Dagbok


2/4 Idag monterades halogenlamporna och distansringarna i salongstaket (går via dimmer)....
....liksom kylvattenslangarna till defroster- och gångvärmeaggregatet. Passade på att lägga dit slangen för ena länspumpen också.

Det var rätt knöligt att pressa på den kraftiga kylvattenslangen på kopparrören, men efter att ha blött upp slangens insida med lite vatten med diskmedel i gick det bättre.
 

Gav mig också på att strukturera upp "eländiga hörnet" i maskinutrymmet. Det har fått heta så, eftersom alla kablar och slangar kommer ut här och detta har med tiden blivit en rejält trasslig härva. Och här har de fått ligga i väntan på inspiration, plusgrader och allt annat jag lyckats skylla på....

Tar slutligen med mig alla tankar hem för håltagning. 

Som svar på en fråga i gästboken - vi hade några få CAD-ritningar som vi fått från NB Marine. Vad som istället har varit vår största hjälp är de hundratals fotografier vi tagit på färdiga (och halvfärdiga) NB-båtar. En bild säger ju som bekant mer än tusen ord....
3/4  Börjar ta upp hål i dieseltankarna för att montera armaturerna. På detta har vi inga bra foton, men i båtens dokumentation från NB Marine finns en utmärkt CAD-ritning som ger svar på de flesta frågorna.
För att ta upp hål i plasttankarna visade sig den enkla, billiga hålsågen vara bästa verktyget. Den fina tandningen ger rena snitt.

För att få helt tätt i påfyllningsgenomföringar m.m. använde jag Loctite flänstätning. Sikaflex är ju inte speciellt lyckat vid långvarig kontakt med dieselolja.

I styrbords tank (huvudtanken) blir det en del anslutningar. Längst uppe till vänster syns påfyllning och avluftning, i mitten bränsleanslutning för värmaren (som vi inte har skaffat än) och till höger bränsle till motor (med avstängningskran) samt bränsleretur.

Vet inte om de är exakt rätt placerade, men hoppas det är OK. I luckflänsen kommer sedan givaren till bränslemätaren att sitta. Vi har f.ö. satt en givare i andra tanken också.

Tankarna får stå fyllda med vatten över natten för att kolla tätheten.

Kan verka vansinnigt att fylla en dieseltank med vatten, men alla spån o.s.v. måste ju ändå sköljas bort. Får torka ur dem ordentligt före monteringen och sedan hålla koll på vattenavskiljarfiltret ;-).

4/4  Visst var tankarna täta !  Men den uppmärksamme ser på bilderna ovan att jag satt en rak istället för vinklad förskruvning för tankpåfyllning. Byts idag till en vinklad (som i original), det blir nog lättare att få på slangen då...:-o.

Idag tog jag mod till mig och satte hålsågen i skrovet. Efter ett par lyckade hål kändes det faktiskt rätt bra, och en stund senare var alla hål ovan vattenlinjen uppsågade.

Gissa om en viss junior skulle vilja leka "tittut" här !

Glöm billiga s.k. universalhålsågar, dvs sorten med en massa löstagbara blad i samma hållare om det gäller håltagning i glasfiber. De är slut innan man gjort första hålet klart.

Riktiga verktyg är A och O, så istället har jag investerat i denna sats (Biltema, 300-400:-) som visserligen kostade en slant men som snabbt betalar sig. Sågar igenom nästan vad som helst på nolltid !

Även påfyllningarna för vatten (bilden) och bränsle kom på plats, samt en för däckstömning av toatank. Eftersom slangklämman för vattenpåfyllningens slang är svår att komma åt underifrån, tog jag upp ett aningen större hål än nödvändigt (lite ovalt) och kunde på så sätt montera på slangen uppifrån.
Flänsen är så stor att den med råge ändå täcker hela hålet. Kommer nog att behöva göra likadant på toaförskruvningen.
Däremot är insidan vid bränslepåfyllningen synnerligen lättåtkomlig. När man väl tagit sig in ända dit får man faktiskt plats att sitta därinne (även jag ;-).
5/4 Att få tankarna på styrbordssidan på plats är ett litet problem, däremot är det inte lika självklart på babordsidan. Knappt 200 liter dieseltank och en lika stor för färskvattnet tar en del plats, så skivan som fungerar som däcksstötta plockades bort.

Vattentanken måste in först, när dieseltanken som ligger akter om denna monterats går inte längre vattentanken att få varken in eller ut ur båten. Usch, idag behövde jag ju tänka...

Montering av vinkelskenorna som skall hålla vattentanken i sidled. Spännband håller dem sedan på plats så att de inte kan tippa. Drar i ett par kabelklammer samtidigt, här bakom skall snart läggas kabel också.

