Dagbok, Bertone X1/9 -84
maj-juni 2010
20/5 Bilden är inget vidare från min mobilkamera, men det är ofta bara den jag har med.

Skivorna är bara att kasta, och oken måste minst plockas isär. Beläggen verkade dock vara nästan oanvända, men efter 12 år ute i ett garage är det inget annat än papperskorgen som gäller för dem heller.

Handbromsen gick med nöd och näppe upp till första hacket. Orsaken är inte svår att finna när man tittar på hur vajrarna såg ut. Det blir nya här också.
Avgassystemet reparerade förra ägaren redan -92 om jag läst besiktningsprotokollen rätt. Nu, 18 år senare, är det nog ingen idé att ens försöka förlänga livet ytterligare. Den som tittar noga ser att nästan hela gaveln är perforerad på den mindre, undre dämparen.

Tyvärr är det tydligen inte lätt att hitta system till Bertonemodellerna. Jag har dock ett på väg hem från en säljare på tyska ebay, men om det passar får vi se. Bilen har nämligen också den lilla avgasflänsen på grenröret, den med tre hål och enkelrör......

25/5  Efter ett antal timmars arbete är äntligen växellådan urplockad. Balken under motorn hade inga gängor i mitten på en av bultarna, så den var lite svårövertalad innan den kom ut.
28/5 Med hjälp av utmärkta instruktioner på nätet (klubbens hemsida bl.a.) går demonteringen riktigt bra. Haynes handbok är i sammanhanget tämligen översiktlig och kortfattad, men det finns som sagt annat att tillgå också.

Men lådan var i värre skick än befarat. Mycket värre !
Det var inte bara synkringarna som var slut, konan på ettans och tvåans drev var fullständigt nedslitna. Även en helt ny ring glappade (!) på tvåans kona, och ettans var som synes ännu sämre. 
Den blanka ytan (pilen) skall vara räfflad, nästan som gängor om jag förstått det rätt. På ettans drev finns inte ens tendens till spår, utan allt är helt nernött.....

Denna har dessutom 45 (inte 43) tänder på ettan, men Midwest hade ett drev hemma. Värre var det med tvåans, det verkar knappt gå att hitta någonstans. Vickys i USA får hem à 149$ om en månad. 

Firman Laursen i Danmark hade i sin katalog för 2010 för 173€. Mailade och hemma hade han det inte, men kunde ha det på 8 dagar för 1200 DKK + moms. Nja, han har ju fortfarande inte efter två år skickat saker som han t.o.m. skulle haft hemma och fick betalt för, skulle jag våga ?  Men valet blev lätt när han dagen efter mailade och ville ha nästan 3.000:- för det, och skyllde på att han skrivit fel i mailet. När jag frågade varför det kostar 173€ i katalogen (ganska precis det första priset jag fick) slutade han svara.
Även om jag brukar vara försiktig med att hänga ut företag så gör jag det denna gång - återigen har Laursen visat sig vara en av de mindre seriösa på X1/9-prylar !
 

4/6 Fick ett ryck och körde 25 mil till en skrot och köpte en billig låda i okänt skick från en Fiat Ritmo -87. 
Men det var det värt !  Innehållet på växel 1-4 verkar vara helt identiskt med Bertone -84. Även ettans 45-tandade drev. Huset skiljer dock en del (bl.a. går växelföraren ut åt andra hållet) och slutväxeln har annan utväxling och drivaxelanslutning, men det viktigaste innehållet är identiskt. Och framförallt - det hett eftertraktade drevet till tvåan. Men hur var skicket ?
Ritmolådan hade gått lite längre än X1/9:ans (c:a 12.000 mil). 
På bilden syns treans synkring i X1/9-lådan. Vid pilarna ses det kraftigaste slitaget, men det är faktiskt slitet (dvs ser blankpolerat ut) i olika utsträckning varvet runt. En liten bit vid gapet kan accepteras om jag läst rätt, men ett helvarv är inte bra.
Och den greppar heller inte förrän kuggarna är bara ett uns från att gå i varandra. Det syns nästan på tänderna också - de är "ätna".
Men Ritmonlådan var i princip i nyskick !  Enda slitaget/skadan är en liten, liten bit på en kugge på treans drev som fattas. Men det är så lite att jag inte tror det gör något.

Titta på denna synkring och jämför med bilden ovan (också treans, samma position). Det finns nästan inga tecken på att den ens använts. Och tänderna är fina, i princip som nya.
Ettans och tvåans konor och synkringar var helt exemplariska, i alla fall vad jag kan begripa. Greppar in långt, långt innan det blir närkontakt mellan kuggarna. Återstår att se om det är lika bra i verkligheten sedan.....
 

5/6 Återmontering av lådan. Nya synkringar fanns hemma till trean och fyran, men jag brydde mig inte om att byta dem. Jag flyttade faktiskt helt sonika över hela drevpaketet för vxl 1-4 från Ritmon till X1/9:ans axel (för att fortfarande ha rätt drev i förhållande till slutväxeln i X1/9-lådan, ett drev som ju sitter fast i axeln). 

