Dagbok
Januari-mars 2005

Sjösättning känns avlägset, även om det förhoppningsvis bara är fyra-fem veckor kvar (bilden tagen 13:e mars).
-12°C och snöfall på morgonen, och Vättern försöker lägga sig varje natt. Normalt för januari, men inte nu.....
9/1 Mikrovågsugnen monteras tillbaka. De två hålen för skruvarna borras....
...och ugnen monteras på plats.

Det är massor som skulle gjorts nu i vinter. Visserligen inte helt nödvändiga saker, men i alla fall en del småfix. Motivationen är dock inte mycket att hurra för, men det blir garanterat bättre efter båtmässan om en månad. 

2/2 Ni tror väl att denna sajt stannat av helt.... Men det är bara lite vanlig vinterdvala. Nu är det snart båtmässa, och sedan är det sjösättning !  Nåja, nästan.

Toan står på en sockel, och den modellen vi har fanns bara i en höjd. Vi tycker man sitter för högt, och särskilt barn får lite problem. Idag är det 53 cm upp, en vanlig "hemmatoa" har bara drygt 40. Detta skall åtgärdas.

Tanken är att sänka ner den i "sockeln", så att foten istället fästs på några vinkeljärn c:a 10-12 cm ner. Durkskivan klyvs i två delar, som sluter om toastolens "hals" och enkelt kan tas bort.

På tal om att ta bort - detta är en av de dyrare toastolarna köpt hos ett mycket namnkunnigt företag. Men även om det är nollgradigt skall väl inte plasten spricka så här ?!?!  Biltema kan inte vara sämre....

Nu är allt isärplockat.
Vi funderar på att vinkla toastolen en aning, och låta den följa innerlinern. Den kan då sänkas mer (skrovet begränsar annars).
Tanken är att göra två "skenor" av 40x40x4 mm aluminiumvinkel, c:a 10 cm under durkskivan i nivå. Som synes finns en hel del plats.
(På bilden en liten stump aluminiumvinkel som provas på fotens mellangummi).
5/6 Här är aluminiumramen klar som toastolen skall stå på (fotens gummimellanlägg har använts som mall). Eftersom jag inte har möjlighet att svetsa aluminium, hålls det ihop av bultar istället.
Äntligen är ramen på plats ! 
Det krävdes dock modifieringar och flera turer fram och tillbaka innan den passade. Att man aldrig lär sig, tiden man inte orkar lägga på att ta ordentliga mått får man ta igen tio gånger om.....
Att montera dit toastolens skruvar var lite pilligt. Däremot är nu alla slanganslutningar otroligt lättåtkomliga.
En ohålad kopia av den gamla durkskivan görs....
 ...och delas till två halvor som figursågas.
Halvorna klara för montering.
6/6 Klart ! 

I alla fall nästan. En list som skall täcka skruvskallarna som håller ramen på sockelns framkant skall sättas dit. Toaborsten kommer upp igen så fort jag kommer ihåg att ta med rätt skruv. Men båda dessa detaljer går nog ganska fort att fixa. Senare....

Höjd = knappt 43 cm. Alldeles lagom.

Fick en kommentar om "toasänkningsprojektet" 
- det måste väl finnas viktigare saker att göra på båten än detta ?

Jo, det gör det säkert....;-).

24/2 Dags att avsluta toasänkningsprojektet. Fästet för toalettborsten skruvas fast....
....och toaborsten monteras.
Även listen som skall dölja skruvskallarna kommer på plats.
Klart !
De få gånger jag gjort något med båten nu i vinter har av någon anledning sammanfallit med 5-10 minugrader och halv storm. Gärna med lite snö i luften också.

Denna kväll var inget undantag. När det var dags att åka hem hade dock värmaren nästan fått upp plusgrader inne.

25/2 På båtmässan blev det ett litet inköp. Naturligtvis var vi tvungna att blåsa upp den när vi kom hem. Till två personers stora förtjusning.....:-).
8/3 Någon som kommer ihåg att jag mallade en "ljudhuv" för bogpropellern ?  Med bara fem veckor kvar till sjösättningen (tror jag) börjar det bli dags att ta itu med saker och ting.

Delarna till huven kapas fram....

...limmas....
.....och sätts ihop. Ja, det ser kanske ut som embryo till en fågelholk, men jag tror det skall bli något annat.
Med tanke på det råfuktiga utrymme som huven skall sitta i, är det säkrast att lacka den. Visserligen skall måtten finjusteras och kanterna kapas, men ett lager lack på in- och utsidan redan nu är inte ogjort arbete.
Hade inte tänkt använda någon mer sofistikerad ljudisolering än vanligt skum (20-30 mm) i kombination med asfalt/bitumenmatta. Den sistnämnda är tung och väldigt resonansdämpande. Kostar från 30-40:- per flak.
13/3 Tänkte göra klart ljudhuven nere i båten idag, men kylan och snön håller fortfarande allt i ett järngrepp. Jag har ingen värme heller och huvarbetet kräver limning, så det måste vänta. Som dottern sade i bilen idag - "Nu får det faktiskt bli sommar snart !".

Några kom aldrig upp i höstas...

18/3 Nej, det blev inte den ljudisoleringen jag tänkt mig. Biltema har börjat sälja en sort med skum och integrerad tung platta (säljs även av Maritim i Norge). Typisk ljuddämpning skall vara runt 40 dB, och efter att ha känt lite på isoleringen tror jag på det. Den är tung och gedigen....
Den färdiga huven med isoleringen monterad (limmad med kontaktlim).
20/3  Ytterligare en skiva limmas i båten - det blir ljudhuvens saknade sida.
Två krokar monteras för att fästa gummistropparna i, som skall hålla fast ljudhuven. 
Ett fäste för kapellstroppen skruvas fast på båda sidor.
Den färdiga ljudhuven...
...monterad på plats.

Om det blev tystare ?  Ja, det vet vi när båten kommer i vattnet. Men ljudet är i alla fall dovare och därmed mer behagligt.

26/3 Det har fuktat in vatten vid genomföringen av hydraulröret till ena trimplanscylindern. Drog mig till minnes att den ena fick lossas en extra gång och justeras när den sattes dit. Det blev tydligen inte riktigt bra..... 
Gjorde därför om tätningsjobbet idag.
27/3 Nu har prylarna kommit för akterpropellermontaget. Som sagt, det andra arrangemanget fungerade men var lite för svagt för en båt på 4 ton. Men det är först nu som det finns en trumma liten nog att få plats (Sleipner). Växelhuset monteras i trumman.
Hålet sågas upp. 16 cm - det är rekord för mig i håltagning under vattenlinjen.....
Trumman provmonteras. Denna är 125 mm, man ser tydligt att nästa större steg (185 mm) inte hade fungerat.
Hålen borras och kanterna putsas....
...motorn monteras....
...och vi är klara !

Fördel: Betydligt bättre sidledskraft än den gamla lösningen.
Nackdel: Nu är akterpropellern inte ljudlös längre....:-(.