NB Marine har plastat in ett elrör från "maskinrummet" fram till bogpropellerns plats. MEN det är inte öppnat i "maskinrumsänden" (inte vad jag har kunnat hitta i alla fall), och lite efterforskning visade att det fanns rakt under vattentankens kortände. Passade därför på att ta upp ett hål där redan nu, alltså borta vid det folieklädda skottet på bilden. Vet inte hur långt det fortsatte, men där prickade jag röret direkt i alla fall.

Nu är vattentanken på plats !

Väntar dock lite med att ansluta slangarna - kan behöva flytta tanken lite när elen bakom skall dras.

Precis som i original kostar jag på mig dubbla slangklämmor på rätt många ställen, t ex här vid slangen för utjämning mellan tankarna. Visserligen lär väl inte båten sjunka om en av dessa klämmorna släpper, men jag kan tänka mig roligare saker än 380 liter diesel i kölsvinet.....

Skall dubblera på flera ställen när jag skaffat fler klämmor.

Nu är styrbords dieseltank (huvudtanken) klar med alla slangar kopplade !
Jag har även gjort en platta för dimmern och brytaren för akterdäcksbelysning som matchar Eljos eluttag i ek.

F.n. är det dock problem med dimmern - den ger inte riktigt full ljusstyrka vid max på ratten. 10V ut är lite klent med 14V in. Skall nog gå tillbaka och byta den, hoppas inte det är ett generellt "fel" på denna modell.

Innan kvällen blev natt hann jag i alla fall skruva upp en platta med landströmscentral i skåpet vid utestyrplatsen. 
De två halogenlampor (10W) i takutsticket ger otroligt bra ljus på hela akterdäcket (hade nytta av det nu ikväll). Köper ni en 870 - sätt dit ett par omgående om det inte redan finns.
7/4 Inte gjort så mycket, pulat lite med elplattan som skall sitta bakom batterierna (med bl a huvudsäkringar).

Kommer nog att prioritera annat än båten den närmaste tiden, så bli inte förvånade om båtdagboken inte uppdateras så ofta.

16/4  Efter att projektet ofrivilligt legat nere i en dryg vecka har det så smått börjat snurra igen.

Även om detta inte var orsak till bygguppehållet, kan jag inte låta bli att visa denna bild tagen häromdagen (genom köksdörren) Visst blir man sugen på att sjösätta båten !

 

Vårt andra "sommarnöje" skall snart tillbaka in i garaget, så i brist på annat försöker jag göra färdigt alla trädetaljer. Ikväll var det dags för överskåpet över pentryt (finns normalt inte i NB870, men i bl a Saga 29 som vi också tittade på). 
"Jag vill komma hem nu.....!"

(Svenska X1/9-klubbens hemsida hittar Du här)

17/4 Ägnar nästan hela dagen åt att äntligen tvätta båten, det är nämligen först nu det finns vatten och temperaturen verkar ha stabiliserat sig över nollan på dagarna. Alla ingrodda asfaltfläckar på aktern (efter transporten) är ett elände att få bort, men det går.

Vi kommer att behöva demontera radarplattformen/lanternmasten flera gånger per år, och att kladda ny tätningsmassa varje gång känns omständligt. Skulle kanske vara lättare med en packning istället, men jag bestämde mig ändå för att kapa av foten.
Eftersom det är standardrör 25 mm kan vi nu istället använda vanliga pulpitfästen direkt på röret, och göra hela "masten" lätt avlyftbar.

19/4 Idag var en bra dag !
Solcellspanelen tycker jag har en given plats mellan luckorna - där skuggas den inte av något....
...och efter några timmars arbete är både den, signalhorn och sökarlampan på plats. Hade jag kommit ihåg dragfjädern så skulle det gått fortare (pillade nog en timme totalt med kablagen). 
För en gång skull något som gick fortare än beräknat - montering av skrovgenomföringar och kranar för bl a spolvatten till toaletten....
...och tömning av septitanken. Lite svårt att dra åt muttern med jämnt tryck runt om, eftersom plasten var väldigt ojämn på insidan. Men det finns ju Sikaflex ;-).

Nu är egentligen bara kylvattenintaget kvar att montera, men detta får jag vänta med - har ännu inte fått klarhet i var det monteras i original. Maila mig gärna om Du vet, sitter kanske  på samma ställe även på NB8700.

20/4 Överskåpet tar det mesta av tiden idag. Dels skall det passa i båten mot alla svängda ytor, dels skall köksfläktlösningen och belysningen dit. Hinner dock få det såpass klart att första lagret lack kan läggas på.

Innan kvällen är sen har stommen för träskivorna bakom U-soffans ryggdynor kommit på plats (bilden). 

