Dagbok


1/3 Redan mars ?  Vart tog februari vägen ?

För att få gångvärme men samtidigt slippa dubbel slangdragning och dubbla utblås, tänkte vi först ha en servostyrd spjällanordning som skiftade mellan den vanliga värmaren och ett "defrosteraggregat" för gångvärmen. 

Men nu har jag helt sonika plockat ur motorn, rensat innehållet och gjort en slanganslutning på sidan ("vingarna" för att vinkla upp luften genom elementet syns dåligt på bilden). Luften från värmaren får passera denna, och i gångvärmeläge körs värmaren med enbart fläkt. Vi hade gjort en sådan lösning i vår gamla båt, och det fungerade bra. Lite synd bara att slakta ett komplett defrosteraggregat.....
 

Varmluftutblåset och 230V-uttaget under förarplatsdurken monterar jag nu, innan durken läggs på. Lättare att komma åt. Kör slut på hålsågen, men den har hållit länge för att bara kostat 39:-.

Eluttagen med hölje i massiv ek är av fabrikat Eljo och säljs bl a av ELFA (www.elfa.se). 

Elplattan i säkringsskåpet kommer också på plats....
...liksom defroster och varmluftsaggregatet (som synes ännu utan lock). Att få igenom defrosterslangarna ovanför "elskåpet" var inte självklart. Tänkte inte på hur grova de faktiskt är när jag gjorde kanalen upp till instrumentkonsolen. Gör alltså inte den för smal.

NB Marine har laminerat in en extra platta att skruva på just här (den syns rätt väl på bilden). Det tackar vi för.

Ikväll är det nästan julafton. Tryck på knappen och något lyser !  Eller defrostern startar. En skön känsla att något börjar fungera i båten. 

Som synes har jag flyttat ner switcharna och lagt en rad till höger också. I det rektangulära stora hålet till vänster skall ett multiinstrument senare sitta (är färdigbyggt men saknar frontpanelen). Även fäste och visst kablage för ekolodet är monterat (gråa prylen uppe till höger).

2/3 Idag blev det mycket montering & installation. Nästintill en heldag med båten var planerad. Typiskt nog vaknar jag med rungande huvudvärk och illamående som sitter i hela dagen. Är det månne senaste dagarnas konsumtion av glasfiberspån som är orsaken ?

Durken på förarplatsen kommer i alla fall på plats....

...liksom ventilationen för stuvutrymmet under salongen (ventilerna sitter under trappsteget). Tänkte först bara sätta dit en, men arean bör nog vara minst lika stor som defrosterslangarna - det är ju den luften som lämnar utrymmet och som skall ersättas.

Så småningom skall jag montera ett 230V-uttag mellan ventilerna, men vi är inte överens om det skall vara trävarianten eller i vit plast (säger inte vem som tycker vad :-p).

En stor del av dagen ägnades alltså åt att dra värmeslangar och att sätta dit ventiler. Eftersom en av slangarna hamnade under garderoben satte jag dit ett galler och en "avstickare" i botten på denna. Trevligt om kläderna inte blir råkalla.
Vid utestyrplatsen skulle det vara ypperligt med ett skåp för elkablar, elcentral (230V) och lite annat, förutom handlänspumparna som sitter där redan i original. En 600x350mm-lucka (SeaSea/Watski) borde få plats. 

Fram med sticksågen.

Så blev det !  En skiva att skruva upp allt innamäte på skall göras sedan. Luckan är inte monterad permanent eftersom det är för kallt, likaså bör jag lossa även rattpumpen och täta med Sikaflex så småningom. 

Varför man gör sådant här i nästan -10°C kl. 20:00 en söndagskväll ?  Jo, för att man är galen, härdad, har en snäll och båtintresserad fru och framförallt: det är en otroligt skön känsla efteråt att se när något börjar bli färdigt.

3/3 Hämtar laminatskivan till pentryt och bordet. Den blev visserligen dyr, men det berodde mest på materialkostnader. Snyggt jobb av Fredrik Snickare i Järstorp (dessutom trevlig).