Men det var något skumt. Ibland låste sig ingående axel, och jag funderade på om växelförarna hamnat fel.

Efter att ha haft av locket 5-6 gånger hittade jag felet: En liten metallflisa som låg mellan två kuggor på fyrans drev gjorde att det blev tvärstopp. Hade motorn istället för min hand drivit axeln hade det säkert snurrat förbi (med något komprimerad metall som följd), men det kunde nog ha knäckt en kugge också.

Sedan fungerade det lite bättre !

6/6 Lådan ihopmonterad och klar för olja. Alla packningar och packboxar med undantag för o-ringen vid hastighetsmätarvajerns drev samt ena drivaxeltätningen är bytta. Hade nämligen bara en tätning som var räfflad på rätt håll, så jag hoppas den andra fortsätter vara tät. Den går dock faktiskt att byta senare, utifrån med lådan på plats, om oturen skulle vara framme.

Men växellådsolja till X1/9 var inte helt enkelt. Växellådsolja SAE 80W-90 rekommenderas, men det får inte vara EP/hypoidolja. Var hittar man det på en söndag ?  Förskräckliga historier på nätet om hur X1/9-lådor rasat på några månader med EP-olja gjorde mig fundersam. Slutade med att jag följde rekommendationen att hälla i lite kraftigare motorolja (SAE 20W-50).

Det finns en hel del växellådsdetaljer över. En del av dem kommer jag lägga ut på "till salu"-fliken ovan. 
Detta är dock inte till salu. 
Många småprylar som snart skall monteras på bilen.....
I väntan på växellådsdelar har jag passat på att blästra bromsoken och renovera dem. Förutom en tätning som korvade sig och gick sönder på ett bakok så avlöpte det hela riktigt bra.
Ny koppling monteras på motorn i bilen. 
Hur får man en tung växellåda på plats själv ?  Precis som med flera av de andra projekten har jag sällan hjälp. Visserligen är barnen numera ofta med, men de är inte till mycket hjälp med tunga saker.

Hämtade ner kättingspelet från garagevinden, och med ett vinkeljärn på några kraftiga träbitar fick jag en perfekt "lyft" att hissa upp lådan i. Men det var svårt nog ändå att få i den i lamellen. Hela motorn - som ju saknar undre fäste- har flyttat sig lite i sidled så lådan går just nu i bärarmsfästet när jag skall få allt på plats. Får fortsätta när jag hämtat den lilla domkraften och kan skjuta tillbaks motorn i position.

(Jo, jag hade pallat upp under tråget med en domkraft. Denna hade dock tappat "trycket")
 

10/6 Jag kan väl inte klaga på att ha ont om utrymme i alla fall. Båtkärran behöver inte stå här heller om vi inte vill, men den får som synes plats den också.

Problemet är väl att man sprider ut allt på den yta man har tillgänglig. Städa ?  Ja, men inte nu....

Växellådan kom på plats och alla växlar verkar ligga som de ska. Tätt är det också. Likaså verkar kopplingen fungera, men provkörning är ännu inte aktuellt.

Nya handbromsvajrar kommer på plats. I Haynesboken såg det lätt ut (1300), men vad som inte fanns med där var att växelförarstången går rakt igenom den plåt man behöver ta bort för att komma åt vajerinfästningen (och linhjulen) i bakänden av mittunneln. Det blev en del trixande och lirkande...:-(.

11/6 Motorn får ny olja och filter.
Men även kamremmen skall bytas. Den är ju minst 12, kanske troligen minst 15 år gammal.

På vevaxelskivan (bilden) finns tydlig markering. Men att dra runt den dit var inte lätt om man inte har en bautahylsa som passar på remskivemuttern. Trodde det var 36 mm, men det är nog 38. Hursomhelst passade inget jag hade.

Vad gör man då ?  På vår andra X1/9 plockade jag ur stiften och drog sedan skivan för hand. Men detta var mycket enklare:
Drivningen på vänster sida spärrades (just nu väldigt enkelt genom att sätta en mejsel i ett bulthål). I med femmans växel och spärrskaftet med en i storlek mycket rimligare hylsa på drivaxelmuttern på höger nav. Minst lika bra som att dra direkt på vevaxeln, framförallt mer lättåtkomligt.
Kamaxeldrevet har också tydlig märkning. Ett "hack" på ett ställe skall stämma överens med en pil i plåten bredvid.

Men mellandrevet som drar fördelaren är en luring. Drevet har nämligen ingen jämn relation till de två andra m.a.p. antal rotationsvarv på en cykel. Även om man har märkt upp noga, så kan man inte bara vrida tillbaks drevet till markeringen om man inte vet åt vilket håll och hur mycket det flyttat sig. Nästa varv hamnar man nämligen någon annanstans.....

Jag fick lyfta fördelarlocket och vrida tills rotorn pekade på ettan, och sedan finjustera till den kugge som jag markerat.

12/6 Som de sjöng i sången - "Dé é vattenpumpen, Gerd....".