21/4 Av säkerhetsskäl vill vi ha riktiga lås på överskåpets luckor, inte kullås. Inte kul att plötsligt få en tallrik i huvudet när det rullar.... Förbereder och passar in luckorna i skåpet samt provmonterar låsbeslagen (bilden).

Nu är faktiskt de två sista luckorna till båtens inredning tillverkade !

22/4 Luckorna lackas igen. Gör täckpanelerna ovanför torkarna. I original är det skaiklädd skiva, men det blev frästa ekpaneler istället. Faktiskt lättare att göra än en skaiskiva. Kanske tar ett foto när de monteras om ett par dagar.
23/4 Monterar luckorna, och så här blev överskåpet. Vad som inte syns på bilden är att det sitter halogenbelysning under samt en köksfläkt. Själva fläktmotorn är dock inte monterad ännu.
Skåpets placering och höjd gör att sikten skyms minimalt från utestyrplatsen, och från förarplatsen inne känns skåpet inte alls i vägen.

Gör även trädetaljerna bakom U-soffans ryggdynor också. Det blev en lång sak - nästan 230 cm i ett stycke.

24/4 Gör durken under bordet i salongen samt dess kantlist. Detta är faktiskt sista trädetaljerna som skall göras i båten, resten är klart !  Förutom bordet och hyllor i skåpen, förstås....
25/4 Skulle fått en (redan försenad) leverans från Hjertmans idag, men det kom inget inför denna helgen heller. Vid närmare efterforskning visar det sig att den 55 kg tunga leveransen senast siktats i Ånge (!), men där slutar alla spår :-(.

Får göra annat istället, t ex montera täckpanelerna ovanför torkarna (de som i original är skaiklädda).

Tar tag i en "surdeg", nämligen ihopkoppling av landströmsanläggningen. Den är rätt omfattande, dessutom skall uttagen kunna kopplas om till invertern vid behov. 

Det kanske ser trassligt ut på bilden, men det finns faktiskt både elschema och struktur mitt i spaghettin.

Varför ha ett stort, fult landströmsintag när det finns små och nätta för t ex motorvärmare (Defa) ?
På kvällen var det dags att koppla om och börja köra via båtens egen landströmscentral och eluttag. Återstod bara att ta bort elkabeln som varit iträdd sedan vi började bygget.

Men hur skall det gå till - här kommer inte kontakten igenom längre !  Tänkte inte på det....

Jag slapp dock klippa den pågjutna kontakten - andra änden (sladdvindan) gick att skruva isär. 
26/4 Köksfläkten monteras, slangen (vars hål jag just borrat på bilden) försvinner ut i takutsticket och mynnar innanför det ena ventilationsgallret.
Äntligen blev kylvattenintaget monterat. Rätt placering var precis akter om bakersta motortassen på valfri sida. Borrade dock ett styrhål från utsidan först - placeringen är kritisk i sidled för att få hela silen på en plan skrovyta.
27/4 Nu är alla tankgivarkablage dragna och i stort sett inkopplade. 

Gjorde också huvudbrytarpanelen (skall sitta som i original, i "torkskåpet"). Satte en brytare för bogpropellern och solcellspanelen här också.

Istället för att ha kablar och kabelskor mellan poler som skall vara sammankopplade, gjorde jag en strömskena (massiv mässing). Mycket enklare och tar mindre plats än kablar med kabelskor.
Motorn (Yanmar 4LHA-STP) försågs också med uttag för kylvattenslingan (anslutning av VVB och defroster/gångvärme). 

Kostade på mig avstängningskranar så man slipper tömma hela motorn på kylvatten om något behöver ändras (kranar monteras nog även i original).

28/4 Monterar gånglanternorna. De manuella länspumparna kommer också på plats.
29/4 Ägnar hela kvällen åt att slipa skrovet inför grundmålningen (2-komp. epoxi). Inget att ta kort på :-o.
30/4 Uppenbarligen är de enda trimplan som får plats just Bennetts med kort cylinder (inte standardlängden). Men det fixade Marinbutiken snabbt, dessutom som alltid till ett bra pris. Planen är på 12x18".
 
 
Så här ser det ut på insidan (hydraulslangen/nippeln kommer ut inne i cylinderfoten). Babordsidan.

Duells (som är generalagent i Sverige) borde dock ta sig en titt på den ytterst amerikanska monteringsanvisningen - hur stort är t ex ett 9/64"-borr ?  Hela anvisningen (flera lösblad) är full av måttenheter som ingen på den här sidan Atlanten använder. Huruvida det sedan är lämpligt med 7m 1,5mm²-kabel när säkringen är på 20A kan ju också diskuteras. 


2003-04-05  Vättern var arg idag. "Där himmel och hav möts....."