar och bucklor har jag hittills hittat på huven.
Lite löstagbara plåtdetaljer i fronten har jag passat på att blästra och grundmåla separat (återmontering på bilden). 
I bilen fanns två spolarbehållare, varav ingen verkade riktigt kurant vad gällde läckage och funktion. Eftersom strålkastarrengöring ändå inte är ett krav längre, köpte jag en universalbehållare med pump från Biltema. Man får rätt mycket för 100:-.

Och det bästa av allt - kablaget passade direkt.

Spolarbehållaren tänkte jag montera på sidan istället. Ett par borrhål och blindmutter så finns det strax gängade hål att skruva fast hållaren i.
Ny spolarburk på plats.
I vår andra X1/9 har jag format burken en aning med varmluftpistol och monterat den nere i skärmen bredvid strålkastarmotorn på vänster sida. Men det kändes som överkurs den här gången.
14/7 Plåten mellan motorrum och bakre bagageutrymme har ett klassiskt rostställe - i nederkanten, särskilt i ena hörnet. Den syns dock inte när klädseln är på plats, så man kan fuska.
Dock tog jag tag i det och svetsade i lite ny plåt i alla fall.
Men finishen bryr jag mig inte så mycket om. Lite ojämnheter gör inget - det är ju frisk (eller i vart fall friskare) plåt i dess nederkant nu.
Tändkablarna är gamla och hårda, och några smutshättor har också sett sina bästa dagar. Moderna silikonisolerade ledningar kostar inte många kronor, så jag byter ut tändkablarna mot nya.
Luftrenaren är i behov av nytt luftfilter. Inte heller många kronor, så det byts när jag ändå håller på.
Luftrenare har blästrats och lackats, samt motorrummet rengjorts lite halvhjälpligt. Plötsligt ser det betydligt roligare ut under huven !
16/7 Tänkte varmköra bilen ordentligt.
Med motorn varm och lite gasande händer då detta: Olja formligen sprutar ut från motorn, någonstans nedanför fördelaren !

Misstänkte vevhusventilationen, men den var ok. Lossade oljefiltret, men såg inga problem där heller. Inte förrän det lossades en andra gång. Då såg jag en gammal packning som satt kvar innanför, rejält fast på motorblocket !  Hade jag bytt oljefiltret över smörjgrop och sett bättre skulle den troligen upptäckts redan första gången.
Det gamla filtret hade packningen i behåll, så frågan är hur länge "extrapackningen" hängt med ?  Kanske därför motorn var så oljesölig redan från början.

Huven fram har ett par mindre rostskador som lagats upp. Passar därefter på att rostskydda rejält, nu när den kan ställas så att rostskyddet rinner in där jag vill ha det.
Dim/varselljusen på bilen är skadade, men nya medföljde. Enklast att montera på nya lyktor nu när stötfångaren är lös.
De nya som följde med är dock inte lika snitsiga som de gamla vi hade på vår röda X1/9:a (den jag byggde nya kombilyktor till med LED). Dessa får därför fortsätta göra tjänst på frugans X1/9:a.
Hasplåten blästrad och grundmålad. Efter mycket funderande kom bilägaren fram till att hon ville ha den lackad i bilens färg (inte svart), så den åker med monterad till lackeraren.
Bilen i stort sett klar för lackering.
25/7 Taket har  en spricka, troligen efter att ha härbärgerat en hel del ovanpå under sin tid i garaget. Den är dock inte genomgående och syns inte utifrån. 

På bilden har lite material slipats bort runt sprickan....

...som repareras med glasfiber och polyester, för att därefter lackas.
Inte blev det så snyggt, men det syns ju som sagt knappt utifrån.
Lyktringarna poleras upp. Den ena har lite rost på insidan, men det syns inte när den sitter på plats så det får vara.
Stötfångardetaljerna har iskruvade maskingängade "muffar" för M5. De flesta skruvarna är dock så fastrostade att jag inte lyckas skilja dem från muffen utan att skruvarna går av. Behöver således nya muffar (tydligen kallad "rampamuff" av någon anledning).

Den lokala järnaffären som har allt hade även detta. Dock fick jag gå upp till M6 på skruvarna, men det är inga problem. Satsar på rostfria skruv och brickor så de inte rostar fast mer.

I bagaget har det varit varmt ovanför avgassystemet. Mattan var delvis fastsmält (bilden). Hoppas min ditsatta värmesköld gör att det inte händer igen.
Kom du hit via en sökmotor ?  Här är startsidan !