Planerar att städa i båten inom det snaraste. Det är mycket nu....

4/3 Städar i båten.
Gör också en tråkig upptäckt - inte ens med ett sidomonterat reglage monterat så högt det går kommer jag att nå reglaget bra stående (man gör det inget vidare i original heller). Dock vill jag kunna köra med huvudet genom luckan och handen på reglaget, även om båten har en utestyrplats.
5/3 Beslut togs enhälligt igår att göra om den del där reglaget skall sitta (skivan med handskfacksöppningen o.s.v.). Bara att riva bort....
...alltihop. Igen.
Ett toppmonterat TFX-reglage blir alternativet, likaså skall delen den sitter på höjas rejält. För att inte bli av med handskfacksöppningen flyttas hela sidoskivan ett par cm bakåt.
6/3  Här provas den nya delen. Laminatskivorna har hunnit limmas på....
...liksom montering av lister. Genom att lägga en list även på insidan blev det ett "spår" för befintlig skiva (den elskåpsluckan sitter på), och denna behövde jag då inte modifiera. Den är ju betydligt omständligare att försöka demontera.
7/3 Eftersom handskfacket flyttats bakåt finns heller inte lika mycket utrymme för det. Tror jag kapade fem gånger innan det passade - man vill ju inte ha det mindre än nödvändigt.

Måste samtidigt be om ursäkt för att sidorna inte uppdaterats på flera dagar. Jag har prioriterat båtbygge, familjen och en del annat framför att sitta vid datorn.

Så blev det !  Att inte tänka igenom och prova idéerna ordentligt först kostade mig i princip två kvällars extra jobb. 
Och som om inte det var nog - kanske måste datorhyllan modifieras (sänkas något) eftersom handskfacket som begränsar höjden ändrat läge. Om datorn får plats så är det med millimetermarginal på höjden. Vi får se om den får plats utan modifiering......
8/3 Mycket riktigt fick datorn plats, men med bara 3 mm marginal. Skulle bli omöjlig att få ut igen när allt är förbyggt (den skall kunna tas ut genom lådsektionen), så jag sänker hyllan c:a 3 cm. 
Många har varit på besök i båten de senaste dagarna, vilket är kul. Vill Du själv också titta förbi och se en NB-båt - skicka ett mail så går det säkert att ordna.
9/3 Håller på med stommen till resten av pentryt. Ett sätt att få parallellt monterade skivor att verkligen vara likadana, är att sätta ihop dem med en sida som utgångspunkt och hyvla resterande....
...vilket dessutom ger en rak kant att sätta fanéren på. Alla som sågat med sticksåg vet att det är svårt att få det helt rakt, och min sågning är inget undantag (bilden visar de tre gavlarna i pentrysektionen nedan).
Pentrystommen ihopsatt.

Istället för gasolugn har vi valt att sätta in en mikrovågsugn. Kanske låter knepigt, men med en kraftig inverter och en billig hemmamikro för 230V är det inte vare speciellt dyrt eller svårt. Alla småbarnsföräldrar förstår oss nog....

Mikrovågsugnen kräver dock ventilation bakåt, och därför är den bakre väggen i detta "fack" vinklad med en luftöppning nedåt.
 

10/3 Som Ni sett tidigare har vi haft problem att hitta ett enspaksreglage med tillräckligt kort spak som får plats på utestyrplatsen. Idag satte jag dock faktiskt sågen i en helt ny spak (TFX) och började modifiera längden för att få något som passade. Och visst blev den kortare....
...i synnerhet i jämförelse med den ordinarie längden (20 cm). Som synes fick jag justera handtagets plast lite också. Men det här skall nog gå att använda !
11/3 Kantfanérar, demonterar och lackar pentrystommen.

TFX-reglaget har milt sagt rätt distinkta klicklägen redan med normallång spak. Med en kortad blir det i tyngsta laget att manövrera. Dock är mekaniken ihopnitad så en justering krävde att jag borrade isär den.

