Re: Plasta träbalkarna

skrivet av Ingemar E. 2005-05-31 som kommentar till Plasta träbalkarna skrivet av Andersson:

Jag är ju också ny på området ;-) men kan gärna tala om hur jag gjorde (rätt eller fel, men de sitter i alla fall fast):

1. Putsa bort gelcoaten (så mycket som möjligt i alla fall) om inte plasten redan är "naken" där det skall sättas fast.

2. Passa in träbitarna och tejpa fast dem i läge (silvertejp)

3. Jag köpte glasfiberremsa på Biltema (för plastning, inte målarremsa) och klippte små rektanglar, men klipp ur matta går också.

4. Tillsätt härdare till polyestern och badda på båda ytorna med pensel. Lägg i glasfibern som en "vinkel" mellan botten och träet, badda på igen och fortsätt med ytterligare glasfiber. Pressa ur luft med penseln och släta ut. Alla utstickande "strån" blir vassa som sjutton. Se till att ha god luftväxling. Jag lade 4-5 lager på varje sida om träbalkarna, allt tog c:a 15 min.

5. Efter någon timme är det härdat och tejpen kan tas bort. Vill man ha en trevligare yta - pensla på gelcoat (med lite vaxlösning = topcoat).

Vid efterarbeten rekommenderas ofta epoxy eftersom det har en otrolig vidhäftning och inte luktar så starkt. Men nu hade jag polyester hemma och även glasfiber för det. Och de sitter som sagt duktigt fast.



Svar på detta inlägg:


[ Hem/startsidan ] [ Alla meddelanden ] [ Hjälp ]

Skriv ett svar:

Namn:
E-mail:
Rubrik:
Kommentar:
Ev. länk:
Ev. länktitel:
Ev. bildlänk: