Dagbok, A-ford
feb- 2006
1/2 Ena framskärmstaget är inte riktigt bra. Och det var ingen enkel sak att rikta, först med två järnprofiler och två personer som pressade allt de orkade kunde fästjärnet övertalas att ändra sin form en aning.
Skärmar och sidostycken provmonteras. Lite spännande färger kanske, men de skall ju lackas svarta strax.
Hål tas upp för reservhjulsstaget....
... och gummimuffen samt stången provas.
Reserven skall flyttas fram till vänster framskärm, och ett passande (stort) hål för hjulbaljan sågas upp.
4/2 Jag har ju sedan tidigare en stålbalja som skulle varit till de gamla skärmarna. Den blir nu en utmärkt mall.
Hade inget formvax, och det alkoholbaserade släppmedel jag använt tidigare litar jag inte på. Baljan är nämligen såld och jag måste helt enkelt få loss den helskinnad efteråt.

Kör "gladpackmetoden" istället, alltså ett tunt lager plastfolie.

Det blev nog den fulaste plastningen jag gjort hittills, men med lite spackling och efterarbete blev det användbart i alla fall.

Jag har inte riktigt trott på de här billiga gasmaskerna för under 200:- tidigare, men en kollega sade att de var bra vid målning. Och det kan jag bara instämma i - faktum är att denna billiga sak till i princip 100% renar luften från polyesterångorna. Inte ens med näsan i polyesterhinken kunde jag känna att det luktade något. Och inte är det trögt att andas i den heller.

Rekommenderas alltså !  Säljs av Biltema, Jula, Clas Ohlson m.fl. för 140-200:-. Tänk alla gånger jag målat eller plastat och varit alldeles ding i huvudet flera dagar efteråt......
 

5/2 Det finns inget fulare än när glasfibern lyser vit under en skärm. Reservhjulsbaljan kommer ju dessutom att synas ganska väl från sidan.

Målar därför alla skärmarnas undersidor med svart topcoat. Inbillar mig att det ger en stenhård och tålig yta.

Reservhjulet på plats !

Fast inte fastsatt, jag har inte hunnit göra bultplattan som skall fästas på stången än. Det blir troligen muttrar på plattan och bultar i fälgen (tvärtom mot övriga hjul) för att inte ha något som tar i och sticker ut när reserven skall lyftas i och ur. 
Dessutom kommer vi köpa låsbara bultar - det blir annars alldeles för enkelt stjäla reservhjulet. Bara ett däck och slang gick ju lös på flera tusen (jo, de var dyrare än jag trodde).

9/2 I väntan på att lackeraren skall bli klar passar jag på att göra klart signalhornet. Monterar in ett motstånd för att det skall kunna gå direkt på 12V.
Som vanligt när underliggande material eller lackskikt är okända har jag svårt att få lacken att torka. Egentligen tur att vi inte har köpt en ny, fräsch spis ännu. Då hade jag nog inte fått göra så här.
Synd att jag inte hade kameran framme när familjens treåring gick förbi och fick se ugnen. Den minen var obetalbar, och det syntes lång väg att den lilla hjärnan jobbade för högtryck utan att få det att stämma. Han konstaterade sedan att vi nog i alla fall inte skulle äta den där.
10/2 I varje yttre skärmkant sitter en bult till skärmstaget. För att inte ha en lysande, blank bult mitt i den svarta kanten, mattar jag ner ytan på ett par rostfria vagnsbult och sprutar dem svarta.
11/2 Reservhjulets platta var jag tvungen att göra riktigt liten för att det skall gå att lyfta i och ur reserven smidigt utan att trixa förbi fästplattan. På bilden är stången och muttrarna fastsvetsade och det hela klart att målas.
Nu har skärmarna kommit från lack. Blev riktigt bra. Dock spräckte jag lacken (OK, hårfina sprickor) alldeles intill några skruvhål. Dessutom verkar den vara fruktansvärt mjuk än, men den är också bara ett par dygn gammal.

På bilden är reservhjulsstaget på plats i alla fall.

Nu börjar den ju se ut som en bil.....

Skärmar, front- och sidostycken är äntligen monterade. Kunde inte låta bli att skruva dit signalhornet (jo, det blev torrt) och strålkastarna också. Kylarmasken väntar jag lite med, tänkte sätta dit ett nytt emblem först innan den monteras permanent.

Imorgon skall ljusinställningen justeras och reservhjulet monteras på plats, sedan skall chassiet köras iväg och karossen in i garaget istället !
 

14/2 Nu har karossen kommit in i garaget istället.
Det är märkligt vad tiden förvränger minnet. Jag har förträngt hur risig den var. Men visst ser den rätt OK ut på lite håll ?
Men allt är fusk. Någon tidigare renoverare har målat rostskyddsfärg ovanpå plåt (och som synes ibland också på träet). Givetvis utan något underarbete..:-(.

Det gråa upptill i bild är resterna av takstommen.