Lägg märke till den böjda "plåtbiten" längst ner i mekanismen. Detta är nämligen....

...en packe med bimetall(?)skivor, närmare bestämt sex st. Dessa utgör själva fjädern som bestämmer hårdheten på klicklägena. De satt endast ihop med en lite svetsloppa och kunde enkelt delas. Två togs bort och de resterande fyra gav då en mer lagom tröghet för vår kortade spak.

Kan vara värt att veta hur TFX-reglagen ser ut inuti. F.ö. är det samma mekanik oavsett topp- eller sidomontering (det sidomonterade saknar två monteringsvinklar).
Återstår bara att få ihop den utan nitar.

Det slutade med att jag gängade upp M4-hål i återstående nitmaterial ("nitarna" var en del av materialet ena halvan, någon zinklegering) och drog i skruv med låsbricka under. 

Nu har vi äntligen ett enspaksreglage som bör (?) få plats på utestyrplatsen !

12/3 Ja, reglaget ute får plats med en förkortad arm. 
Passar på att dra varm- och kallvattenslangarna eftersom det är svårare att komma åt när pentrysektionen monterats.
13/3 Monterar reglaget (inne). Detta får behålla full armlängd så länge. Byter ut de medföljande skruvarna, dåligt att de som medföljer inte är rostfria. Tyvärr har jag märkt att det inte är unikt för TFX.

Jag når reglaget utmärkt stående...:-).

Innanför köket (som vi har valt att ha till höger om diskhon) har vi gjort ett stuvfack som är åtkomligt genom att lyfta bort en sektion i pentryskivan. Facket blev rätt stort - 50 cm brett, 35-40 cm högt och ungefär lika djupt. 
Skulle nog gått att göra det ännu större, det är mycket utrymme innanför pentrysektionen i skrovsidan.
Pentrystommen på plats. 
Jag fick skruva den både i glasfibersockeln och under skarndäck, dvs både nere och uppe. När man gick runt i båten knarrade det irriterande om träskivorna innan jag förankrade dem i toppen också. Vet inte hur NB Marine gör, men nu blev det tyst. Och stumt....
14/3 Åkte en tur till Fredrik Snickare som kapade upp pentryskivan i rätt delar. Eftersom skivorna skall kantas måste kanterna vara snygga och raka, och laminat flisar så otroligt lätt. Värt besväret att anlita proffs med riktiga maskiner för detta.

Kantningen tänkte jag göra med laminat, inte fanér. Köpte en rulle i ekfärg av den sort man kantar köksbänkskivor med.

Laminatet är färdigbelagt med smältlim, så det är bara att ställa strykjärnet på "ylle" och köra några gånger.
Där det blev mycket utstick skar jag bort lite grovt med kniv först....
...innan det sista putsades med en fil.
Har aldrig använt sådant här kantlaminat innan, men det blev ju inte dumt alls. Enkelt var det också, lyckades faktiskt med alla kanter utan en enda miss. OK, utan en enda större miss i alla fall....
I vår gamla båt saknade vi dubbelho, och det var därför ett önskemål. Dags för montering av denna, blandare och alla skivorna i pentryt.

Ni skall veta att det är en skön känsla när man ser något som börjar likna "färdigt" !  Men än är det mycket kvar....

Hmmm, kunde jag inte löst detta lite enklare ? 

Kom dock inte på något bättre sätt att ansluta listerna mot varandra (bilden visar tillpassning av den (olackade) pentrykantlisten, avslutning ungefär vid "handskfacket").

------

Vill passa på att sända ett tack till Lorents L. (i norra delarna av Norge), som just nu också bygger en NB870 från halvfabrikat. Väldigt bra att kunna diskutera lösningar och utbyta idéer med någon. Finns det fler som just nu bygger NB-båt - skicka ett mail !

