Dagbok, A-ford
mars/april - 2007
4/3 Jag lovade att beskriva lite bättre hur klädseln på dörrsidornas nedre del kom till.

Först gjordes en kartongmall, på bilden syns mallen för bakdörrarna.

En 4 mm plywoodskiva kapas till, håltages och provmonteras.
Heltäckningsmattan på nederdelen limmas med kontaktlim.
Bakom tyget lade jag en tunn vadd.
Tyget häftas fast mot heltäckningsmattan.
På just denna dörrsida glömde jag att såga upp det stora rektangulära hålet för dörrfickan. Kom dock på det innan tyget kommit på plats, så det var ingen större skada skedd.
Tyget vrängs tillbaka.....
...och runt kanterna, samt häftas på baksidan.
Fickan måste ju ha en baksida i alla fall. Den kommer att utgöras av en tunn plywoodskiva med pålimmat tyg, som monteras allra sist från insidan.
Resårkanalen för fickan sys....
...och fickan häftas fast från insidan så att den fyller upp hålet.
Ovan nämnda tygklädda platta skruvas fast från insidan. Skulle man göra sönder fickan behöver således bara plattan skruvas bort och själva fickan kan därefter bytas.
Ford hade en rätt sinnrik konstruktion för fastsättning av fönstervevarna. Bakom den sirliga rosetten och tyget sitter en stor spiralfjäder. Denna ser normalt till att tyget och rosetten trycks ut mot veven med lagom tryck. Men eftersom rosetten är fjäderbelastad, kan man ganska enkelt trycka in den för att knacka i eller ur sprinten till fönsterveven.

Man skall bara komma ihåg att montera fjädern innan klädseln hängs på....:-(.

Här är framdörrens nederdel nästan klar. Klädselskivan sitter i huvudsak bara med en hake i mekanismen samt två små skruvar (kan skymtas precis ovanför heltäckningsmattan på var sida). Sedan kommer rutramens dekorlist att pressa fast den bättre i överkanten.
20/3 Äntligen är främre delen av innertaket provisoriskt på plats. Eftersom jag inte har något bra att spänna upp ett tak i som original (träribborna finns ju inte) blev det en hel tygklädd skiva istället. Materialet är tunn plywood, s.k. flygplansplywood (2,0 mm).

Jag brukar normalt inte hänga ut företag som burit sig illa åt, men nu gör jag ett undantag. Plywooden köptes från Palms på Tyresö, och de må vara bra om man handlar över disk. Men har man inte den möjligheten är detta ett företag man definitivt bör undvika.  De säljer gärna på postorder, men skall då ha betalt i förskott via kontokort. Ett betalningssätt som kräver förtroende.

I mitt fall bekräftades först varan, men fanns sedan inte. Det tog flera veckor innan skivorna skickades, och vid det laget hade faxet med mitt kontokortsnummer "kommit bort" och fick faxas igen. Utan mitt medgivande drogs sedan en fraktkostnad på 735:- (!) för paketets 7 kg/skrymmande från kortet. Så här får man inte hantera kontokort & nr.......

Det skulle ta över en månad med många mail och telefonsamtal innan jag fick tillbaka i alla fall en del av den felaktiga frakten. Både Palms egna Bussgodsombud och mitt lokala bekräftade att fraktkostnaden var c:a 200:-. Någon konkret redogörelse för hur Palms kom fram till 735:- kunde de aldrig visa.

Således - kräv postförskott/efterkrav och lämna aldrig ut ett kontokortsnummer till denna firma. 

Bakdelen av taket är betydligt svårare. På bilden mallas formen med kartong.

Det visade sig att jag här behöver tunnare plywood, eftersom den skall böjas även i strid med ytterlagrens fiberriktningen. Denna har jag dock beställt från ett annat håll, och de första kontakterna med den firman verkar lovande....:-).

1/4 På en vecka hade jag 1,0 mm plywood hemma, dessutom till ett väldigt bra pris och rimlig fraktkostnad. Bröderna Holm i Sala kan verkligen rekommenderas !

I princip fick jag göra om samma jobb som med kartongerna, nu med plywood. För att få den välvda formen limmades ytterligare tunna skivor bakom, samtidigt som hörnen slitsades för att ge tyget någonstans att ta vägen utan att rynka sig.

 

Skarvarna mellan skivorna måste "spacklas" - allt syns genom tyget. Som spackel använde jag polyuretantätning, eftersom fogen måste vara flexibel.
Takskivan låses mot små träklotsar. Lite för små skulle det visa sig - nästan varenda en sprack när jag drog i de ytterst små skruvarna som skulle hålla takskivan mot klotsarna. Det blev en massa extraarbete och lite mindre snygga hörn än jag tänkt mig.
3/4 På ett par ställen mitt på sätts limklickar (PL400) mot tvärprofilerna i taket, så att taket inte får för sig att bukta ner i framtiden. På bilden sitter det i spänn över natten.
4/4 Nu är innertaket äntligen på plats !

