Dagbok, A-ford
okt. 2005
3/10 Lång tid sedan dagboken uppdaterades. Det har varit mycket annat, men faktiskt rätt mycket pysslande med bilen också.

Kartongbitar är inte dumma att malla med i bilprojektet heller. Här är det främre motorfästena som skall på plats.

Plattjärn var inte så lätt att böja som jag trodde (det är ju aldrig så lätt som man tror). Nåja, ett par djupa snitt med vinkelslipen gör det både lättare att böja och gör att böjen hamnar där jag vill ha den.
Snitten svetsades sedan ihop igen på den färdigböjda biten.
Kom på att det nog vore lämpligt om vatten kunde komma ur profilerna som motorn kommer att vila på. De är ju öppna upptill (ser ut som ett brett "U"). Dräneringshål borras i lägsta punkten.
Här är främre fästet klart för målning.....
...fast lite provmontering måste göras först. Här syns tydligt att motorn är förskjuten 3-4 cm från centrumlinjen.
Var uppe nära Stockholm och köpte bl a nya däck. De fyra dörrarna som skulle vara i fantastiskt gott skick var dock i mina ögon inte SÅ fantastiska. Ingen av dem var helt komplett, jag saknar t.ex fortfarande en dörrmekanism till passagerarsidan. Men allt är väl relativt och jag är väl kräsen.....;-). Dessutom är jag intresserad av att det skall vara bra och snyggt mer än original.

Det blev en huv också, men inte den extremt fina som nämnts per telefon. Den hittade vi nämligen inte när jag kom dit. Det blev en något sämre med en stor bula på ena sidan efter en brusten fläktvinge. Och tyvärr ett gångjärn som är ihoprostat, inte billig men jag behövde en ny huv..

Vad jag har lärt mig är att hädanefter alltid be om foto via mail på prylarna jag åker för. I alla fall om det är långt bort. 
 

V-stagens främre fästögla är rätt sliten och uppnött på båda. Jag tänkte först borra upp dem till att passa en M14, men det är en udda dimension. M16, då blir det inte mycket gods kvar. 
Tillverkar istället en distansring av 14 mm rör....
....som snyggar till hålet avsevärt.
Äntligen har det löst sig med fästena till ovan nämnda V-stag i chassiet. Jag har ju tidigare gjort en sak ur en VW-bärarm, men den blev inte riktigt bra. Det är bara att kassera den (lärpengar), för detta är vad jag letat efter: Främre bärarmsfästena för bakaxeln från Saab 900 !  Monterar båda två bredvid varandra och drar en lång M12-bult rakt igenom för infästning av båda stagen. Ungefär som i original, fast de nu kommer sitta i lite flexibla bussningar.

Tack för tipsen, Jesper !

9/10 Detta är vad jag ägnat mig åt istället för att uppdatera dagboken - en ramdetalj som samtidigt kommer att utgöra växellådsfäste, fäste för kulan till främre stag, fäste för bakaxelns V-stag, handbromsfäste samt ena fästpunkten för bromsservot. Dessutom skall pedalstället bultas på den raka delen längst till höger. Det blir precis som i original - stående pedaler. Eventuellt kommer någon av originalpedalerna att användas.

Normalt används nämligen den stumt fastbultade motorn/växellådan som infästning för allt möjligt. Dessa infästningar måste nu ersättas av något annat. Bilden visar "något annat".

Med lite färg är den snart färdig för montering.
12/10 Motorfäste på plats, och därmed kunde motorn också monteras premanent. Skall dock göra en liten justering på frambalken, så att denna belastar hela profilen och inte bara underdelen.
Även stagen för axlarna kommer på plats. Här syns bussningarna med fäste från Saab 900 tydligt. Hade bara 30 och 50 mm M12, får nog skaffa 40 mm. Det ser inget vidare ut med så långa bultutstick.
14/10 Jag vet att man inte skall korta en kardanaxel så här - kapat en bit från änden med ett extra rör utanpå. Men det slår faktiskt bara några tiondelar och jag behövde en kortad axel för att kunna komma vidare. Dessutom visste jag ingen firma i närheten som gjorde sådana jobb.