15/3 Skulle montera lådorna och dess rullskenor. När delarna plockas upp ur kartongen visar det sig dock att ett av de fastnitade plasthjulen inte är helt....
...och att flera av lådorna trillar isär av sig självt :-(. 
Fabrikatet säljs normalt på stormarknader, men detta har jag köpt från firman direkt. Och de verkar ha stängt av mailen. 

Grrrr....
 
 

 

Slutar med att jag får borra bort niten, sätta dit ett annat hjul samt limma om samtliga lådor. Lådsektionen kommer i alla fall på plats till slut, efter hög puls och mycket adrenalin.

Strultid för att man själv misslyckas ibland kan jag acceptera, men alla felleveranser och att prylarna är trasiga eller sekunda är frustrerande och tar onödig tid. I detta fallet var även ramen felborrad, så det var bevisligen skräp som skickades redan från början. 

16/3 Lådfronterna kapas och fräses fram. Att fräsa ut "spegeln" är ett moment jag har svårt för, trots mall. Ek är grovt och hårt, och att styra fräsen mot mallen misslyckas som synes ibland. 

Bara att ta en ny brädbit och börja om.....

18/3 Lackar lådfronter och de tre luckorna till pentryt som gjordes häromdagen. 
Ett eluttag för mikron har också kommit på plats, liksom kantlisten runt pentryskivan.
19/3 Lådfronter och skåpsluckor monteras. Ägnar nog två timmar åt gångjärnen - dels justera, dels klippa skruvar till lagom längd så att de inte kommer ut på andra sidan. Kunde kanske förberett monteringen lite bättre....
...men så här blev det i alla fall !
20/3 Monterar toastolen (den nya, hela !). Eller försöker i alla fall - gissa vilken eltoa som inte har 25 mm utlopp ?  Jo, just den och enbart den som jag köpt. 
Men i katalogen stod det 1", och den dyra slangen vill man ju inte kasta. Går det att köra denna mot 25 mm via en adapter ?
21/3 Sleipner ger grönt ljus för 25 mm, så toastolen kan monteras. Har sett att vissa NB-båtar har en inspektionslucka i sockeln för att komma åt att koppla slangar och montera stolen, men jag gjorde hela durken demonterbar istället.
Färdigmonterad. 
Elektronikpanelen (med spolknapparna) fällde jag som synes in i innerlinern vid stolens bakkant..
Utereglaget (med den kortade spaken) kommer på plats, liksom DS-enheterna för växling av reglagekabeluppsättning och reglagekablar fram hit.

Kanske svårt att se var bilden är tagen, men enheterna har jag monterat i maskinrummets "tak", i praktiken snett under salongsdörren. Den svarta klumpen till vänster är ett servo för modellflygplan, och med detta och lite elektronik har vi kommit ifrån omkopplingsvredet för att välja styrplats. Vid varje reglage skall istället sitta en liten tryckknapp som via servot lägger om växeln till vald position..

Det börjar bli en del i stuvutrymmet också, även om allt inte är anslutet ännu. Många slangar blir det....
23/3 Den uppmärksamme har sett att det saknas något längst till höger/akterut i pentrysektionen på bilderna ovan. Det gör det inte längre - här har jag nu monterat en smal, utdragbar konstruktion i vilken handdukar skall hänga. Troligen får också en soppåse plats.

Konstruktionen hänger i kullagrade glidskenor av samma typ som finns i vissa kontorsmöbler.

 

DS-växeln är nu ihopkopplad även elektriskt. Vid varje reglage sitter nu en diskret (vattentät) knapp på vilken man trycker för att få kontroll från respektive plats (fungerar naturligtvis bara när båda reglagen står i neutralläge).

Även ett startspärrsrelä är nu på plats, också det kopplat till reglagens neutralläge. 

Hål för ventilationen hann fixas (gallren över dörren monteras)....
...liksom håltagning ovanför förarplats. Dessa gapande hål kommer att täckas av träpaneler. De mera måttanpassade hålen (för t ex stereon) tar jag sedan upp enbart i träpanelen istället.