En del arbete återstår dock. På bilden kan man också se hur ett tyg kan skifta färg beroende på hur ljuset faller på luggen. Inser hur viktigt det är att vända likartade ytor åt samma håll.

Skruvraden i kanten täcks av ett dekorband (kordongband). Detta måste limmas på plats - ett tidsödande jobb eftersom bara en liten bit kan limmas åt gången.
Clas Ohlson har ett suveränt textillim (Casco). Fungerar ungefär som kontaktlim och fäster direkt. Provlimmade en bit, och efter ett dygn går nästan tyget sönder innan limfogen släpper. Till skillnad från (vanligt) kontaktlim är det dessutom vitt/färglöst och luktar inte mycket.
6/4 Så småningom skall jag göra en läderklädd koffert, kanske till vintern. Den behövs om inte annat för så enkla saker som domkraft och hjulnyckel - bilen är ju helt befriad från bagageutrymme. 

Två fästen och lite ekribbor är en början.....

...som sedan blev så här på bilen. 

Jag har dock ett problem med skevhet - höger stötfångarfäste verkar vara krockat och ganska snett. Nu när det går ribbor som fina tvärlinjaler syns skevheten tydligt. I och med att det är någon form av fjäderstål lyckades jag inte rikta det helt med mina leksaksverktyg (se "Dagboken"  13/12 2005). Någon gång framöver skall jag tala med en duktig svetsare och låta skära av yttersta biten och svetsa fast den rakt.

Nu måste jag göra ett ryck med inredningen.
Ovanför vindrutan skall det vara en panel, bruten för vindrutetorkarmotorn. Den stora halvan kommer att hållas fast av backspegelns skruvar. På bilden mallas skruvhålen i panelen.
Panelen på plats !
7/4 Innertaket kunde inte göras i ett stycke, eftersom det då inte gått att få in i bilen. Jag gjorde det ju i tunn plywood med tyget fastlimmat istället för spänt tyg mellan träribbor (träribbor jag inte har).
Skarven behöver täckas av något. På bilden har jag klätt en remsa av 1 mm plywood med tyget, och fått en lagom flexibel "tyglist".
Listen limmas på plats med textillim, och döljer skruvraderna i skarven.
Det helt färdiga innertaket.
Skuggor av blixten gör att täcklisten i mitten ser mer dominerande ut än vad den är. Och det är samma tyg i taket som på bakväggen, men den olika ljusvinkeln från blixten gör att det ser olika ut.
Runt dörrarnas överkant och rutan skall det vara en tunn kant med tyg. För att få lite styrsel på den och samma tjocklek som det övriga blir det 4 mm plywood inuti även här.
Den färdiga förardörren.
Hade jag vetat vad jag vet idag skulle jag hyvlat ner plywoodskivan till kanske 2 mm högst upp - dekoren och rutramen blir problematiska att få dit med en så tjock klädsel. I original sitter den på någon slags kartong.
8/4 Passagerardörren var enklare, men bäst gick det nog att få dit ramen i vänster bakdörr.
Höger bakdörr var värst av dem alla - ramen gick inte ens att få dit utan dekorlisten emellan nertill. Hålet i träramen var helt enkelt för litet !  Den hade precis gått i vid ett tidigt test, utan tyg och med mekanismen bara provisoriskt på plats.

Det slutade med att jag fick ta handöverfräsen och fräsa ur 4 mm ur dörrens ramträ, med klädseln sittande på plats och allt. Likaså blev det vinkelslipen i den lackerade ramen. Nu vet jag hur lätt lack kokar...:-(.  Men till slut blev även höger bakdörr klar.....

Bilens färdiga interiör på förar- och passagerarplats.....
.....och i baksätet.

Färdig och färdig förresten - det skall sys kurvhandtag och lite detaljer så småningom. I original hade bilen också gardiner, en rullgardin för bakrutan. Men något skall man ju göra under alla kommande mörka vinterkvällar också.

9/4  Är det snyggt med "Ford"-plattorna på fotstegen eller inte ?
Har inte bestämt mig om de skall monteras än.
3/5 Jodå, plattorna blev monterade och är inget jag ångrar. 

Härmed är projektet kanske inte avslutat, men i alla fall på en nivå där det får "ligga till sig" ett litet tag. Har kört 25-30 mil med bilen nu, och det mesta fungerar riktigt bra. Wobblingstendenserna kring 90-95 km/h försvann när jag fick rätt lufttryck i däcken, men en styrdämpare finns hemma som skall monteras så småningom. Ditec har klädselbehandlat bilen för att fläckar skall bli lättare att få bort.

Hur fort den går ?  Ja, jag har kört i 110 i alla fall. Fast då hör man inte mycket av motorn p.g.a. allt vindtjut. Nej, den här bilen skall avnjutas, inte tokköras.

På listan står att fixa ett återstående mindre oljeläckage på styrsnäckan, byta till en termostat med lägre temperatur (för att få mer marginal mot kokning) och framförallt göra en koffert. Idag har jag inte ens ett vettigt ställe att lägga domkraften. Men det blir en annan dag, nu skall båten snart i sjön !
 
 

Välkommen in !