Denna murkna bit skall ansluta till en vertikal trästolpe till höger i bild (dvs C-stolpen vänster bak). Men av den finns inte en flisa kvar, inte heller av grannträbitarna eller plåten nertill.
Gubben som hade bilen innan poängterade som ett stort plus att underredet till framsoffan fanns kvar (hela soffan är justerbar i längsled i original, precis som på en modern bil). På bilden syns resterna av underredets framkant. Visst, ett jätteplus. 
Jag hade dock blivit gladare om han skickat med ryggstödet till soffan istället.....
15/2
Hela karossen har alltså ett träskelett innanför plåten, och allt står sedan på en träram av mestadels kraftiga ekplankor. Ford använde alltså inte ask till detta, kanske för att den var alltför flexibel ?  Ekplankorna bör dock så småningom öka bilens totala styvhet markant när de bultats ihop med stålramen - de är 45 mm tjocka och 100-200 mm breda.

Den befintliga träramen är bitvis nästan helt borta. På bilden har jag börjat med en ny, med de gamla resterna som mall. De längsgående tjocka plankorna är av ek, men i övrigt kommer jag att fuska en del med andra, billigare träslag. Skarvningen inne i karossen (där det ändå inte syns) kommer nog också att ske med skruvade skarvplattor.
 

Vi har också gjort ett par andra förargliga upptäckter:

1. Flera detaljer, t ex listen under vindrutan, har någon gjort iordning. Av en händelse provade jag den och en del andra saker, och upptäckte då att de inte passade överhuvudtaget. Vid närmare kontroll har det visat sig att de flesta till synes tillsnyggade detaljer istället är fördärvade vad gäller form eller funktion. Ett antal väsentliga plåtbitar saknas därför.

2. Gubben hittade inte instrumentpanelen när vi skulle hämta bilen. Det var dock en av de detaljer som skulle funnits, men var som så mycket annat "borta" när vi kom fram. Bilens hastighetsmätare (rund typ) fanns dock med bland delarna. Men nu när vi köpt en panel för rund mätare ser vi att den inte passar riktigt. Det är alltså inte denna bilens mätare eller ens rätt modell vi fått med :-((. Således behöver vi nu antingen en ny bensintank (som ju också är instrumentbrädan) eller ny panel och oval hastighetsmätare.

3. Dropplisterna som medföljde verkar vara till en Tudor istället. De är i vart fall någon decimeter för korta.

Gubben gnuggade sig nog ordentligt i händerna när vi givit oss av med bilobjektet. Grrrr.....
 

19/2 Alla renoveringsprojekt har i allmänhet en destruktiv och en uppbyggnadsfas. Under den destruktiva fasen blir objektet till synes bara sämre och sämre. Det är nu det gäller att hålla modet uppe....

Karossen strippas och delas inför bottenrambytet, här är allt takträ och ena B-stolpen borttagen.

Ju mer man river desto värre visar det sig vara. Här är en liten samling träbitar som "lossnat", allt fullständigt genommurket. Det var det där med modet....
Endast träet längst bak är någorlunda vettigt. Förstärker skarvarna med moderna grejor (galvade plattor och rostfri skruv), ingen kommer ju att se dessa när inredningen är på plats.

Allt trä uppe i karossen från sidofönstren och framåt kommer sannolikt ersättas av stålprofil, och alla lösa karosseriplåtar svetsas istället för att spikas fast med nubb. Det här blir tufft, hade tänkt köra iväg karossen på lack om tre veckor......

Med tanke på hur illa ekträet farit, är det förvånansvärt lite gravrost i plåten. Hjulhusen är dock reparerade (första gången redan i början av 50-talet ?), och de kräver nu ytterligare plåt. 
Det hela snyggas till med lite spackel för att inte få en kant mellan gammal och ny plåt för smutsen att fastna i.
Eftersom det strax är dags att lyfta över karossen på nya träramen, passar jag på att måla den. I alla fall undersidan, som är svår att komma åt sedan.
22/2 "Men pappa, du har ju tagit sönder hela karossen !"

Jo, men visst....

Och vedhögen på golvet bara växer.
Får dock problem med passformen, det stämmer inte alls. Dörrhålet för vänster bakdörr är hela två centimeter för lågt. Bilen har ju varit utan bärande träskelett här i kanske 50 år och karossen har säckat ihop och är mer deformerad än vad det verkade.

Blir tvungen att rota i högen ovan och plocka ihop fragmenten till en träbit för att se hur de en gång borde suttit. Förstår hur arkeologer känner sig (fast de har nog roligare....).

23/2 Karossen på nya ramträet. Passar inget vidare, men det beror nog till största delen på karossen. Jag skulle ge rätt mycket för att få mäta på en ihopbyggd fyradörrars - jag har ju inga mått att gå på. Och på nätet verkar det vara skottpengar på alla som lägger ut ritningar och exakta mått, antagligen för att det finns folk som gör pengar på dem.
Slipar och rostskyddar undersidan av karossens nos.....
25/2 .... som sedan sätts på plats.
En dörr hängs dit, men jag har inga gångjärnsskruv hemma. Glömt att beställa det. Hittar så småningom två med rätt gänga - 5/16" fingänga, dessutom försänkt. Inte ens min trogna välsorterade järnaffär (av den gamla sorten) hade sådana. Jo, gängan fixade de men inte i försänkt variant....:-(
Dessa plåtar var fastspikade med små nubb i träskelettet under, men jag svetsar fast dem istället.....
27/2 .....och kommer att ha stålskelett från bakrutorna och framåt (på bilden höger C-stolpe). En fastsvetsad spikplatta förbinder stål med träsektionen som jag behållit.