Det lilla jag hade igång motorn var tillräckligt för att visa att vattenpumpens packbox givit upp. Inte ovanligt efter lång tids stillestånd, men jag hade inte räknat med det. Men det läckte så mycket att det måste åtgärdas. Och nu var det enklare, eftersom en del redan demonterats i samband med kamremsbytet.

Mekonomen har komplett med hus för 800:-, Eurosport-uk tar 150:- mindre med frakt. Men jag behövde det nu, så det blev Mekonomen. På bilden är den just monterad (skymtas ovanför generatorn).

Hjulupphängningen och bromssköldarna fram får en omgång med stålborste och rostskydd. Sedan börjar det bli dags att återmontera bromsarna.
Snyggt med rejält rostskydd. Kladdigt att montera på plats, dock.....
13/6 Bromsslangarna är säkert inte bytta på kanske 20 år. Bromsrörsnippeln satt dessutom duktugt fastärgad, så det var inget annat att göra än att kapa upp bromsslangens gängade hylsa med Dremeln. Allt för att rädda bromsrörsnippeln. 
Ett riktigt skräpgöra som tog lång tid.
Äntligen ditmonterat. Borde blästrat av spacerplattan också, men dem ser ändå ingen när hjulet är monterat.
Denna hade gott om förmultnande rester i särskilt högra "komposten". En klassiker på X1/9. Tyvärr har här nog stått vatten också, för det finns en hel del rostskador också. 

Men var kommer alla solrosfrön ifrån (se bilden) !?! 
De finns i de mest märkliga skrymslen, t.o.m. inuti balkar. Och det är inga små mängder - flera nävar kan ligga på samma ställe. Möss ?  Nej, jag tror knappast det.

14/6 Dags för luftning, men jag får inte fram olja ur oken hur jag än försöker. Däremot börjar det flöda bromsolja ovanför pedalerna.....
Jag hade ju hoppats att det inte skulle hända, men att detta händer på en huvudbromscylinder som inte använts på över 12 år är jag egentligen inte förvånad över.
Beställer en ny från England, med leverans före helgen. Kostar faktiskt inte många hundralappar, men den kommer inte bli kul att byta.
"Rostlådan" i bakre bagageutrymmet (ännu en klassiker på X1/9) är tillsnyggad. Faktum är att tidigare ägare verkar ha tagit bort gullfiberisoleringen för ganska länge sedan, och sannolikt på det sättet räddat plåten.
17/6 Vi hade inte tänkt göra några "förbättringar", men lite blir det i alla fall.

Avgassystemet sitter med översta dämparen väldigt nära bagagegolvet. Det blir så varmt att all underredsmassa var bortsmält. Tillverkar därför en värmesköld av aluminiumplåt (tack, Otto !) och monterar med tre distanser c:a 40 mm under golvet.
Varför gjorde inte Fiat/Bertone samma sak, utan envisades med sin Gullfiber ?

En universaldämpare från Biltema provas, tillsammans med lite bortskurna rörbitar och böjar från det gamla arrangemanget.
Klart !
Tog vara på det gamla avgasfästet mot växellådan också. Med en rejäl avgasklammer fastsvetsad i änden fungerar det bra som fäste för den nya, undre dämparen.
21/6 Bilen är provkörd !
Växellådan fungerar utmärkt, kopplingen likaså (skall dock justeras upp en aning). Bilen bromsar rakt och fint, förutom handbromsen som inte tar alls på vänster bak. Får nog demontera vid tillfälle och se så jag fick ihop handbromsmekanismen rätt....

Det finns dock ett "sjungande" ljud från motorrummets högersida. Märks egentligen bara på låg tomgång, men jag skall försöka utreda var det kommer ifrån. Kandidater är generatorn och kamremmens spännrulle (vattenpumpen är ju ny).

Som synes på bilden har jag börjat strippa bilen inför rostlagning och sedan lackering.
 

23/6 Familjens båda X1/9:or på samma plats utanför båthuset.
(Jo, jag åkte X1/9:a ner till båthuset idag istället för Audi).
Plåten över avgasutblåset saknades i princip helt p.g.a. rost. Men de "repair panels" som finns att köpa är handgjorda, och det skall tolkas som att de kräver fortsatt handarbete för att passa. Denna var t ex nästan 1 cm för bred. Nåja, bättre att det är på det hållet.
Observera det tjusiga rosthålet uppe till höger. En gång bulthål, nu rosthål.
25/6 Fast värst är bilen vänster bak. Efter lite knackande och blästrande visade det sig att i princip hela skärmkanten saknades från kl. två och nedåt. Även under var det rejält upprostat.
Efter 5-6 timmar, en del tillknackade plåtbitar och spackel ser det nu ut såhär. Några ställen måste spacklas igen, men sedan är vänster bakflygel färdiglagad. Inte 100% snyggt kanske, fast det får duga.

Men det är inga roliga jobb, i synnerhet som jag inte är fysiskt riktigt kurant....

Kom du hit via en sökmotor ?  Här är startsidan !