Men nu vet jag det: En halvtimme efter att vinkelslipen kapat axeln skulle jag få ett besök, också "bilbyggare" skulle det visa sig. Han berättade att en motorrenoveringsfirma på orten gjorde jobbet mot ett bra fastpris. Gott, får vi vibrationer köper jag en annan volvoaxel från skroten och lämnar in den där för kortning.

17/10 Nästa stora bit är pedalstället. I original sitter pedalerna på växellåda, och det går ju inte nu. Stommen till pedalstället syns på bilden - tre rör på vilka pedalerna skall svetsas, som kan rotera med rätt bra passform på ett 12 mm axelstål.
Rören lyckades jag nog inte få absolut lika, så det är bäst att märka upp dem......
Fästet provmonteras. Emellertid tänkte jag inte längre än näsan räckte - genom att flytta fram rotationspunkten kan jag ju inte få själva pedalen i samma läge och fortfarande ha en radie så att den löper genom samma lilla hål oavsett hur långt den trycks ner. Tänkte inte på det.......  Men det gjorde konstruktörerna på Ford.

Nåja, prylen går ju att vända. Och då hamnar pedalerna nästan exakt där de sitter i original.

Det är dock inte så enkelt att originalpedalerna går att använda rakt av. De är kraftigt vinklade för att passa ett fäste till höger, medan jag har det rakt ner eller till vänster istället. Vill ju få plats med gaspedalen också. Den satt i original på sprängkåpan med en slaglängd på bara några centimeter (parallellkopplad med handgasspaken på rattstången).

Siktar på att skära ut helt nya pedaler.

19/10 Skulle sålt pedalerna, men intressenten hörde inte av sig. Och varför inte använda i alla fall den raka överdelen ?

Pinnsvetsen och jag är vänner igen. Av någon anledning gick det nästan av sig självt att svetsa pedalerna, kanske för att jag inför denna svetsning kopplat in mig på trefasuttaget i garaget och nu kunde dra på rejält med ström utan att blåsa säkringarna.

Att skära ut pedalnederdelen ur 10 mm järnplatta med en vinkelslip var lite tålamodsprövande, men det gick. Kopplings- och bromspedalen provas. Jag måste finjustera stopplägena sedan, men så här långt verkar det faktiskt lovande.
20/10 Nu har vi gjort oss en gaspedal också !

Ett pedalgummi från en gammal Opel kom väl till pass. Fast ärligt talat vet jag inte om det kommer att få vara kvar. Det är mer grått än svart.

Gaspedalen gjordes i betydligt tunnare gods (4-5 mm plattjärn), men den behövde vinklas rätt rejält för att få tillräcklig distans till bromspedalgrannen. SFRO säger min 50 mm, och ungefär där hamnar jag. Måttskisserna i boken visar dock moderna pedaler, våra är ju breda som på gamla traktorer så större avstånd än så blir det inte.....

22/10 Gaspedalen förses med en returfjäder. Bångstyrigt värre, jag gjorde nämligen fjädrarnas ändar själv. 
Bromspedalens returfjäder får dock bli en vanlig dragfjäder. Den är så tung att mitt fjäderämne inte orkade ge den tillräckligt returtryck. Gav upp efter andra försöket. Visst, det sitter redan en returfjäder i servot, men den är inte dimensionerad för en så tung pedal.
23/10 Inget gick riktigt bra igår. När kopplingen kopplades ihop med pedalen hamnade justeringen i ändläget. Bromspedalens rörelse på servoarmen blev för kort. Litade lite väl mycket på SFRO-handbokens tumregel istället för att kolla själv. Den säger att ett längdförhållande på 7:1 mellan radien upp till pedalen och radien på armen ner till servot "brukar vara lagom". Detta återkommer gång på gång i boken. 
Detta var fullständigt fel, i alla fall med de VAG-grejor jag har. När pedalens rörelselängd görs lika som på en vanlig standardbil krävdes istället 3,7:1 för att få full rörelse på bromscylindern. Nu löste det sig genom att förlänga bromspedalens anslutningsarm en aning och borra om den. Tre extra timmar....:-(.