------------------

Blir inte klok på hur förstärkningarna ligger i salongstaket, och var man kan komma förbi med kabel inne i taket. Någon som vet ?  Hade tänkt sätta två halogenspotlights i bakre delen och en mellan luckorna, men till den sistnämnda vete katten hur kabeln skulle kunna dras.
 

24/3 Nu har jag sågat ut hålet för hyllan i salongens akterkant. Inget dåligt utrymme där bakom !

Fick tag på ekplanka 120x8 mm (!) som blev utmärkt ämne för takpanelerna. Används tydligen som täcklist i kök, och prissätts tyvärr därefter....

25/3 Ägnar i princip all ledig tid åt att göra hyllan i salongens akterkant (bilden är från provmonteringen).
28/3 Har i princip inte arbetat med båten alls på ett par dagar (bl a varit bortrest med jobbet). Men idag monterades i alla fall den nu färdiglackade hyllan !
Börjar dra alla kablar till takpanelen. Som vanligt tar allt arbete mycket längre tid än jag har tänkt.

Även vindrutetorkarna monterades, och det visade sig inte bara vara att skruva dit de medsända motorerna i de förborrade hålen. Mittmotorn måste öppnas och ställas om till 85° svepvinkel (istället för 100°), och alla utom den längst mot SB måste ändras så de stannar i andra ändläget. Detta (något fettkladdiga) mekanikpyssel gick dock rätt smidigt att göra när väl den första var klar.

Här syns var kablarna lämnar taket/sidan och går ner i akterskottet. Innanför taksidan ligger ett kabelrör inplastat, i akterskottet satte jag dit ett själv. Det är öppet rakt ner i "maskinrummet", så det går lätt att trä i ett därifrån.

Ett tack till Lorents, vars bilder gjorde att jag kunde ta upp hålet på lämpligt ställe (i förhållande till kabelröret) med en gång.

29/3 Nu är samtliga takpaneler på plats. 

Fick dessutom äntligen "tummen ur" och kopplade in hydraulslangarna till styrningen. Det gick fortare än jag trott (tur att något gör det) när jag väl satte igång....

30/3 Takutsticket är som gjort för att fälla in ett par halogenlampor. Som synes på bilden blev det ett par högtalare här idag också.....

...liksom två högtalare inne i salongen (på bilden bara provisoriskt monterade). 

Att ta upp hålen för dem skulle visa sig vara ett lyckokast - kabelkanalen på styrbordssidan fram till takpanelen är nu så full att kabel med kontakter för t ex radar inte gick att få igenom. Men på den här sidan är det helt tomt, och genom att trä in en hjälpande hand i högtalarhålen var det enkelt att dra resterande kablar här istället.
 

Stereon kom också på plats.

Till höger om den har jag satt en liten knapp som bryter kablarna till utehögtalarna. Bra att man tydligt kan se att de är avstängda innan man drar på inne.....;-).

I salongstaket vill vi också ha halogenlampor ("downlights", dock via dimmer). Taket är tjockt tänkte jag, men fick en liten överraskning. Det var inte mer än 5-10 mm mellan inner- och yttertak. Halogenlamporna bygger 22 mm.....

Det positiva var dock att det nog med lätthet går att dra kabel mellan de tre "hålen" jag gjort för lamporna (två mellan takluckorna och akterskott samt ett framme mellan luckorna). 

Genom att tejpa ihop en lång fanérremsa (= lagom styv) och känna runt i taket är jag nu övertygad - reservlösningen med kablarna innanför urfrästa "prydnadslister" behöver vi nog inte ta till !
 

Problemet med infällningsdjupet löses genom att tillverka en dekor/förhöjningsring i ek (på bilden oputsad och olackad). 
31/3 Monterar en eldosa vid pentryt, här skall finnas ett 230V-uttag så småningom. Annars inte mycket vid båten, försöker laga en TV under kvällen istället.