Här är i alla fall pedalstället med (den modifierade) bromspedalen provisoriskt på plats.

Jag var osäker på hur mycket armen rörde sig kontra (luft)kolven när vacuum fanns. Om den åkte in mycket skulle det äventyra den kraftiga kortningen. Kopplade in den på en annan bil via en lång slang och testade - den rörde sig inget extra som tur var. Armen kortades och yttersta biten gängades till M12 för att passa gaffeln som skall ansluta på bromspedalen.

Servot kommer att sitta utsatt under bilen med armen framåt. Där är också luftintaget, som annars normalt har en rätt trevlig miljö inne under instrumentbrädan. För att undvika smuts monteras en passande gummibälg (från styrväxeln på en Saab). I gummit satte jag en nippel (syns inte på bilden) så att luft kan tas via slang från ett renare ställe, t ex gå rakt upp och sluta under förarsoffan i kupén.

Pedalerna målas.....
...liksom fästdetaljer till servot och pedalstället.
Även servoklockan fick lite ny färg på det som varit utsida. Andra sidan var så fin att det var synd att kladda mer färg på den.
26/10 Pedalernas ändlägesstopp utgörs av att pedalen tar i stommen på ett förutbestämt ställe. För att slippa skava bort färgen (blir rost) och få det lite mjukare, tänkte jag sätta en tunn gummiduk emellan.
Skrikdämpningsplattor till bromsbelägg visade sig vara perfekt - tunna, rätt hårdhet och självhäftande. Klipper man rätt slipper man få med texten "Biltema" också.....
Här är gummit på plats för gaspedalens ändlägesstopp.
Hela pedalstället monterat, inklusive huvudbromscylindern och servot. Kopplingsvajern är inkopplad och justerad.
Så här blev returfjädern för bromspedalen. Kopplingspedalens fjäder sitter däremot på armen in i sprängkåpan (syns på bilden ovan). Detta gör att det är vajer som drar upp pedalen och den kan inte åka upp själv utan att vajern hänger med och hålls i spänn. Den kan riskera att hoppa ur annars.
28/10 Gamla batterihållaren/ramen var visserligen bra, men för stor. Gör därför en ny, bättre anpassad för dagens standardstorlekar på batterier.
Batteriramen på plats....
...och även ett batteri (i alla fall tillfälligt för att prova).
29/10 Bilen måste ha ett nytt avgassystem. Köper standardprylar (Simons) på Mekonomen, förutom främre röret som är till Amazon B18. Minsta dimensionen är 2", men vi får stå ut med ett utblås som är lite större än original. OK, faktiskt rätt mycket mer än lite.
Främre röret blev det inte mycket kvar av. Första dämparen hamnar snett under batteriet, men jag har förberett ett fäste för att sätta dit en aluminiumplåt som värmesköld. Tror annars inte batteriet mår bra av värmen.
Det kanske ser ut att hänga lågt, men det är faktiskt nästan 30 cm frigång och lite högre än framvagnens axlar och stag.
Bakre änden klar. I original sitter bara en stor dämpare, men nu blir det två mindre. Att få till knixigheterna var lätt med färdiga böjar som svetsades. Försökte först bocka en bit själv, men min leksaksgaslåga räckte inte för att värma upp stålet tillräckligt. Och varför, när en färdig böj bara kostar några tior ?
Betydligt stökigare är det att göra gummiupphängningarna, de är allt annat än klara.....